Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1211859
Ja det kan som framgår av den videon vara problem med blinkersspaken ibland. Men den felorsaken verkar inte särskilt trolig i det här fallet eftersom a) TS säger att även varningsblinkers slutar fungera när felet dyker upp och blinkersspaken inte har något med varningsblinkers att göra samt b) blinkers slutar fungera på båda sidorna när felet dyker upp, inte bara den ena, såsom vanligen är fallet om det är spaken det är fel på.

Även fel på SWM (Steering Wheel Module) kan ge utebliven blinkersfunktion. Men även det verkar mindre troligt i det här fallet eftersom SWM inte har något med varningsblinkers att göra.
av Stefan62
#1213421
UPPDATERING

Efter att ha läst alla förslag på vad det kan vara för fel så stannade jag bilen idag när blinkersen slutade fungera och det visar sig att det är ljudet och pilarna på instrumentbrädan som inte fungerar som det ska.

Den yttre körriktningsbelysningen fungerar som vanligt!

Förslag på åtgärd eller bara låta det vara?
av MickeM
#1213457
Låter som om ditt problem sitter i DIM isf.
Om det gäller en 03 som du har i profilen, så kan den ha den tidiga med problem-DIM.
Uppdaterades däromkring.

Utan kromringar runt mätarna är det den sämre varianten, men vissa limmar dit kromringar i gamla som styling.

En rep på OBD tuning är betydlogt billigare än en ny.
Sök för aktuellt pris.
av andersuw
#1213542
Tja vad var det jag sa om att det bara kunde vara klickljudet som fattades. Hade som sagt svårt att få det till något annat med den symptombeskrivning du gav. Bara att följa det råd MickeM redan givit. Som han säger är det vanligt att bilar t.o.m. årsmodell -03 får problem med kombinationsinstrumentet (DIM) förr eller senare. Lödningarna spricker och det blir glappkontakt, vilket också förklarar varför felet bara dyker upp ibland.

Jag har själv fått DIM utbytt på min V70 -02. I mitt fall var det helljusindikatorn som ibland inte fungerade. Bytet gick på begagnatgarantin och jag hade turen att då få det nya och bättre instrument som började monteras fr.o.m. årsmodell -04. Den nya versionen av DIM går inte att montera på alla bilar men det fungerar på årsmodell -02 och troligen också -03. Men att på egen bekostnad byta instrument blir dyrt (ca 10.000 kr). Så det rimligaste alternativet för din del är troligen att skicka instrumentet på lagning, t.ex. till OBD-tuning:

https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]