Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212751
Mitt första inlägg :)
Bilen är en V70 2.4T AWD Automat -01 med B5244 T3. 30000mil. I min ägo i 5 år ett fåtal tusen mil.
Jag är en nolla vad det gäller bilar och speciellt modernare varianter av sådana. Har ingen som helst teknisk utbildning..

Det som jag nu har lyckas ställa till är förmodligen förödande.. Efter utbyte och rengöring av vevhusventilation och rengöring av konsekvenser av användning av felaktig motorolja så skulle jag starta upp bilen när allt var klart. Fick kalla kårar av det skrammel som jag hörde från motorn och vred av omedelbart. Ut och kollade om jag hade missat något men ingen olja under bilen eller synlig i motorrummet. Oljenivån på stickan var som den skulle. Är tämligen säker på att lampan för oljetryck inte tändes de sekunder som motorn gick. Eftersom jag befann mig i en tidspress att bilen måste bort från den plats som jag stod på så började jag att inbilla mig att jag hade hört fel och att det var något annat som lät. Gjorde därför, korkat nog (eller det spelade kanske ingen roll, skadan var väl redan skedd), ett nytt försök men det lät lika illa denna gång. Jag är tämligen säker på oljetryckslampan inte lyste denna gång heller. Ljudet gjorde dock att jag inte riktigt litar på min sinnesnärvaroså jag är osäker. Det är svårt att förklara ljudet men jag har aldrig hört detta metalliska ljud tidigare från någon motor. Då har jag ju ändå hört ett och annat vrak i mina dar. Det var inte riktigt knack rassel, eller diselljud. Det var nog mer rent metalliskt (usch, kalla kårar igen)

Det som jag har gjort runt själva projektet runt vevhusventilationen är att montera nya slangar och oljefälla. Rengjort nippeln/ ventilen till insuget, alla rör och bajonetten. Rengjort tråget och den del av oljereturen från fällan i denna. Har även tagit bort oljeslagg och liknande inne i vevhuset. Rengjort oljepickuppen och silen till denna omsorgsfullt.

Till detta har jag nu några funderingar:

1. Vad kan ha hänt? Jag är ju, som sagt, okunnig inom detta men min teori är att jag när jag monterade tråget lyckades rubba någon eller båda o-ringarna i blocket. Det är ju så att på denna modell är det inte riktigt så enkelt att montera tråget som det beskrivs i VIDA eller Haynes. Tråget måste ju träs och trixas över picuppen/oljeupptagningsröret för att sedan lirkas in under bränsleröret intill växellådan. I det momentet kanske jag rubbade någon o-ring. O-ringarna limmade jag,efter tips på forumet, med små duttar lim. Annars är det ju omöjligt att få dem att sitta kvar (?).

2. (Den enkla frågan..) Om en motor efter en sådan här procedur låter på detta vis.. är det skrot då? Jag är rädd för att lager gick torra och därmed är det rasat.

3. Jag förstår att det förmodligen är omöjligt att svara på vilka lager som i så fall har rasat men vad jag förstår så är ramlades inget att göra något åt men är det logiskt att vevlager eller kamlager skulle gå att byta? Detta kanske jag iofs kan hitta svar på via sökfunktionen.. skall försöka :)

4. Är det möjligt att utläsa något med VIDA eller måste bilen startas upp för att få ut någon information?

Jag har nyligen bytt kamrem, vattenpump, solenoiden till VVT och rengjort själva VVT-enheten invändigt. Efter detta gick bilen utan problem. Gaspjället bytte jag för ett par år sedan och den har gått något tusental med detta. Nya filter och stift har den också fått.

Tackar på förhand om någon har någon information som kan vägleda mig.. även om vägen går till skroten :)

/Anders

(.. för säkerhets skull köpte jag nya däck också innan detta så jag känner mig riktigt lyckad nu :) )
#1212762
Ett skramlade metalliskt ljud kommer nog snarast från något som glömt sättas fast. Jag skulle börjat med att kolla igenom allt en gång till! Lager låter mer som ett hårt dunkade eller tickande beroende på vilka lager det är som är på väg.
Skulle oturen varit framme är det som så att vevlagren går att byta på plats om man tar ner tråget, men ramlagren då lär man ur med motorn för att kunna jobba på ett vettigt sätt.
#1212765
Att något har gått sönder tror jag knappt.
Jag har bytt flera gånger på v70 manuell. Hade nere oljetråget på en automat för några veckor sedan. Skramlade som fan efter. Men jag lät den stå lite på tomgång. Mitt i allt försvann ljudet. Då lossade en av bultarna till oljetråget. (en av de tre långa som sitter närmast vlåda. Jag hade bilen på tomgång och stoppa upp bulten igen och då börja det slå och låta igen. Troligen kom den in lite snett och krocka med svänghjulet..

Låter rätt likt din beskrivning

Vet intw om detta e något med just automat. Aldrig varit med om det på manuell
#1212857
Tog du bort oljepumpen? Höll du på länge med ditt mekande?

Jag vet inte hur en VOLVO reagerar på om oljesystemet lämnas "öppet" under lång tid men på min SAAB skramlade motorn väldigt mycket när jag startade den efter att ha haft den "öppen" ett längre tag. Det var mina hydrauliska ventiltryckare som skramlade efter att oljan i dem runnit ut. Det skramalade mer eller mindre i 10-15 min under aningen förhöjd tomgång innan ventiltryckarna fyllts på igen och blev tysta.
Kan detta hända på en VOLVO också? För den har väl också hydrauliska ventiltryckare?

I vilket fall som helst kan motorns lager knappast ha tagit skada av två korta provstartningar även om du inte haft något oljetryck. Min fru körde tex vår BMW en hel mil utan oljetryck innan den skar.

Det bästa du kan göra till att börja med är att kolla om du verkligen har oljetryck i motorn. Då måste du (åtminstone tillfälligt) koppla in en oljetrycksmätare.
Jag monterar alltid in oljetrycksmätare i alla mina bilar för att ha full koll på motorns oljetryck. Oljetryckslampan är väl bra så länge allt är OK med motorn men den är tämligen värdelös som hjälp i en felsökning eller om något oförutsett händer med motorns oljesystem.
#1212926
Marlboroman skrev:Ett skramlade metalliskt ljud kommer nog snarast från något som glömt sättas fast. Jag skulle börjat med att kolla igenom allt en gång till! Lager låter mer som ett hårt dunkade eller tickande beroende på vilka lager det är som är på väg.
Skulle oturen varit framme är det som så att vevlagren går att byta på plats om man tar ner tråget, men ramlagren då lär man ur med motorn för att kunna jobba på ett vettigt sätt.
Tack Marlboroman!
Detta var precis det som jag både ville och behövde höra :) Var uppe i Gästrikland i helgen och därmed inte i närheten av bilen så jag har ägnat tid åt att tänka och analysera och det du säger låter logiskt och min fundering om lagerskador ologisk. Att den skulle få lagerras i samma sekund som jag vred på nyckeln är ju knappast troligt. Ljudet var dessutom inte av "klongk-" eller "skär-"ljud utan mer som om man skakar en plåtkastrull med skruvar eller drar en kedja på en plåt. Per och Jonas inlägg, som jag läste i morse, stärker teorierna om att det är en miss av mig i monteringen som är boven.

Sent igår kväll kom jag på något som skulle kunna vara boven :). Jag tänkte att det som skulle kunna vara den ena delen ("kastrullen" eller "plåten") av det som skapar detta ljud skulle kunna vara svänghjulet. Något annat kommer jag inte på. Sedan tänkte jag om det hade kommit in något emellan, typ en skruv eller liknande, och som nu ligger och skrapar mot kuggkransen eller svänghjulet. Jag har iofs lite svårt att tänka mig att något som inte hör dit skulle vara där. Jag är förvisso inte kompetent vad det gäller själva meckandet men jag är extremt noggrann (ähum :).. normalt sett alltså.. detta projekt har varit stressande p.g.a avsaknad av permanent plats för ändamålet.. så visst kan jag ha slarvat) med delar och rengöring så jag skulle bli mycket förvånad om så är fallet.

Därför tänkte jag igenom hela proceduren igen och kom på en sak som det skulle kunna vara. När jag monterade de fyra långa skruvarna närmast lådan så kändes den andra från höger (andra från fronten om man avser bilens possition) märklig. Jag tyckte att det tog lång tid innan den tog och jag trodde ett tag att jag hade dragit sönder gängorna när jag demonterade (satt hårt och det var oxidation och stenhårda smutsavlagringar). Till sist kunde jag i alla fall dra den med rätt moment. Nu tror jag dock att jag fick den på sidan om det övre hålet och anledningen till att den trots allt fäste kan ha varit att den kilades fast mellan svänghjul och kanten på tråget.. eller något liknande.

När jag sedan läste Jonas inlägg i morse så blev jag glad. Det var ju i det närmaste på pricken som min känsla :) I detta nu så tror och hoppas på detta. Det brukar alltid vara bättre och billigare om felet sitter på den sidan av verktyget sas... Error 40 som det tydligen heter bland IT-folk.

Suveränt att få vägledning så att jag kunde tänka i nya banor. Tack. Återkommer med resultatet :)
#1212929
Jonas_latt skrev:Att något har gått sönder tror jag knappt.
Jag har bytt flera gånger på v70 manuell. Hade nere oljetråget på en automat för några veckor sedan. Skramlade som fan efter. Men jag lät den stå lite på tomgång. Mitt i allt försvann ljudet. Då lossade en av bultarna till oljetråget. (en av de tre långa som sitter närmast vlåda. Jag hade bilen på tomgång och stoppa upp bulten igen och då börja det slå och låta igen. Troligen kom den in lite snett och krocka med svänghjulet..

Låter rätt likt din beskrivning

Vet intw om detta e något med just automat. Aldrig varit med om det på manuell
Tack Jonas!
Jag blev mycket glad när jag läste ditt inlägg i morse :) Stämmer ju på pricken med den möjliga teori som jag själv kom fram till i går kväll. Efter att ha läst ditt förslag så är jag övertygad om att det är så. På denna motor sitter det fyra långa skruvar vid lådan (Tre på kamremssidan) och en av dem kändes märklig vid återmonteringen. Det är mycket möjligt att jag har "lyckats" med att få den på fel sida om det övre hålet. Nu brinner jag av iver för att få komma till bilen och kolla detta. Tror att det kan bli i kväll :)

Vet du om detta på något sätt kan ha skadat svänghjulet eller kuggkransen?

Tusan vad bra det är med sådana här forum :) Tack!
#1212941
Per L skrev:Tog du bort oljepumpen? Höll du på länge med ditt mekande?

Jag vet inte hur en VOLVO reagerar på om oljesystemet lämnas "öppet" under lång tid men på min SAAB skramlade motorn väldigt mycket när jag startade den efter att ha haft den "öppen" ett längre tag. Det var mina hydrauliska ventiltryckare som skramlade efter att oljan i dem runnit ut. Det skramalade mer eller mindre i 10-15 min under aningen förhöjd tomgång innan ventiltryckarna fyllts på igen och blev tysta.
Kan detta hända på en VOLVO också? För den har väl också hydrauliska ventiltryckare?

I vilket fall som helst kan motorns lager knappast ha tagit skada av två korta provstartningar även om du inte haft något oljetryck. Min fru körde tex vår BMW en hel mil utan oljetryck innan den skar.

Det bästa du kan göra till att börja med är att kolla om du verkligen har oljetryck i motorn. Då måste du (åtminstone tillfälligt) koppla in en oljetrycksmätare.
Jag monterar alltid in oljetrycksmätare i alla mina bilar för att ha full koll på motorns oljetryck. Oljetryckslampan är väl bra så länge allt är OK med motorn men den är tämligen värdelös som hjälp i en felsökning eller om något oförutsett händer med motorns oljesystem.
Tack för hoppfulla ord om konsekvenserna om mina startförsök :) Detta med oljetrycksmätare är ett mycket bra råd. Det får bli en sådan temporärt nu när jag skall göra nya försök och OM jag får fart på hinken igen så skall jag installera en sådan permanent. Det är ju liksom som att ha koll på att hjärtat slår och egentligen, rent tekniskt, borde det väl vara bilens viktigaste instrument? Oljetryckslampan signalerar väl vid ett så pass för lågt tryck att den snarare säger att "Precis nyss var det kört" än "Nu är det illa". Jag har tolkat inlägg på forumet som så. För gemene man så betyder nog oljetryckslampan "Nästa gång som du är vid macken så försök att komma ihåg att fylla på olja (oavsett vad oljestickan säger).. om du hinner, annars får du göra det en annan gång"

Jag tog inte bort pumpen och stilleståndstiden för motorn under processen med oljetråget var bara ungefär ett dygn. Det var alltså ca 24 timmar mellan att jag slog av motorn tills att jag startade igen. Den olja som då var i systemet hade inte gått mer än ett par mil och det var samma sak med oljan som var innan denna "urtappning". Så oljan i systemet var fräsch men beläggningar i kanaler och koks och slask i tråget var inte fräscht. Jag förstår vad du menar med problem när systemet har varit öppet (och torrt) en längre tid. Denna motor drabbades av det för ett år sedan vid en annan process med motorn som blev utdragen. Efter det fungerade inte solenoiden (eller snarare: ventilen som sitter ihop med denna) till VVT-enheten. Oljan torkade ihop så solenoiden orkade inte styra ventilen ordentligt. Det var samma sak med VVT-enheten. Den gick trögt men efter upplösande bad och "massage" gick den fint igen. Jag inbillar mig att om bilen beräknas bli stående en längre period så kanske det är bra att den har fräsch olja som har gått runt ordentligt (?). Det bör man väl iofs ha av fler anledningar, men detta kan kanske också vara en. Efter det längre upehållet, då VVT-enheten spökade efteråt, så gick bilen bra och det gjorde den, förutom periodvis något ojämn tomgång, ända fram till att jag tog ner tråget.

Jag är ytterst okunnig om bilar men jag tror att när andra generationen av V70 kom 2000 så blev det mekaniska lyftare i stället för hydrauliska. Angående detta får vem som helst slå mig på fingrarna och jag backar.

Jag har ju nu fått ett uppslag som jag skall försöka testa i kväll. Permanent oljetrycksmätare skall det också bli!

Tack för stöd och råd!
#1212956
Sportjohan skrev:
Jonas_latt skrev:Att något har gått sönder tror jag knappt.
Jag har bytt flera gånger på v70 manuell. Hade nere oljetråget på en automat för några veckor sedan. Skramlade som fan efter. Men jag lät den stå lite på tomgång. Mitt i allt försvann ljudet. Då lossade en av bultarna till oljetråget. (en av de tre långa som sitter närmast vlåda. Jag hade bilen på tomgång och stoppa upp bulten igen och då börja det slå och låta igen. Troligen kom den in lite snett och krocka med svänghjulet..

Låter rätt likt din beskrivning

Vet intw om detta e något med just automat. Aldrig varit med om det på manuell
Tack Jonas!
Jag blev mycket glad när jag läste ditt inlägg i morse :) Stämmer ju på pricken med den möjliga teori som jag själv kom fram till i går kväll. Efter att ha läst ditt förslag så är jag övertygad om att det är så. På denna motor sitter det fyra långa skruvar vid lådan (Tre på kamremssidan) och en av dem kändes märklig vid återmonteringen. Det är mycket möjligt att jag har "lyckats" med att få den på fel sida om det övre hålet. Nu brinner jag av iver för att få komma till bilen och kolla detta. Tror att det kan bli i kväll :)

Vet du om detta på något sätt kan ha skadat svänghjulet eller kuggkransen?

Tusan vad bra det är med sådana här forum :) Tack!
Det va någon av de på vänstersida som syns i länken. Bulten e typ 10cm.
https://goo.gl/images/3uay7t

Jag skulle chansat och släppt på de två i mitten. Har du tur e ljudet borta. Min läckte inget efter för limmet/silikonet hade ändå gjort sitt och torkat.

Svänghjulet hade också klarat sig. Som sagt aldrig varit med om detta på en manuell men på automat. Så det kanske e lättare att få de fel.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]