Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215526
Tack alla för hjälp och support.
Då är det så här långt jag kommer på egen hand.. byta generator eller laddregulator fixar jag inte utan semesterdagar - men en egen felsökning med er hjälp var ovärderlig!
Återkommer med vad lösningen blev.. J

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1215529
Du har gjort fina mätningar och med utgångspunkt från dessa delar jag kommentaren att generatorn är kass. Nu kan det vara laddningsregulator, kol, lindning eller likriktardioder.

Jag hade gjort följande:
Tagit loss laddningsregulatorn från generatorns baksida, kan vara ganska knepigt och trångt på vissa modeller. Googla på Youtube, så vet du hur du kan göra, notera att bilgenerator heter alternator på engelska.

När du tagit loss regulatorn kollar du att även dess anslutningar är fria från oxid, att regulatorns fastsättning har god kontakt till gods och flatstift är rent och snyggt. Kolla att kolen som följer med ut har en snygg slitageyta, fjädrar fint och inte är utslitna= för korta.

Nu är det upp till dig, du kan lägga ca 1500 kronor på en ny regulator, men felet kan mycket väl vara någon annan stans typ lindning eller dioder, såvida du inte direkt ser att kolen är slut. Nu kommer en del att säga att du kan köpa en look-alike regulator på Biltema för några hundringar, men jag avråder från detta. Det skall vara en Bosch, Hella, Behr eller liknande.

Det är upp till din budget, men jag köper hellre en begagnad generator hos en seriös bilskrot än en look alike made in China. Kolla att de har testat och garanterar funktion.

Det bästa alternativ är att gå till de företag som säljer reservdelar. Exempelvis AD Bildelar säljer renoverade generatorer för 4000 - 5000 kronor beroende på effekt, där regulator ingår. Detta bygger på stomretur, att du efter byte lämnar in din trasiga generator. Ser du en framtid i bilen är detta det bästa alternativet. Kapaciteten skiljer, så innan du beställer en ny generator är det bra att kolla dess amperestyrka, oftast 120 eller 140 Amp. Står på klisterlapp på generatorn.
#1215574
Jag vill hävda att du måste ta loss generatorn från bilen för att byta regulator med kolhållare.

Det tar en halvtimme max, att ta loss generatorn, och kanske en timme för oerfaren mekare.
Ta hjälp av Haynes rephandbok.

Känn så frihjulet i remskivan fungerar, när multiremmen ändå är loss.
#1218735
Tusen tack alla generösa (med råd och tid) människor här på forumet!
Det tog lite tid men nu är det klart.
Köpte en Bosch enligt rådet. Det skulle vara 140 a.
Jag har knappt om tid själv, så jag gjorde inga fler test av bara regulator mm. men fick hjälp att mäta direkt på generatorn och då blev det tydligt att den var kass, som flera trodde efter mina första mätningar.
Nu sitter den nya på plats och bilen laddar som de ska.

Tack igen / Jocke

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]