Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215236
Tack för svar!

Då ska jag göra ytterligare mätning och vänta i minst 10 minuter.

Jag ska göra både mätning med larmet/fjärrlåset aktiverat och med bilen olåst.
Ja, jag har koll på att man inte kan bryta strömmen under mätningen eftersom allt "vaknar" till då.

Tech2 är det man använder till gm/saab (+ en del andra märken) och jag trodde det var samma till Volvo. Men det är alltså Vida som gäller (gogglade på vida nu)
Att jag ville avaktivera larmet helt är med tanke på den defekta larmsirenen. Men den tanken känns som jag ska släppa nu.

Uppdatering efter att jag gjort de nya mätningarna kommer!
#1215273
OK. Apropå VIDA så är det helt enkelt det datorprogram Volvoverkstäderna själva använder för sitt arbete med bilarna. Med hjälp av en elektronikbox kallad DiCE kan datorn sedan anslutas till bilens OBD-uttag för kommunikation med bilens datorsystem. Både VIDA och DiCE går numera att köpa till ett pris som är rimligt även för "hemmamekaniker" och det finns flera här på forumet som skaffat sig grejerna, däribland jag själv. Vi har därmed i stort sett tillgång till samma information och samma möjligheter att kommunicera digitalt med bilen som Volvoverkstäderna. Det finns dock vissa undantag, exempelvis det jag nämnde: Vi kan inte förändra mjukvaran i bilen.
#1412349
Tjena. Bumpar denna tråd.

Har en Bi-Fuel MY2002 som laddar ur batteriet. När jag kopplar in amperemetern drar den bara 20mA, vilket är ok. Dvs den verkar dra ström bara ibland. Vanligvis laddas batteriet ur efter ca 2 dagar. Batteriet är nytt och alternatorn laddar batterier om man kör men den regelbundet.

Har provat dra säkringen för alarmen, hjälpte inte heller. Tips på vad som kan vara felet? Eftersom den bara drar 20mA känns det meningslöst att rycka säkringar, då detta värde är ok.
#1412428
quaero skrev:Tjena. Bumpar denna tråd.

Har en Bi-Fuel MY2002 som laddar ur batteriet. När jag kopplar in amperemetern drar den bara 20mA, vilket är ok. Dvs den verkar dra ström bara ibland. Vanligvis laddas batteriet ur efter ca 2 dagar. Batteriet är nytt och alternatorn laddar batterier om man kör men den regelbundet.

Har provat dra säkringen för alarmen, hjälpte inte heller. Tips på vad som kan vara felet? Eftersom den bara drar 20mA känns det meningslöst att rycka säkringar, då detta värde är ok.

Har precis samma problem.
14.2V tomgång, dock inte kollat larmdusan och säkringen än. Din larm funkar som det ska?

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]