Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
#1213082
Hej, har precis läst ut felkod på parkeringsassistans på min V70 -05

Fick felkod 4F4A ”Autocom” vilket säger styrenheten. Detta var enda felkoden.
Är det vanligt att denna ger sig eller är det något annat som brukar fela och ge felkod på styrenheten?

Och kan man ta en styrenhet med andra nummer ifrån samma årsmodell och montera eller kommer det inte fungera? Alla begagnade jag sett har haft annat nummer än den jag har

Tacksam med hjälp
av andersuw
#1213125
REM-4F4A betyder enligt VIDA att det är internt fel på styrenheten. Med all sannolikhet behöver den alltså bytas.

Rätt artikelnummer till din bil skall enligt VIDA vara 31296361. Men det är inte alltid så enkelt att artikelnumret är detsamma som något av de nummer som återfinns på själva styrenheten. Artikelnummer ersätts också ibland. I VIDA återfinns inom parentes ett annat nummer för styrenheten (30710956) vilket möjligen kan vara ett artikelnummer som använts tidigare men ersatts. Möjligen kan någon erfaren person hos Volvo ÅF hjälpa dig att klargöra vad som kan tänkas funka och inte när det gäller begagnade delar om nu ingen här visar sig veta säkert besked.

Hur som helst är det samma artikelnummer som anges för styrenheten för alla de årsmodeller där denna styrenhet (PAM, Parking Assistance Module) funnits, d.v.s. 2005-2008. Hittar du en begagnad styrenhet från någon av dessa årsmodeller skulle jag tippa på att det funkar även om det står ett annat nummer på enheten än på den du nu har. Tidigare årsmodeller än 2005 har däremot en annan styrenhet så dem skall du inte intressera dig för.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Mickius
#1213148
Skulle tro felet ligger i den oxå. Den har legat löst där bak och säkerligen skramlat runt så antar att något släppt inuti boxen. Får hoppas det bara är denna oxå för jag får inga andra felkoder än just denna kod

Stämmer bra oxå för min heter 31296361, och har faktiskt hittat en begagnad styrenhet med nummer 30710956 ”denna är dock ett år nyare än min så då bör det i praktiken fungera, skall dock kolla med killarna som jobbar på Rejmes att det fungerar i praktiken att skifta imellan dessa. Men antagligen så kommer det ju göra det.

Måste tack för en väldigt bra information och det uppskattas massor!
av andersuw
#1213157
Väl bekomme! Ytterligare ett sätt att hantera den lilla osäkerhet som finns när det gäller vilka styrenheter som funkar på din bil kan vara att du kommer överens med den skrot du beställer ifrån att du kan returnera styrenheten och få pengarna tillbaka om det mot förmodan visar sig att det inte funkar.
av Mickius
#1213172
andersuw skrev:Väl bekomme! Ytterligare ett sätt att hantera den lilla osäkerhet som finns när det gäller vilka styrenheter som funkar på din bil kan vara att du kommer överens med den skrot du beställer ifrån att du kan returnera styrenheten och få pengarna tillbaka om det mot förmodan visar sig att det inte funkar.

Självklart kommer jag göra det, ska vara noga att lägga fram sådant innan
av Mickius
#1213306
Pratat med Rejmes nu och dem säger att det måste var rätt nummer, ringt 3 olika ställen.
Dem sa även att när denna byts måste den programmeras in även om numren är exakt samma.

Så blir nästan inte värt att köpa ben begagnad om fallet är så illa för skulle den begagnade boxen va fel så åker man ju ändå på kostnaden att programmera in styrenheten.
av andersuw
#1213334
Jag är rätt säker på att du fått felaktigt besked av Rejmes när det gäller behovet av "inprogrammering" (laddning av mjukvara). Bilar i den här Volvogenerationen (och senare) har två olika typer av styrenheter. Den ena typen, CAN-noderna, kommunicerar via bilens huvuddatanät (kallat CAN, Controller Area Network). Dessa styrenheter har mjukvara som i vissa fall kan behöva laddas om vid byte av styrenhet. Den andra typen är "slavar" till någon av CAN-noderna och kommunicerar med någon av dessa via enklare nätverksteknik. De senare har mig veterligen aldrig någon utbytbar mjukvara som behöver laddas.

Den styrenhet du har fel på (PAM, Parking Assistance Module) är en "slavenhet" till den CAN-nod som kallas REM (Rear Electronic Module). Den borde därför inte behöva någon mjukvara. Inget sägs heller i VIDA (Volvos verkstadsprogram) om att det behöver laddas mjukvara efter byte. Det brukar alltid nämnas när det handlar om styrenheter där det verkligen behövs. Som jag sagt tidigare skulle jag också tippa på att det kan fungera med en styrenhet som inte har samma nummer instansat som den du nu har eftersom det inte sägs något i VIDA om att olika bilar i årsmodellserien 2005-2008 skall ha olika PAM-enheter beroende på årsmodell eller chassinummer.

Förhoppningsvis kan du få bekräftat att det jag säger stämmer (eller inte) av någon här på forumet som gjort just ett PAM-byte. Själv har jag inte haft anledning till det och den motsvarighet till PAM som sitter i min 02:a är dessutom av annat slag än den som är aktuell i ditt fall och kommunicerar via andra kanaler (med en styrenhet som kallas AEM istället för med REM).
av Mickius
#1213384
Okej, ska åka till en kille i helgen som säljer en styrenhet och prova den i bilen så märker man snabbt om det fungerar eller inte. Tyckte det var konstigt att man måste ladda in programvara när man byter en sådan sak då den ligger i efterhand ifrån allt annat.

Som tur är kan jag testa denna innan köp och då se om det kommer fungera eller inte. Tråkigt dock när dem säger så om det nu inte stämmer det är ju lite skillnad på pris på en begagnad eller helt ny

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]