Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hj70
#1211946
Jag har en V70 -02 som helt plötsligt inte startade härom dagen.
Den gick bra som vanligt dagen innan, men sen ville den inte dagen efter.
Den tänder till ibland, typ att den är på g, men går inte igång.
Bensinpumpen surrar och när jag testar fram på motorn så kommer det en rejäl skvätt soppa.
( förutsätter att det inte ska fortsätta komma soppa eftersom motorn inte går...eller ?)
Jag bytte immobilizer antennen runt nyckeln då det verkar vara ett vanligt fel, men det gjorde ingen skillnad heller !

Nån som har nån bra ide att komma med ???
#1211975
Soppapumpen ska gå nån sekund när du vrider på tändningen, och sen stanna. = normalt.
Utan signal från kamaxelgivaren stannar pumpen igen.
När kamaxelgivaren ger signal att motorn rör sig (startmotorn, eller att motorn går) så startas pumpen igen.

Startspärren hindrar pumpen från fortsatt gående,lika som kamaxelgivaren, men på V70N bryts ÄVEN startmotorn med texten "startförsök avbrutet" i färddatorn. Så Startspärren känns inte trolig.

Baserat på din beskrivning, skulle jag misstänka kamaxelgivaren.
Se till att läsa felkoder med Volvoanpassad läsare.innan du byter nått,
Det är dyrt att byta på gissningar, om man inte har svintur.

En billig Universell OBDscanner kanske inte ser nån felkod alls i detta fallet, men kanske kanske,...
av hj70
#1212543
Jag har fått igång den nu.
Men utan att egentligen gjort nått....
Jag laddade batteriet fast den gick för fullt på startmotorn. Mest för jag hade kört så mycket o inte ville köra slut på batteriet när man svarvar på starten.
Så nu startar den precis som vanligt för det mesta, nån gång kan den gå några varv mer än vanligt på starten innan den till slut startar.
Min tanke går till att om batteriet börjar bli dåligt, o all ström går till startmotorn så slår inte allt digitalt på = ingen gnista.
Det har jag varit med om på andra fordon förut.
Men det är bara en gissning....
av hj70
#1212545
andreasw skrev:Körde du bara en kort stund med motorn igång dagen innan? Låter det som motorn går väldigt lätt när du kör startmotorn?
Den gick runt som vanligt, full snurr, men helt utan gnista.
Till slut när jag körde länge på starten så började den tända till ibland.
Nu har jag som sagt fått igång den, efter en lång stunds svarvande på starten så kom den mer o mer o till slut gick den igång.
Nu är allt i princip som vanligt igen.... ??
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1221701
Har haft samma åkomma på min S80. Den startade felfritt oftast men i natt la den av vid en rökpaus och vill inte alls nu. Inget tryck i bränslesystemet pyser "luft" när jag kollat trycket vid ventilen uppe på höger sida av motorn, när man står framför bilen. Letat efter en tråd med likartat fel för att räta ut mitt ?. Funkade felfritt hela kvällen och en bit in på 2018 men har trilskats till och från en tid. Bytte bränslepump för tre veckor sedan och den har funkat felfritt fram till för en vecka sedan då den började trilskas igen. !????.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]