Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214788
Jag lyssnade lite under huven idag när jag precis startat bilen. Jättesvårt att lokalisera ljud sådär på en plats där mycket låter men jag fick känslan av att det kom från bakom motorn och det luktade mer kallstartad motor i motorrummet än bakom bilen..

Om det nu är en läcka i grenröret. Är det ofarligt att köra vidare med eller riskerar jag något dyrt? Kortsiktigt tills jag får tillfälle att felsöka och ta hem rätt saker för att fixa det då.
av andersuw
#1214873
Vågar inte lämna några garantier men har väldigt svårt att se att du skulle riskera några allvarliga skador på någonting för en spricka på grenröret (eller annan del av avgassystemet) som är så obetydlig att ingen sensor känner av den och slår larm. Det sitter ju en massa givare på avgassystemet inklusive turbon och så länge ingen av dem slår larm om att något är fel borde det vara lugnt att köra bilen. Däremot kan det kanske finnas skäl till försiktighet om det tickande ljudet kommer från annan källa.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214875
Jag ska förstås fortsätta försöka lokalisera det bättre så att jag känner mig säker på att det inte är något annat. Jag ska knäppa av locket till kamremmen när jag kommer hem och se så att allt ser rätt ut där.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216613
Ljudet blev värre över helgen när jag körde 60 mil. Var precis ute och felsökte och har hittat felet. Grenrörspackningen är trasig på cylindern längst ut på förarsidan. Hade av värmesköldarna för att titta och det var sotigt där. Sedan när jag startade bilen kunde jag lätt känna att det blåste varmt där men ingen annan stans.

Bild kommer.

Två frågor:
Är det rimligt att bara packningen gått eller bör jag anta att den gått för att något annat gått sönder?
Vad kan ett byte tänkas kosta? Jag skulle nog fixa det själv men då blir det inte gjort förrän till våren när det är bättre väder.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216628
Tillägg: Nu när jag tittar på bilden ser det ut att vara ett tomt skruvhål för mycket längst ner till vänster i bild. Kan det vara så enkelt att en skruv skruvat ur sig? Någon som hört om något liknande? Skruven till värmeskölden sitter ju i den utstående delen där det gängade hålet inte syns i bild.
av MickeM
#1216631
Tja, konstigare saker har skett.
Men packningen kan ha skadats också.

Men en ny pinnskruv, mutter och bricka kostar ju knappt nått,moch behövs ju ändå.
Bara att testa.

Kanske kanske....
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216633
Där sa du något. Pinnskruv. Den borde ju inte ramla ur hur som helst även om muttern skulle skaka loss. Kan ju vara så att någon tidigare mekglad människa haft av den och inte ersatt den i och för sig.
av andersuw
#1216655
Skönt i alla fall att du hittat felet, som ju visar sig vara ett lite intressant sådant.

Det verkar ju onekligen lite långsökt att pinnskruven skulle ha gängat ur sig av sig själv även om muttern släppt. Men bortsett från mekglada människor finns förstås också möjligheten att pinnskruven gått av på grund av utmattning. Möjligen är det rentav det mest sannolika, särskilt som du väl haft bilen ett bra tag nu men ändå inte märkt några problem förrän på sistone. Och på bilden ser det ju ganska "färskt" ut vid hålet.

I så fall gäller det väl först och främst att få ut resterna av pinnskruven. Förhoppningsvis kan man svetsa på något för att få ut den, eller borra i värsta fall. Men detta kan ju bli knepigt att göra innan grenröret demonterats.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216659
andersuw skrev:Skönt i alla fall att du hittat felet, som ju visar sig vara ett lite intressant sådant.

Det verkar ju onekligen lite långsökt att pinnskruven skulle ha gängat ur sig av sig själv även om muttern släppt. Men bortsett från mekglada människor finns förstås också möjligheten att pinnskruven gått av på grund av utmattning. Möjligen är det rentav det mest sannolika, särskilt som du väl haft bilen ett bra tag nu men ändå inte märkt några problem förrän på sistone. Och på bilden ser det ju ganska "färskt" ut vid hålet.

I så fall gäller det väl först och främst att få ut resterna av pinnskruven. Förhoppningsvis kan man svetsa på något för att få ut den, eller borra i värsta fall. Men detta kan ju bli knepigt att göra innan grenröret demonterats.
Det krävdes en ganska god dos övertalning för att ens komma åt att flytta undan värmesköldarna med turbon på plats så ja jag tror att allt måste ner för att komma åt att se vad som hänt med skruven. Jag håller med om att det ser färskt ut.

Eftersom problemet gradvis blivit större så kan det förstås ha glappat lite först och sedan har skruven antingen gängat ur sig helt eller gått av. Alternativt så tog det helt enkelt ett tag för packningen att gå sönder och därför blev det sakta mer oljud.

Jag är lite i valet och kvalet. Jag misstänker att det kan vara rätt hyfsad timpeng på att göra jobbet själv som med så mycket annat men det realistiska alternativet till utomhus jag har är i ett mörkt garage utan el (dvs jag får använda pannlampa eller som idag cykellampor) och arbeta på pallbockar. Hade det varit sommar hade jag inte tvekat att men nu ska jag nog höra mig för om vad arbetet kan kosta innan jag börjar skruva själv.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]