- fre 01 dec 2017, 14:12
#1215529
Du har gjort fina mätningar och med utgångspunkt från dessa delar jag kommentaren att generatorn är kass. Nu kan det vara laddningsregulator, kol, lindning eller likriktardioder.
Jag hade gjort följande:
Tagit loss laddningsregulatorn från generatorns baksida, kan vara ganska knepigt och trångt på vissa modeller. Googla på Youtube, så vet du hur du kan göra, notera att bilgenerator heter alternator på engelska.
När du tagit loss regulatorn kollar du att även dess anslutningar är fria från oxid, att regulatorns fastsättning har god kontakt till gods och flatstift är rent och snyggt. Kolla att kolen som följer med ut har en snygg slitageyta, fjädrar fint och inte är utslitna= för korta.
Nu är det upp till dig, du kan lägga ca 1500 kronor på en ny regulator, men felet kan mycket väl vara någon annan stans typ lindning eller dioder, såvida du inte direkt ser att kolen är slut. Nu kommer en del att säga att du kan köpa en look-alike regulator på Biltema för några hundringar, men jag avråder från detta. Det skall vara en Bosch, Hella, Behr eller liknande.
Det är upp till din budget, men jag köper hellre en begagnad generator hos en seriös bilskrot än en look alike made in China. Kolla att de har testat och garanterar funktion.
Det bästa alternativ är att gå till de företag som säljer reservdelar. Exempelvis AD Bildelar säljer renoverade generatorer för 4000 - 5000 kronor beroende på effekt, där regulator ingår. Detta bygger på stomretur, att du efter byte lämnar in din trasiga generator. Ser du en framtid i bilen är detta det bästa alternativet. Kapaciteten skiljer, så innan du beställer en ny generator är det bra att kolla dess amperestyrka, oftast 120 eller 140 Amp. Står på klisterlapp på generatorn.