Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1214389
Hej

Min bil har den senaste tiden utvecklat ett svagt tickande ljud som hörs i vissa situationer.

Tydligast hörs det när bilen är kall. Spelade in med mobilen och ljudet hörs tydligt, starkare än i verkligheten faktiskt:

Ljudet är precis som anas i filmen starkare när jag lyssnar framme vid motorn än bakom bilen.

Jag vet inte om det hör ihop men vid körning under belastning uppkommer också ett svagt tickande ljud av lite annan karaktär. Jag har försökt googla och hittade någon som beskrev ljudet av ett litet avgasläckage som att någon "släppte nålar" och det var en ganska bra beskrivning. Det är inte helt varvtalsberoende utan uppkommer strax över 2000 varv men bara när jag belastar bilen. Ljudets frekvens verkar dock följa varvtalet. Så fort foten lättar från pedalen är ljudet borta även om varvtalet kvarstår. Vid hårdare accelerationer överröstar det normala motorljudet eventuellt fortsatt tickande.

Någon som känner igen beskrivningen eller ljudet?

Avgasläckage är som sagt en teori jag hittat. Hur felsöker jag det rent praktiskt? Avgasröret har varit med sen bilen var ny vad jag kan se så om det börjar ge upp är jag egentligen inte förvånad.

Bilen går i övrigt precis som vanligt. Inga felkoder. Oljan bytt för 150-200 mil sen, 5W40. Kamrem bytt samtidigt. Ljudet uppkom dock inte direkt utan efter kanske 100 mil.
Senast redigerad av 2 SBergdahl, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1214416
Tyvärr har jag inga särskilt bestämda idéer om vad ljuden kan bero på. Men som vanligt om man vidtagit någon åtgärd strax innan är det ju värt att grunna över om det nya problemet på ett eller annat sätt kan hänga ihop med den åtgärden. När man byter remmar (antar att du även bytt multiremmen) utsätts kanske vissa drev/spännare för lite annan belastning än tidigare. Har själv precis fått kamrem, multirem och vattenpump bytt på min 02:a. Då byttes även remspännaren till multiremmen trots att det inte ingår bland det man rutinmässigt gör eftersom den enligt min PST inte kändes helt frisk.

När det gäller avgasrörsteorin: Avgasröret på dessa bilar verkar hålla väldigt bra så när som på bakre dämparen och upphängningen av röret vid främre dämparen. Men om det var bakre dämparen som var på väg att ge upp skulle du förstås höra det mer där bak än där fram. Dessutom brukar avgasläckor enligt min erfarenhet mer ge upphov till brummande/brölande än tickande ljud. Men man kan förstås i princip tänka sig läckor närmare motorn (grenrör med packningar samt turbo) innan man kommer till det vi normalt betraktar som avgasröret.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214418
Jag har helt klart tänkt i banorna kring remmarna. Det som sätter käppar i hjulet för mig i det resonemanget är följande:
Ljudet varierar med motorbelastningen, inte enbart med varvtalet. Remmarna har väl samma belastning oavsett motorns belastning på ett givet varvtal?

Ja, jag bytte spännrullar samt vattenpump vid byte av kam+multirem. Jag vet att lagret till kompressorns frihjul är dåligt och har ett sådant liggande som ska bytas någon dag när jag kommer loss. Det borde dock låta vid helt andra tillfällen, mest hela tiden så här års när AC:n inte jobbar så hårt. Generatorns frihjul kändes bra.

Om inte annat får jag väl helt enkelt låta bli att lyssna och fortsätta leta om det blir värre och därmed lättare att lokalisera.
av andersuw
#1214420
I huvudsak borde belastningen på remmarna och de grejer de löper runt vara densamma oavsett motorns belastning. En skillnad är dock att du får mer momentvariationer på motorns remskivor när motorn belastas.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214421
Jag ska se över remmarna en gång till och försöka lyssna lite mer i motorrummet som ett första steg. Jag körde 40 mil i torsdags, första lite längre resan sen ljudet uppstod. Senast jag försökte titta hade jag bara kört ett fåtal mil med ljudet.
av andersuw
#1214428
Hittade ett inlägg från MickeM här där han pekar på att man kan få tickande ljud, främst vid motorbelastning, till följd av spricka i avgasgrenröret.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... e#p1183082

Utöver sådant vi redan talat om bör man väl också ha ventiler, spridare och VVT-drev med i listan över misstänkta.
Användarvisningsbild
av fisse
#1214450
Slitna lyftare kan också skapa det ljudet. Du hade visserligen bytt olja nyligen. 5w40 bör ju ändå maskera ljudet då, den är ju bra mycket tjockare än rekommenderat. Men jag kör själv 5w30 då det känns bättre för motorn. Men just tickande är ju typiskt för ventiler eller lyftare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214465
fisse skrev:Slitna lyftare kan också skapa det ljudet. Du hade visserligen bytt olja nyligen. 5w40 bör ju ändå maskera ljudet då, den är ju bra mycket tjockare än rekommenderat. Men jag kör själv 5w30 då det känns bättre för motorn. Men just tickande är ju typiskt för ventiler eller lyftare.
5w40 är av de rekommenderade viskositeterna för -04orna. Inte förrän - 05 kom de tunna oljorna.

Det är dock inte samma märke som senast. Nu Delticom, senast Rheinol.
av MickeM
#1214467
Du ska hälla i totalt fel olja, om du ska få tickande för det.

Skillnaden mellan 2004 och 2005 är faktiskt bara rekomenderade serviceintervallen som höjdes, och därmed andra oljekrav.
Inget motormässigt.
andersuw skrev:Hittade ett inlägg från MickeM här där han pekar på att man kan få tickande ljud, främst vid motorbelastning, till följd av spricka i avgasgrenröret.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... e#p1183082

Utöver sådant vi redan talat om bör man väl också ha ventiler, spridare och VVT-drev med i listan över misstänkta.
Stämmer bra det!
Läcka i avgasröret, nära motorn, (grenröret typ) kan faktiskt låta som lagerknack/tickande innifrån, vid "rätt" omständigheter
Tyvärr är sådana läckor svårfunna, om det inte blir svart runtomkring.
Vad jag förstått har du också en turbo.
En turbo slår sönder ljudet, så för att få detta ljudfenomen, borde läckan vara FÖRE den.

En turbo utan ljuddämpare är tystare än en dito med sugmotor.

Men så klart skall alla ev ljudkällor undersökas först.
Men det är jobbigt när det inte låter stillastående....
av andersuw
#1214475
SBergdahl skrev:
fisse skrev:Slitna lyftare kan också skapa det ljudet. Du hade visserligen bytt olja nyligen. 5w40 bör ju ändå maskera ljudet då, den är ju bra mycket tjockare än rekommenderat. Men jag kör själv 5w30 då det känns bättre för motorn. Men just tickande är ju typiskt för ventiler eller lyftare.
5w40 är av de rekommenderade viskositeterna för -04orna. Inte förrän - 05 kom de tunna oljorna.
Stämmer bra att 5W-40 är en av de rekommenderade viskositeterna för din motor. Som du troligen redan vet beror Volvos rekommendationer noga taget på i vilken yttertemperatur man räknar med att köra. För temperaturintervallet -25 till +40 rekommenderas 5W-40. För temperturintervallet -30 till +30 rekommenderas 5W-30. Själv kör jag som du med 5W-40 (A3-klassad) i min V70 -02 eftersom jag rätt ofta och länge kan behöva köra vid yttertemperatur på mellan +30 och +40 grader (vanligen utomlands) men snart sagt aldrig har något behov av att köra vid temperaturer under -25, än mindre kallstarta vid den temperaturen.

Enligt Volvos rekommendationer är 0W-30 och 0W-40 ännu bättre än 5W-30 och 5W-40 eftersom oljan då har ännu bättre egenskaper vid stark kyla samtidigt som den fortfarande klarar yttertemperaturer på upp till +40 grader. Men ett krav för att använda 0W-30 eller 0W-40 är att oljan är A3-klassad. Man får också räkna med att betala lite mer för den. För min och troligen även din del duger 5W-40 bra för såväl vinter- som sommarbruk.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]