Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215373
Förtydligande: Har du volt har du oxid. Detta gäller när bilen är igång och förväntas ladda batteriet. Varför jag är så envis med detta med oxid är att det enda faktiska förändringen du gjort är att lossa en anlslutning och koppla till ett nytt batteri. Klämman hade kanske god kontakt innan, men nu är den sämre. Har du ett övergångsmotstånd p.g.a. oxid kommer du att kunna avläsa ett spänningsfall mellan pol och klämma. Kanske bara några tiondels volt, men det skall vara noll!
#1215397
LaRy skrev:Förtydligande: Har du volt har du oxid. Detta gäller när bilen är igång och förväntas ladda batteriet. Varför jag är så envis med detta med oxid är att det enda faktiska förändringen du gjort är att lossa en anlslutning och koppla till ett nytt batteri. Klämman hade kanske god kontakt innan, men nu är den sämre. Har du ett övergångsmotstånd p.g.a. oxid kommer du att kunna avläsa ett spänningsfall mellan pol och klämma. Kanske bara några tiondels volt, men det skall vara noll!
Stort tack för detta tips! Här ska skrapas och mätas.. Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1215484
Lite mätningar gjorda!

Jag har skrapat blankt från oxid på klämmor. Ingen oxid uppmätt: 0 v mellan klämma och pol. Både plus och minus.

Batteriet ger 13.3 v i vilospänning omonterat.

Batteriet ger 12.38 v med motorn på tomgång.

Batteriet rasar till 11.7 V när jag med motorn på tomgång drar på helljus, stolvärme och fläkt på max.

När jag stänger av motorn igen och mäter så har batteriet 12.7 V.

Vid 1500 - 2000 varv mäter batteriet 12.26 V.
Slår jag på helljus mm på 1500 - 2000 varv går laddningen ner till 12.16V.

Samtliga varningar såsom Generator/batterilampa och motorlampa tändes igen och meddelandet "Elsystem service omgående" kom tillbaka.

Ja... kan man gissa på laddningsregulatorn eller relä vid generator eller vad det kan kallas?

Generatorn verkar ju inte helt död eller?






Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1215495
Av mätningarna att döma låter batteriet friskt och något annat trasigt. Men då har du bekräftat att du inte fick ett kasst batteri.

Laddningsregulatorn låter ju som en rimlig bov i dramat men där har jag i övrigt inte så mycket att tillföra.
#1215501
Generatorn laddar inte ett smack.
Du ska ha ca 14v med motor igång, oavsett varv, utan extrem extrabelastning på.
Generatorvyte eller kanske laddregulator/kol, men se till att få rätt då. Även vid generatorbyte.

Största skilnaden är före vs efter 2005.
#1215526
Tack alla för hjälp och support.
Då är det så här långt jag kommer på egen hand.. byta generator eller laddregulator fixar jag inte utan semesterdagar - men en egen felsökning med er hjälp var ovärderlig!
Återkommer med vad lösningen blev.. J

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1215529
Du har gjort fina mätningar och med utgångspunkt från dessa delar jag kommentaren att generatorn är kass. Nu kan det vara laddningsregulator, kol, lindning eller likriktardioder.

Jag hade gjort följande:
Tagit loss laddningsregulatorn från generatorns baksida, kan vara ganska knepigt och trångt på vissa modeller. Googla på Youtube, så vet du hur du kan göra, notera att bilgenerator heter alternator på engelska.

När du tagit loss regulatorn kollar du att även dess anslutningar är fria från oxid, att regulatorns fastsättning har god kontakt till gods och flatstift är rent och snyggt. Kolla att kolen som följer med ut har en snygg slitageyta, fjädrar fint och inte är utslitna= för korta.

Nu är det upp till dig, du kan lägga ca 1500 kronor på en ny regulator, men felet kan mycket väl vara någon annan stans typ lindning eller dioder, såvida du inte direkt ser att kolen är slut. Nu kommer en del att säga att du kan köpa en look-alike regulator på Biltema för några hundringar, men jag avråder från detta. Det skall vara en Bosch, Hella, Behr eller liknande.

Det är upp till din budget, men jag köper hellre en begagnad generator hos en seriös bilskrot än en look alike made in China. Kolla att de har testat och garanterar funktion.

Det bästa alternativ är att gå till de företag som säljer reservdelar. Exempelvis AD Bildelar säljer renoverade generatorer för 4000 - 5000 kronor beroende på effekt, där regulator ingår. Detta bygger på stomretur, att du efter byte lämnar in din trasiga generator. Ser du en framtid i bilen är detta det bästa alternativet. Kapaciteten skiljer, så innan du beställer en ny generator är det bra att kolla dess amperestyrka, oftast 120 eller 140 Amp. Står på klisterlapp på generatorn.
#1215574
Jag vill hävda att du måste ta loss generatorn från bilen för att byta regulator med kolhållare.

Det tar en halvtimme max, att ta loss generatorn, och kanske en timme för oerfaren mekare.
Ta hjälp av Haynes rephandbok.

Känn så frihjulet i remskivan fungerar, när multiremmen ändå är loss.
#1218735
Tusen tack alla generösa (med råd och tid) människor här på forumet!
Det tog lite tid men nu är det klart.
Köpte en Bosch enligt rådet. Det skulle vara 140 a.
Jag har knappt om tid själv, så jag gjorde inga fler test av bara regulator mm. men fick hjälp att mäta direkt på generatorn och då blev det tydligt att den var kass, som flera trodde efter mina första mätningar.
Nu sitter den nya på plats och bilen laddar som de ska.

Tack igen / Jocke

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]