Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nette
#1212031
Hej!
Nu ber jag ödmjukast om tankar kring vad som kan vara fel på min bil! Bensindriven V70 från -02, har gått ca 22500 mil och servats enligt bok.
För en vecka sedan började den röda varningslampan lysa under färd och felmeddelande för överhettad motor kom upp, efter 1-2 sekunder försvann detta. Tempmätaren låg kvar i mitten. Strax innan felmeddelande hackade bilen till lite. Efter fortsatte den gå som vanligt. För några dagar sedan började varningslampan och felmeddelande stanna kvar längre stunder och Tempmätaren gick upp till max. Det finns gott om kylvätska och motorn kändes inte överdrivet varm när jag kollade under huven. När jag skulle starta bilen efter ett snabbt besök i affären tog det flera försök innan den gick igång. När jag testade att starta bilen hemma gick den upp högt i varv på tomgång en kort stund, sen normalt, men varningslampan lyste igen och släcktes aldrig. Provade universallösningen att dra ur batteriet i en halvtimme men det gjorde ingen skillnad. Läget nu är att när bilen har blivit lite varm visas varning för överhettad motor hela tiden, men eftersom jag kan hålla handen emot utan att bränna mig lär det vara felinformation. Fick hjälp att läsa av felkoder idag men det fanns inga lagrade. Ingen verkstad har tid förrän om några veckor pga däckbytessäsong så nu funderar jag på vad jag kan testa själv (kan inte mycket, men kan få hjälp med enklare grejer).

Övrigt: nyligen fyllt på olja så det är bra nivå. För några veckor sedan laddades batteriet ur helt efter att lyset stått på en hel natt. Efter hjälp med startkablar och laddare har det inte varit några problem att starta. Remmar och generator fungerar som dom ska (enligt killen som hjälpte till att kolla felkoder idag). Tempgivare och termostat byttes för mindre än ett år sedan.

Någon som har nån tanke om vad som är fel? Ursäkta uppsatsen, men lika bra att vara utförlig.
Tack på förhand!
#1212045
Om man bortser från vad du säger om att motorn betett sig konstigt vid några tillfällen skulle den tända varningslampan för motortemperatur kunna bero på fel i DIM (kombinationsinstrumentet). Det är ganska vanligt att DIM går sönder (spruckna lödningar) på dessa bilar på årsmodeller tidigare än 2004 då designen på instrumentet ändrades. Det går numera att få DIM reparerad för rimliga pengar, t.ex. här:

https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009

Det går också att byta till ett begagnat instrument. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&start=0

Innan du överväger något av dessa alternativ bör du emellertid se till att få två saker uppmätta: Den faktiska kylvätsketemperaturen när varningen dyker upp och den temperatur givaren i bilen rapporterar (vilket kan läsas ut om man har tillgång till VIDA/DiCE, såsom Volvoverkstäderna men även en del privatpersoner, exempelvis jag själv). Man kan därigenom utesluta andra orsaker, t.ex. att kylvätsketemperaturen faktiskt är för hög eller att givaren rapporterar fel temperatur.

Om du berättar var du befinner dig kanske du kan få hjälp av någon här att läsa ut vilken motortemperatur givaren i bilen rapporterar.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1212063
Sambons bil började varna för överhettad motor samt att tempmätaren gick till max direkt vid start av bilen även fast motorn var iskall, då var det termostaten som spökade och behövde bytas!
#1212072
Instrumentpanelen fick fullständigt spel för 2-3 år sen så då fick jag det fixat. Det är väl iofs inget hinder för att det blir problem igen. Vattenpumpen byttes tillsammans med kamrem vid 15000 mil.
Vad bör kylarvätskan ligga på för temp som högst?
Jag ringde bilia och dom tar 1500-2000:- bara för felsökning och har tid först om en månad, så om någon bor i uppsalatrakten och vill hjälpa till med avläsning är ju det förstås tacksamt...
Borde fel på givare eller termostat ge felkod även på enklare avläsare?
#1212074
Att du kan hålla handen någonstans på motorn är ingen garanti för att den inte är på väg att bli överhettad.

Jag skulle ta lite mer allvarligt på informationen och vara försiktig med att köra innan en ordentlig felsökning gjorts.

Har du tur är det någon sensor som ger fel värde. Har du otur kan det vara betydligt allvarligare. Jag kan i alla fall inte säga vad det är utan ordentlig undersökning -- och jag tvivlar på att någon annan kan.

Kör du med för hög motortemperatur riskerar du rätt omfattande skador.
#1212092
Nette skrev:Vad bör kylarvätskan ligga på för temp som högst?
Hittar ingen spec på det i VIDA. Men jag har ju svårt att tro att mer än ca 100 grader tillåts innan lampan tänds.
Nette skrev:Jag ringde bilia och dom tar 1500-2000:- bara för felsökning och har tid först om en månad, så om någon bor i uppsalatrakten och vill hjälpa till med avläsning är ju det förstås tacksamt...
Jag bor i Uppsala och kan vid behov hjälpa dig att läsa ut. Hör av dig via PM i så fall.
Nette skrev:Borde fel på givare eller termostat ge felkod även på enklare avläsare?
Ja. Fast alla fel är inte av den arten att de ger upphov till felkod. Om exempelvis tempgivaren ger en signal som styrenheten är nöjd med men visar en temperatur som avviker från den faktiska blir det ingen felkod.

Även en generisk läsare i kombination med smartphoneapp borde för övrigt kunna ge besked om vad motortempgivaren säger. Erinrar mig nu att jag använt min egen generiska läsare (ELM327-kopia) i kombination med DashCommand för det ändamålet vid något tillfälle.

Ytterligare en fråga som jag glömde ställa: Går motorkylfläkten när varningslampan tänds? Om motorn faktiskt blir för varm eller tempgivaren lämnar galet besked borde den ju definitivt ha gått igång redan innan man når så långt.
#1212302
Lite uppföljning:
Jag fick tag på en verkstad i närheten som kunde göra felsökning på dropin. Nu visades felkod för tempgivare (sedan igår hade motorlampan börjat lysa så det var väl därför det fanns felkod nu och inte när vi kollade förut). Dom bytte den direkt och nu går bilen som den ska. Fick dessutom rådet att kontakta verkstan som bytte givaren för knappt ett år sen eftersom iaf själva delen borde gå på garanti.
Tack för ert engagemang!
#1224496
Väcker denna tråd lite ..
Jag fick meddelande om hög temperatur samt att kylfläkten gick i min V70 2,4 .02 och misstänkte att den frusit ( ispropp nånstans) eftersom det var vid tillfälle -20 grader.
Kollade sedan upp felkoder och fick fram P0116 vilket innebär Engine Coolant Temperature. Känns som det är tempgivaren då , inte termostaten ? eller kan teermostaten indikera fel ? Nån som har ett diagram på vilken resistans som givaren ska ha vid olika temperaturer?

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]