Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spindel
#1212082
Jag kikar lite på blocket efter vinterdäck - behöver två nya och ett oförutsett akut verkstadsbesök åt upp hela däckbudgeten :-(O) - och har hittat några alternativ som skulle kunna funka tills bankkontot fyllts på lite...
Undrar nu bara om det är samma eller olika fälgar på äldre respektive nyare modeller av XC70 (min är från 2005) jämfört med den nyare modellen?
Anyone?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212085
XC70 från och med -00? till och med -08 av den gamla karossen har samma. -08 och framåt med nya karossen har andra som inte passar.
Användarvisningsbild
av spindel
#1212087
SBergdahl skrev:XC70 från och med -00? till och med -08 av den gamla karossen har samma. -08 och framåt med nya karossen har andra som inte passar.
Tack! Då det jag att det bara är att bläddra förbi dem.
(Synd, då jag blev erbjuden en uppsättning fälgar med nästan utslitna dubbfria däck på (skulle väl hålla ett par veckor eller så) för en spottstyver. Men det gör ju ingen lycklig om de ändå inte passar...)
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1212090
Bör gå o nödlösa med en 3-5 mm spacers från biltema om du vill köra med nyare. Har gjort de på v70 n med fälgar som va till v50
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212094
Det är mindre centrumhål på de nya så I så fall får man bygga på så mycket att navets styrning inte längre når fälgen. Så skulle inte jag vilja köra runt.
av Lövet
#1212097
Nej bättre att leta rätt fälgar. Åt andra hållet är mera rimligt :wink:
av MickeM
#1212099
Är det 16" fälgar kan du ha från införandet av S/V/C70 till alla V70N, S60 och S80.
V70N med 15" som orginal kan ha 15" från V70I.
Turbo har 16".

Från en 5bultad 850 går nog inte, även om bultcirkel, ET samt navhål stämmer.
850 har M12, och V70 M14.
Risk då att inte hjulskruven går igenom hålet.

Även s70 har M12, men dom har inga "egna fälgar" utan har samma som V70.

V70 2008 och nyare kan du glömma.
av Smille
#1212122
MickeM skrev: V70 2008 och nyare kan du glömma.
Har en anekdot som jag tycker passar här. En polare hade för några år sedan en S80 2.4 -99, som han hade köpt fälgar till. Fälgar från en V70 -11. Han var fast besluten om att få det att funka. Om jag minns rätt slipade han med en vinkelslip på hjulnavet på S80n, tills han fått ner det i diameter så pass mycket att V70II-fälgarna gled på. Han geniförklarade sig själv mer eller mindre, men jag vill minnas att jag vid provkörning inte ens vågade köra ut från parkeringen eftersom det glappade och klonkade precis som om fälgarna skulle ramla av bilen.
av MickeM
#1212425
Aluminiumfälgar som inte har tajt passning i centrum blir det mycket mystiska fenomen av.
Märklig obalans, som inte är konsekvent, eller endast vid acc eller broms, tex.

Slipa navcentrum på bilen är komplett helidiotiskt, för då kan den inte ha alufälgar igen.
Då precist kan man inte slipa.

Slipa upp fälgar, så har man förstört fälgarna, men bilen är ännu ok.

Stålfälgar är inte lika känsliga för detta.
Fråga mig inte varför.....
av Mackansglt
#1213360
Jag kör med 850 fälgar med vinterdäck på min S80. Inga problem alls. S80 14mm bultar passar på 850 fälgarna utan att fila eller borra upp hålen. Det enda som skiljer lite är ET. S80 har 49 och 850 har 43.
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]