Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1212194
Fått ett meddelande i infodisplayen
SRS AIRBAG SERVICE SNARAST
Någon som vet vad det är mer än att det är dags för service? Syftar på, SRS då.
av andersuw
#1212226
SRS = Supplementary Restraint System = krockkuddar och bältessträckare med tillhörande styrsystem. Meddelandet har inget med behovet av regelbundet återkommande service att göra. Det betyder att du har fel på SRS-systemet.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1212227
Det är dags att läsa ut felkoder med en Volvo-läsare.

Du har ett fel på bilens skyddsystem. Om jag förstår det rätt så kommer airbag:arna inte att aktiveras vid en eventuell krock innan problemet är löst.
Användarvisningsbild
av greeeken
#1213044
Behöver inte vara fel på SRS.
Har du tex plockat ut radion utan att gjort b ilen strömlös innan sja då kommer du få detta felmmedelande
av andersuw
#1213098
Stämmer. Med VIDA/DiCE kan man se om koden är aktiv eller inte. Om den inte är aktiv kan felet vara intermittent eller ett resultat av att någon ledning som berör SRS-systemet kopplats ur utan att batteriet först kopplats bort.

Om man har en felkodsläsare där man inte kan se om koden är aktiv eller inte får man radera den och se om den dyker upp på nytt. Dyker felkoden omedelbart upp igen är koden aktiv, det vill säga felet på SRS finns kvar. Om den dyker igen så småningom är felet intermittent. Om den inte dyker upp är allt gott och väl.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1215931
andersuw skrev:Stämmer. Med VIDA/DiCE kan man se om koden är aktiv eller inte. Om den inte är aktiv kan felet vara intermittent eller ett resultat av att någon ledning som berör SRS-systemet kopplats ur utan att batteriet först kopplats bort.

Om man har en felkodsläsare där man inte kan se om koden är aktiv eller inte får man radera den och se om den dyker upp på nytt. Dyker felkoden omedelbart upp igen är koden aktiv, det vill säga felet på SRS finns kvar. Om den dyker igen så småningom är felet intermittent. Om den inte dyker upp är allt gott och väl.
Hittat en VIDA/DiCE 2014d full chip scaner för OBD2 för volvo på eBay. Kostar 560kr. Är det något att satsa på?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1216299
greeeken skrev:länk så vi kan se vad de är
Vet inte hur jag ska göra för att lägga till länk med mobilen från eBay. Får kolla på det när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1216303
greeeken skrev:länk så vi kan se vad de är
Vart i vårt avlånga land finns du?
Själv finns jag och bil i Svenljunga.
Du har felkodläsare som funkar till S80?
Den jag hittat visade sig funka på VOLVO efter 2015.

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]