Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danje
#1212845
Efter att jag bytta till vinterdäck så började bilen "gunga sidledes". Typ hoppa upp ner / sidledes. Känner endast av detta i hastigheter under ~100 km/h. I vissa lägen när man svänger så känner man ingenting. På motorvägen rullar bilen hur smooth som helst.

Testa sätta framdäcken bak?

Har precis bytt fjäderbenslsger fram och när jag svänger ibland så "skrapar" det som fan.. styrservon? Vart sitter den där berömda kardanknuten som man kan smörja?

Tack på förhand [WHITE SMILING FACE]

/ Danne

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
#1212851
[quote="TommyP86"]Om den ”kastar” sidledes är det skev fälg, men mest troligt separation eller cordbrott i ett eller flera däck.[/quote
Åk till däck firman för kontroll av däcken innan det händer något allvarligt
av Danje
#1212875
Ska tillägga att ratten hugger hela tiden. Höger - vänster - höger -vänster. Sedan när man svänger i vissa lägen så känner man ingenting. Dessa däck hade jag förra året, markerade osv.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
av MickeM
#1212880
Marlboroman skrev:Det är inte så att dina fälgar tar i styrpinnen som håller fast bromsskivan?
Jag har inte sett några sådana styrpinnar på någon Volvo, och jag har skruvat med ganska många.
Dom finns, det vet jag, men ovanligt, och är kanske eftermonterat, (eller bortmonterat på de flesta.)
Det är M6 skruv med 6kant skalle på alla jag sett.

Men helt klart ska hjulen ses över.
Rätt hjul?
Aluhjul med rätt centrumhål?
av Danje
#1212888
MickeM skrev:
Marlboroman skrev:Det är inte så att dina fälgar tar i styrpinnen som håller fast bromsskivan?
Jag har inte sett några sådana styrpinnar på någon Volvo, och jag har skruvat med ganska många.
Dom finns, det vet jag, men ovanligt, och är kanske eftermonterat, (eller bortmonterat på de flesta.)
Det är M6 skruv med 6kant skalle på alla jag sett.

Men helt klart ska hjulen ses över.
Rätt hjul?
Aluhjul med rätt centrumhål?
Jajjamen. Volvo originalfälgar, har haft dessa fälgar även förra säsongen utan problem. Legat schysst förvarat också.

Tänkte, kan jag ha dragit sönder/något blivit skevt när jag försökte få av däcken fram? Dem satt som berg så fick ta långt rör och använda hela kroppsvikten/hoppa +lite till för att få av dem.

Vet inte vad Volvo hade satt fast dem med när dem hade av dem i somras. Fyllde på lite styrservoolja och luftade utan resultat. Konstiga är att allt känns bra på motorvägen.



Sent from my SM-G950F using Tapatalk
av Danje
#1212900
volvofantast skrev:Åk till däck verkstaden för kontroll av däcken ,dom kan ha separerat och det är allvarligt, bättre kolla 1 gång för mycket.
Känns som att alla verkstäder alltid försöker lura en om man inte är "in to the subject" så att säga. Kan man kontrollera detta själv eller behövs specialverktyg?


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
av Danje
#1212901
Ska testa skifta däcken till olika positioner och se om problemet kvarstår. Försvinner det så lär jag balansera dem/kolla hos en däckfirma.

Kom på EXAKT hur det känns när man kör -som att ligga i en vagga haha

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire