- sön 19 nov 2017, 13:43
#1212751
Mitt första inlägg :)
Bilen är en V70 2.4T AWD Automat -01 med B5244 T3. 30000mil. I min ägo i 5 år ett fåtal tusen mil.
Jag är en nolla vad det gäller bilar och speciellt modernare varianter av sådana. Har ingen som helst teknisk utbildning..
Det som jag nu har lyckas ställa till är förmodligen förödande.. Efter utbyte och rengöring av vevhusventilation och rengöring av konsekvenser av användning av felaktig motorolja så skulle jag starta upp bilen när allt var klart. Fick kalla kårar av det skrammel som jag hörde från motorn och vred av omedelbart. Ut och kollade om jag hade missat något men ingen olja under bilen eller synlig i motorrummet. Oljenivån på stickan var som den skulle. Är tämligen säker på att lampan för oljetryck inte tändes de sekunder som motorn gick. Eftersom jag befann mig i en tidspress att bilen måste bort från den plats som jag stod på så började jag att inbilla mig att jag hade hört fel och att det var något annat som lät. Gjorde därför, korkat nog (eller det spelade kanske ingen roll, skadan var väl redan skedd), ett nytt försök men det lät lika illa denna gång. Jag är tämligen säker på oljetryckslampan inte lyste denna gång heller. Ljudet gjorde dock att jag inte riktigt litar på min sinnesnärvaroså jag är osäker. Det är svårt att förklara ljudet men jag har aldrig hört detta metalliska ljud tidigare från någon motor. Då har jag ju ändå hört ett och annat vrak i mina dar. Det var inte riktigt knack rassel, eller diselljud. Det var nog mer rent metalliskt (usch, kalla kårar igen)
Det som jag har gjort runt själva projektet runt vevhusventilationen är att montera nya slangar och oljefälla. Rengjort nippeln/ ventilen till insuget, alla rör och bajonetten. Rengjort tråget och den del av oljereturen från fällan i denna. Har även tagit bort oljeslagg och liknande inne i vevhuset. Rengjort oljepickuppen och silen till denna omsorgsfullt.
Till detta har jag nu några funderingar:
1. Vad kan ha hänt? Jag är ju, som sagt, okunnig inom detta men min teori är att jag när jag monterade tråget lyckades rubba någon eller båda o-ringarna i blocket. Det är ju så att på denna modell är det inte riktigt så enkelt att montera tråget som det beskrivs i VIDA eller Haynes. Tråget måste ju träs och trixas över picuppen/oljeupptagningsröret för att sedan lirkas in under bränsleröret intill växellådan. I det momentet kanske jag rubbade någon o-ring. O-ringarna limmade jag,efter tips på forumet, med små duttar lim. Annars är det ju omöjligt att få dem att sitta kvar (?).
2. (Den enkla frågan..) Om en motor efter en sådan här procedur låter på detta vis.. är det skrot då? Jag är rädd för att lager gick torra och därmed är det rasat.
3. Jag förstår att det förmodligen är omöjligt att svara på vilka lager som i så fall har rasat men vad jag förstår så är ramlades inget att göra något åt men är det logiskt att vevlager eller kamlager skulle gå att byta? Detta kanske jag iofs kan hitta svar på via sökfunktionen.. skall försöka :)
4. Är det möjligt att utläsa något med VIDA eller måste bilen startas upp för att få ut någon information?
Jag har nyligen bytt kamrem, vattenpump, solenoiden till VVT och rengjort själva VVT-enheten invändigt. Efter detta gick bilen utan problem. Gaspjället bytte jag för ett par år sedan och den har gått något tusental med detta. Nya filter och stift har den också fått.
Tackar på förhand om någon har någon information som kan vägleda mig.. även om vägen går till skroten :)
/Anders
(.. för säkerhets skull köpte jag nya däck också innan detta så jag känner mig riktigt lyckad nu :) )
Bilen är en V70 2.4T AWD Automat -01 med B5244 T3. 30000mil. I min ägo i 5 år ett fåtal tusen mil.
Jag är en nolla vad det gäller bilar och speciellt modernare varianter av sådana. Har ingen som helst teknisk utbildning..
Det som jag nu har lyckas ställa till är förmodligen förödande.. Efter utbyte och rengöring av vevhusventilation och rengöring av konsekvenser av användning av felaktig motorolja så skulle jag starta upp bilen när allt var klart. Fick kalla kårar av det skrammel som jag hörde från motorn och vred av omedelbart. Ut och kollade om jag hade missat något men ingen olja under bilen eller synlig i motorrummet. Oljenivån på stickan var som den skulle. Är tämligen säker på att lampan för oljetryck inte tändes de sekunder som motorn gick. Eftersom jag befann mig i en tidspress att bilen måste bort från den plats som jag stod på så började jag att inbilla mig att jag hade hört fel och att det var något annat som lät. Gjorde därför, korkat nog (eller det spelade kanske ingen roll, skadan var väl redan skedd), ett nytt försök men det lät lika illa denna gång. Jag är tämligen säker på oljetryckslampan inte lyste denna gång heller. Ljudet gjorde dock att jag inte riktigt litar på min sinnesnärvaroså jag är osäker. Det är svårt att förklara ljudet men jag har aldrig hört detta metalliska ljud tidigare från någon motor. Då har jag ju ändå hört ett och annat vrak i mina dar. Det var inte riktigt knack rassel, eller diselljud. Det var nog mer rent metalliskt (usch, kalla kårar igen)
Det som jag har gjort runt själva projektet runt vevhusventilationen är att montera nya slangar och oljefälla. Rengjort nippeln/ ventilen till insuget, alla rör och bajonetten. Rengjort tråget och den del av oljereturen från fällan i denna. Har även tagit bort oljeslagg och liknande inne i vevhuset. Rengjort oljepickuppen och silen till denna omsorgsfullt.
Till detta har jag nu några funderingar:
1. Vad kan ha hänt? Jag är ju, som sagt, okunnig inom detta men min teori är att jag när jag monterade tråget lyckades rubba någon eller båda o-ringarna i blocket. Det är ju så att på denna modell är det inte riktigt så enkelt att montera tråget som det beskrivs i VIDA eller Haynes. Tråget måste ju träs och trixas över picuppen/oljeupptagningsröret för att sedan lirkas in under bränsleröret intill växellådan. I det momentet kanske jag rubbade någon o-ring. O-ringarna limmade jag,efter tips på forumet, med små duttar lim. Annars är det ju omöjligt att få dem att sitta kvar (?).
2. (Den enkla frågan..) Om en motor efter en sådan här procedur låter på detta vis.. är det skrot då? Jag är rädd för att lager gick torra och därmed är det rasat.
3. Jag förstår att det förmodligen är omöjligt att svara på vilka lager som i så fall har rasat men vad jag förstår så är ramlades inget att göra något åt men är det logiskt att vevlager eller kamlager skulle gå att byta? Detta kanske jag iofs kan hitta svar på via sökfunktionen.. skall försöka :)
4. Är det möjligt att utläsa något med VIDA eller måste bilen startas upp för att få ut någon information?
Jag har nyligen bytt kamrem, vattenpump, solenoiden till VVT och rengjort själva VVT-enheten invändigt. Efter detta gick bilen utan problem. Gaspjället bytte jag för ett par år sedan och den har gått något tusental med detta. Nya filter och stift har den också fått.
Tackar på förhand om någon har någon information som kan vägleda mig.. även om vägen går till skroten :)
/Anders
(.. för säkerhets skull köpte jag nya däck också innan detta så jag känner mig riktigt lyckad nu :) )