Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ERikxx
#1212753
Hej igen !

kanske en dum fråga men jag letar vinterdäck och min S80 år 2000 skall ha en navdimension på 65,1 mm.
Men mäter jag sommardäcken med alufälg som satt på och som passade precis så är navhålet någonstans kring 60,1 - 60.3
Fick inte till ett exakt mått. men det är långt ifrån 65.1. Däremot stålfälgarna till vintern har 65,1.
Har 4 begagnade vinterdäck på alufälg som har exakt 60,1 men de går inte riktigt på. Har inte provat tvinga på dom än.
Känns som om dessa vinterdäck är till en annan Volvo. Men kan det verkligen skilja 2 millimeter mellan fälgar om nu mina
sommardäcksfälgar är 60,3 ?

Erik
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212760
Det enkla svaret är att du misslyckats med att mäta navhålen på dina sommarfälgar. De ska inte gå på med angivna mått. Redan nyare Volofälgar med 63mm navmått går inte att få på.
av ERikxx
#1212766
SBergdahl skrev:Det enkla svaret är att du misslyckats med att mäta navhålen på dina sommarfälgar. De ska inte gå på med angivna mått. Redan nyare Volofälgar med 63mm navmått går inte att få på.
Ja du har rätt !
Slipar lite nätt imorgon på vinterhjulsfälgarna för att få bort lite skit som sitter där. Då kanske de går på.
Vi får se.
Annars är de 65,0 mm och sådana fälgar har jag inte sett tidigare. :(
Erik
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1212808
Det låter som du mäter navhålet från utsidan av fälgen? Det blir inte rätt. Navet skall mätas från insidan eftersom navhålet på alufälgar inte brukar ha samma diameter rakt igenom. Det brukar dessutom vara svårt att mäta från insidan på mindre fälgar eftersom skjutmåttet gärna tar i fälgbanans insida.
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire