Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxxo
#1213077
Hej!
Är helt okunnig när det gäller att mecka me bilen men jag har börjat göra lite småsaker själv.
Jag upptäckte att vänster bakljus har slocknat, det är längst ner och sitter yttetst.
Min fråga , är det positionsljus eller sidomarkeringsljus? Det är 4 små dioder ser det ut som
Har en v70 -05
Mvh
av MickeM
#1213128
Ja, det är dioder.

Dom kan bytas.
Finns en repsats att köpa.

Inte lika enkelt byte som en glödlampa.
av Alexxxo
#1213130
Men vad är det för funktion på dem? Är det sidomarkeringslampor?
För det har betydelse inför en besiktning, fordon under 6 meter behöver inte ha sidomarkeringsljus.
Då gör det inget om dem inte fungerar
av MickeM
#1213158
Jag har ingen aning om vad bilprovningen säger.
Jag brukar dock resonera så att om det sitter orginal på ALLA, så ska det nog fungera.
av pms
#1213302
Volvo tar runt 650kr för diodbryggan om det är den som är slut. Kan ju vara dålig kontakt pga fukt.
Jag lödde på nya dioder (ej original) på den gamla bryggan till en kostnad av 6 kr. Arbetstid ca 1 tim. Fungerar fint dock lyser de lite svagare än på motsatta sidan men inte så det stör.
Lossa övre lampan först, sedan den undre där bryggan sitter bakom ett metallock. Enkelt men att plocka bort plastdetaljer, högtalare m m utan att rycka sönder clips är nog det svåraste och det är ett måste för att kunna komma åt.
Mht besiktning: Det kan nog bli anmärkning om det bara är ena sidan som fungerar tyvärr.
av gizzmokula
#1213347
pms skrev:Volvo tar runt 650kr för diodbryggan om det är den som är slut. Kan ju vara dålig kontakt pga fukt.
Jag lödde på nya dioder (ej original) på den gamla bryggan till en kostnad av 6 kr. Arbetstid ca 1 tim. Fungerar fint dock lyser de lite svagare än på motsatta sidan men inte så det stör.
Lossa övre lampan först, sedan den undre där bryggan sitter bakom ett metallock. Enkelt men att plocka bort plastdetaljer, högtalare m m utan att rycka sönder clips är nog det svåraste och det är ett måste för att kunna komma åt.
Mht besiktning: Det kan nog bli anmärkning om det bara är ena sidan som fungerar tyvärr.
Besiktade min v70 förra veckan och på den så lyser dioderna bara på ena sidan. Jag fick ingen anmärkning på det.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av pms
#1213446
Lite märkligt med dessa röda sidomarkeringsljus. Rött ska väl egentligen alltid visa bakljus, vitt eller gult fram och sidomarkering gult?

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]