Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216108
Nej knappast. Om något gäller det omvända: Misständning kan i längden skada katalysatorn.
#1216352
Varför tror du katalysatorn är igensatt? Och är det en så bra idé i så fall att försöka öppna den? Nu är katalysatorproblem inget jag har närmare erfarenhet av. Men jag kan inte på rak arm erinra mig att jag sett något som pekar på att man kan reparera dem på det sättet, eller överhuvudtaget för den delen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1216624
Jag har erfarenhet av några täta katalysatorer och ihoprasade ljuddämpare, och det som de haft gemensamt är klockren tomgång, och lågvarv.
Faktiskt bara misständning "slumpvis cylinder" felkoder, också, men som sagt bara när man gasar.

Gasar man och ökar varven, och den stryper sig. Bööööhhhhh!
Låter "nästäppt" typ.

Så misständer den på tomgång, så tvivlar jag.
De gick som sagt fint på tomgång.

Men glödande avgasrör när du varvar, låter inte bra. Verkligen inte.
Jag skulle nog ta ett kompprov.

Frågsn är om gassystemet släpper in gas, och därmed fetar på bränsle luft blandningen i smyg....

Man kan INTE laga en katalysator,
Den täta jag kapat upp och kollat, såg ut som en smält bi-vax kaka, ungefär.

Du är också 100% säker på att rätt kontakt sitter på rätt tändspole?
Jag tycker inte att det skulle gå att få fel, men det har hänt, faktiskt.
Speciellt sen det plötsligt blev sämre med tändstiftbyte, och du ju hittade ett felaktigt stift som borde varit orginalfelet.
Märkligt då, om nåt annat plötsligt pajar. Just då!
#1217221
Kanske e långsökt men. Jag köpte en v70 får att göra lite snabba pengar som krånglade och gick ojämnt.

Byte allt spridare, stift, spolar mm men fortfarande misständning. Visade sig att kablarna satt fel på tändspolarna. Alltså 2ans kabel satt på ettans spole ivh ettans kabel satt på tvåans spole. Kanske värt att kolla så du inte blandade ihop det när du byte stift.

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]