Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1213666
Hej! Ny på forumet och hoppas på hjälp med min v70 03a manuell låda 140hk.

Problemet är att det skakar i hela bilen, känns inte direkt som vibrationer utan mer som skakningar. Känns i hela bilen och lite i ratten. Det känns i alla hastigheter (20km/h och uppåt) men tydligare och markant ökning ju snabbare man kör. Det känns likadant om man rullar i friläge som vid gaspådrag, även testat rulla med motorn avstängd. I motorvägsfart känns det betydligt mer i ratten och ibland känns det nästan som om bilen hoppar lite. Skakningarna kommer mer när vägen är ojämn. Finns dock väldigt stunder då de knappt märks av. Det är inga jättekraftiga skakningar som när man tex har obalanserade däck men fullt tillräckligt för att bli irriterad på det. Allt detta började några dagar efter inköp av bilen.

Jag har provat 3 olika uppsättningar däck+fälg utan skillnad.
Följande har jag testat byta utan resultat:
Bärarmar båda sidor fram
Stötdämpare runt om
Fjäderbenslager + fjädersäten
Inre och yttre styrleder (hjulinställning gjord efter detta, blev inte bättre)
Stabilisatorstag
Handbromsbackar + Wire båda sidor
Nya bromsskivor + belägg runt om

Bromsoken är inte bytta men kollade och är fräscha, har inga problem med anliggande bromsar, även provat att köra utan handbromsbackarna så ska inte vara något bromsrelaterat.

Jag har känt på samtliga bussningar i bakvagnen och det verkar okej, även känt på motorfästen och det känns fast och bra. Har dock ett minimalt glapp i en yttre drivaxelknut men jag tror inte det är problemet, har en likadan v70 med värre glapp i drivaxeln och den känns bara av vid kraftiga gaspådrag i högre hastighet, i övrigt går den stabilt och fritt från skakningar till skillnad från denna.

Hoppas någon här kan ha några förslag till mig för jag har slut på ideer!
Senast redigerad av 1 elisson88, redigerad totalt 0 gånger.
#1213827
MacTheZipper skrev:Med tanke på allt du bytt för att utesluta så skulle jag gissa på att det är obalans i en drivaxel.
Ja jag har också funderar på det. Men det som talar emot det enligt mig är att det skakar mer såfort man kör över en bula i vägen. Ibland känns det mindre men såfort man åker över en bula triggas skakningarna igång igen. Tyvärr är det ju ganska dyrt med nya drivaxlar men kanske skulle prova byta dem
#1213934
volvofantast skrev:Jag hade åkt till verkstad och bett dom åka med på en provtur och sedan köra upp den liften och kontrollera det ni mistänker
Det får bli sista utvägen. Jag ska göra en hjulinställning igen då ratten är lite sne efter bytet av fjäderbenslager, tror dock inte det gör någon större skillnad eftersom den är precis likadan som innan bytet, bortsett från ratten då. Riktigt trött på detta, tar bort premiumkänslan totalt :(
#1214003
elisson88 skrev:
MacTheZipper skrev:Med tanke på allt du bytt för att utesluta så skulle jag gissa på att det är obalans i en drivaxel.
Ja jag har också funderar på det. Men det som talar emot det enligt mig är att det skakar mer såfort man kör över en bula i vägen. Ibland känns det mindre men såfort man åker över en bula triggas skakningarna igång igen. Tyvärr är det ju ganska dyrt med nya drivaxlar men kanske skulle prova byta dem
Jag skulle ju snarare säga tvärt om eftersom drivaxeln rör sig upp och ner i fjädringsvägen när du kör över en bula så ger det ju antingen mer eller mindre moment åt centrifugalkraften som är i drivaxeln om den är obalanserad beroende på vart i rotationen axeln är när guppet påverkar den.
Men en sliten drivknut borde kunna ge samma resultat om den kan röra sig upp och ner nog så självaste drivaxeln hamnar utanför centrum av kraften fast då borde du höra andra ljud när du svänger med vanligtvis.

Vissa bilar har såna här svängningsdämpare på drivaxlarna men jag kan inte svara på om det finns på din bil original
http://www.autoserviceprofessional.com/ ... ips?Page=2
#1214020
MacTheZipper skrev:
elisson88 skrev:
MacTheZipper skrev:Med tanke på allt du bytt för att utesluta så skulle jag gissa på att det är obalans i en drivaxel.
Ja jag har också funderar på det. Men det som talar emot det enligt mig är att det skakar mer såfort man kör över en bula i vägen. Ibland känns det mindre men såfort man åker över en bula triggas skakningarna igång igen. Tyvärr är det ju ganska dyrt med nya drivaxlar men kanske skulle prova byta dem
Jag skulle ju snarare säga tvärt om eftersom drivaxeln rör sig upp och ner i fjädringsvägen när du kör över en bula så ger det ju antingen mer eller mindre moment åt centrifugalkraften som är i drivaxeln om den är obalanserad beroende på vart i rotationen axeln är när guppet påverkar den.
Men en sliten drivknut borde kunna ge samma resultat om den kan röra sig upp och ner nog så självaste drivaxeln hamnar utanför centrum av kraften fast då borde du höra andra ljud när du svänger med vanligtvis.

Vissa bilar har såna här svängningsdämpare på drivaxlarna men jag kan inte svara på om det finns på din bil original
http://www.autoserviceprofessional.com/ ... ips?Page=2
Har inga som helst missljud, blir det inte någon skillnad efter hjulinställningen denna gången så blir det nya drivaxlar och hjullager båda sidor fram. Några sånna dämpare sitter inte på min bil. Tack för svaret!
#1215417
Kena skrev:Höger drivaxel har ett stödlager. Pröva hissa upp bilen och rucka i axeln och se om det glappar. Är ju lite billigare att pressa dit ett nytt lager än att byta axlar ;)
Har känt på det och verkar ok, idag kom dock nya drivaxlar och hjullager till båda sidor fram så ska slänga dit det imorgon!
Återkommer när det är bytt så får vi se om det hjälper.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]