Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1211646
Både mina föräldrar och jag kör varsina V70N och när pappa skulle installera extraljus så fick han migrän av att försöka förstå hur en ny kabel skulle kunna dras genom torpedväggen. Nu står jag inför samma utmaning.

Hade halvljuset varit hyfsat på bilen så hade kanske en brytare för extraljuset inte varit så viktigt, men den stora skillnad det nu kommer att bli så vore en brytare av det slaget rätt vettigt. Frågan är bara hur jag ansluter den.

Satsen med ljus kom med ett standard-kablage (Velo Store/ Purelux) så jag gissar att jag ska koppla in strömbrytaren till styrledaren och se'n en retur tillbaka.

Nåväl: all input på detta mottages varmt.
#1211763
SBergdahl skrev:Det är fördraget I bilen. Finns en original kabelsats och allt.
Tack för input! Är det den satsen som kostar 1200:-, som jag läste något om tidigare?

Enligt beskrivningen för installation av extraljus så lär det bara vara att installera en originalbrytare och så är allt färdigt. Så undrar om denna 3:e-partshärva går att ansluta till den befintliga genomföringen eller om jag måste köra original hela vägen för att det ska funka.
#1211864
solitaire skrev:Alright, så om jag följer Volvos officiella beskrivning och anslutningen in funkar så är det bara att "tuta och köra", som det heter?

Tack så länge. Jag återkommer förmodligen om något är oklart eller strular.
Köp orginalkontakten med stift på volvo och knappen, (Finns säkert på skrotar också) Sen använder du de två stiften i orginalkontaken till relästyrningen. Sen kan du köpa/göra din egen kabelmatta..
#1211928
Mini_ice skrev:
solitaire skrev:Alright, så om jag följer Volvos officiella beskrivning och anslutningen in funkar så är det bara att "tuta och köra", som det heter?

Tack så länge. Jag återkommer förmodligen om något är oklart eller strular.
Köp orginalkontakten med stift på volvo och knappen, (Finns säkert på skrotar också) Sen använder du de två stiften i orginalkontaken till relästyrningen. Sen kan du köpa/göra din egen kabelmatta..
Tack! Så om jag förstår det hela rätt så är det alltså "kontaktstycket (2)" i illustration 21 som anslutning ska ske för önskat resultat.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 0-08)_2006

Ska undersöka huruvida kontaktdonen på det medföljande kablaget ev. passar till detta, eller något annat Volvo-don som kan vara kompatibelt. Vore synd att klippa originalkabeln för anslutning om jag inte skulle ha den turen att hitta lämpligt passande don från originalkablage. Finns en 70N med extraljus på den lokala demonteringen så med lite tur kan kablage finnas till den - om det inte är direktdraget där.
#1211980
Du kan inte använda den färdigdragen kabel utan Volvos original strömbrytare som har enligt uppgifter utgått från Volvos sortiment.
Den kommunicerar direkt med CEM och kan inte ersättas med andra tillverkarens grejer.
Om du måste använda den kabelmatta som du tydligen redan har hittar du
genomföringen till kupen under bilen på passegersidan som är avsedda för just kabelgenomföringen tex kupevärmare.
#1212009
glock40sw skrev:Du kan inte använda den färdigdragen kabel utan Volvos original strömbrytare som har enligt uppgifter utgått från Volvos sortiment.
Den kommunicerar direkt med CEM och kan inte ersättas med andra tillverkarens grejer.
Om du måste använda den kabelmatta som du tydligen redan har hittar du
genomföringen till kupen under bilen på passegersidan som är avsedda för just kabelgenomföringen tex kupevärmare.
Han skriver inte vilken årsmodell han har, men menar du att alla knapparna utgått? Finns tot 3 alt 2 varianter av denna knapp (00-03, 04, 05-09) Kan vara så att 04 passar alla årsmodeller uppåt eller viceversa..

Men borde fortfarande gå att få tag i både knapp och kablage från skroten :)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]