Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1212995
Eller är det så att displayen säger att huven inte är stängd, medan den i själva verket är stängd? Detta är ett vanligt fel på lite nyare årsmodeller. Kanske även på din?
Den falsklarmar alltså. Det sitter en avkännare på den högra sidan där en låsbygel går ner i låset. Avkännaren kan bli trög och inte ge kontakt som den skall.
Det kan hjälpa om man stänger huven lugnt och städat. Smäll inte igen den! Sedan ställer man sig framför bilen och lägger händerna över den högra låsbygeln och gör som en sorts "hjärtmassage" med huven. Den har några centimeters spelrum så det går att göra så. Det motionerar kontakten i bästa fall och den kommer att fungera. I sämsta fall får man byta ut kontakten, som sitter lite trångt till innanför och under plåtarna i motorrummet.
Jag har en V70 -08 och där är detta ett känt fel. Det kan ju vara en annan konstruktion på din -01, men kan vara värt att kolla upp.
av Elki
#1213031
Jonas_latt skrev:Inte så enkelt att du måste dra fram spaken manuellt inne i bilen? Alltså att den hänger sig lite..
Nej spaken känns som den går tillbaks som den ska men huvlåsen låser inte.
Har smörjt låset och försökt med skruvmejsel men "klorna" fastnar inte i något av dom två låsen.
av Elki
#1213033
Rådlös skrev:Eller är det så att displayen säger att huven inte är stängd, medan den i själva verket är stängd? Detta är ett vanligt fel på lite nyare årsmodeller. Kanske även på din?
Den falsklarmar alltså. Det sitter en avkännare på den högra sidan där en låsbygel går ner i låset. Avkännaren kan bli trög och inte ge kontakt som den skall.
Det kan hjälpa om man stänger huven lugnt och städat. Smäll inte igen den! Sedan ställer man sig framför bilen och lägger händerna över den högra låsbygeln och gör som en sorts "hjärtmassage" med huven. Den har några centimeters spelrum så det går att göra så. Det motionerar kontakten i bästa fall och den kommer att fungera. I sämsta fall får man byta ut kontakten, som sitter lite trångt till innanför och under plåtarna i motorrummet.
Jag har en V70 -08 och där är detta ett känt fel. Det kan ju vara en annan konstruktion på din -01, men kan vara värt att kolla upp.

Nej huven är öppen och går inte i lås.
Har smörjt låset och försökt med skruvmejsel men "klorna" fastnar inte i något av dom två låsen.
av MickeM
#1213159
Då är väl huvlåset kass, eller kärvande wire som inte går tillbaka.
av Elki
#1213464
Hur demonterar man huvlåsen enklast?
Jag har tagit bort fronten och lossat skruvarna som håller låsen på plats.
Är det en wire som går till lås ett och en annan till lås två eller är det en till båda?
av Elki
#1213504
Elki skrev:Hur demonterar man huvlåsen enklast?
Jag har tagit bort fronten och lossat skruvarna som håller låsen på plats.
Är det en wire som går till lås ett och en annan till lås två eller är det en till båda?
Rätt svar:
Det är EN Wire som går till båda låsen.
Och man tar bort svarta frontplåten genom att lossa 12st bultar så kommer man åt lås och wire.
av Elki
#1213508
Elki skrev:Volvo xc70 2001
Huvlåsen låser inte.

Tacksam för goda tips och råd.


Rätt svar:
Det var låsen som kärvade, ett oljebad och dom piggnade till.

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]

Gå in i vida och leta rätt på sig[…]

Service Renault Scenic 2003

Var och pratade med kompisen som har bilverksad om[…]