Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1213658
Hej! Har problem med min v70n 2000 turbo aut.
Den går på tok för fett ,ryker och orkar inte varva upp nå bra. Tror det kommer bensin ur avgasröret... Blir blött på marken. Men den startar lätt! Tycks gå värre ju varmare den blir. Den stinker också väldigt efter ett tag ( bensin i katalysatorn?) . smäller i avgasröret om man får upp den i varv .den drar inte kylarvätska.
Stiften är ganska nya men blir svarta/blöta. Tändspolarna tycks ha samma ohm värden och leder bara signal i en riktning. (Ska göra så enligt en hemsida) Har ca 4bar bränsle tryck (dock inte så nogran mätare) spridarna öppnar och stänger,har provat med luft och de öppna r när de får 12v. Lmm ger ca 1,5 v på tomgång och ca 3v med lite varv. Funderar på om det är nått fel med tändningen eller att den matar på med för mycket soppa... Tips? Ngn!? ?:-/
#1214132
Gasspjäll kan ha en förmåga att "klegga igen" med sot och olja. Det kommer från vevhusavgaserna som leds till luftinsuget för att förbrännas i motorn. Öppna t.ex slangen på ena sidan av gasspjället och stoppa in ett finger och dra runt något varv. Resultatet ser du när du tittar på fingret. Det skall helst vara så rent som ett nytt spjäll.
#1214330
Läsa ut felkod på gasspjället så måste du åka till Volvo eller någon som har en Volvo Vida Dice instrument. För vanlig odb2 läsare klarar inte läsa det protokollet, rätt djupdykning i bilens system. Jag köpte en från Aliexpress 550:- ink frakt. Tar ca en månad dock att få hem, men väl värt om man tänkt ha kvar bilen ett tag....
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]