Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#1211560
Besiktade bilen igår och som vanligt kopplade dom in något instrument under instrumentbrädan/ratten för att kontrollera/avläsa något.

Idag fungerar blinkersen lite då och då - när den inte fungerar, så fungerar inte heller varningsblinkers.

Sedan helt plötsligt fungerar allt igen, för att återigen inte fungera.

Vad är felet och kan det ha något med bilprovningens instrument att göra?
Användarvisningsbild
av joel80
#1211610
Jag upptäckte att min blinkers också först funkar, sen inte, sen funkar igen, funkar inte, funkar, funkar inte, funkar...

av andersuw
#1211665
Vad än felet beror på har det med all sannolikhet inget med bilprovningens avläsning via OBD-uttaget att göra. Bilprovningen gör bara en avläsning av eventuella felkoder och detta kan normalt aldrig leda till att det uppstår några nya fel på bilen.
av andersuw
#1211790
Nej troligen inte blinkersrelä eftersom din bil inte har något egentligt sådant. ;-) Det sitter visserligen ett relä i DIM (Driver Information Module, kombinationsinstrumentet) som har med blinkers att göra men dess enda uppgift är att ge klickljud ifrån sig så att man skall höra att blinkers är på. Själva blinkandet sköts av CEM (Central Electronic Module) via två shuntar, en för vardera sidan av bilen.

Normalt hade nog min första gissning varit fel på blinkersspaken. Så var det för min egen del när jag hade lite problem med blinkers på min 02:a. Men då tycker jag varningsblinkers borde fungera ändå. Du säger att även varningsblinkers faller ifrån när felet uppträder. Men är du helt säker på det? Och är du säker på att blinkers verkligen inte fungerar när du tror att de är ur funktion? Det skulle nämligen kunna tänkas att de blinkar men att reläet i DIM inte ger något ljud ifrån sig.
av Stefan62
#1211801
Jag ska testa nästa gång det inte fungerar och gå ut och titta - det kan ju tänkas att det blinkar ändå!

När jag skrev att varningsblinkers inte heller fungerade så menade jag att den lilla röda triangeln på knappen inte blinkar och självklart inget ljud.
av andersuw
#1211805
OK. Kolla en vända så får vi se. Undrar också om det funkar på ena sidan av bilen eller är dött på båda. Och om blinkers varit avstängd vad spaken beträffar när du provat om varningsblinkers fungerar.
av Stefan62
#1211807
Tack för engagemanget!

Fungerar inte på någon sida - alltså när den inte fungerar.

Blinkersspaken har varit i noll-läge när jag testat med varningsblinkers.

Det som irriterar mig är att det helt plötsligt inte fungerar och sedan plötsligt fungerar - har inte varit med om det tidigare!
av andersuw
#1211820
Ja intermittenta fel är jobbiga. Lampan i varningsblinkersknappen borde rimligen blinka om blinkers är i funktion så när som på klickljudet. Så kanske är det inte så enkelt som att det bara är klickljudet som bortfallit. Har tyvärr lite svårt att hitta rimliga hypoteser på vad det skulle kunna vara. Visst, man kan tänka sig fel på CEM men det är mig veterligen ovanligt att CEM ger upp på en enstaka punkt (i detta fall blinkers). Vanligen brukar det då bli kaos i hela datorsystemet. Och om det vore fel på shuntarna verkar det långsökt att de båda skulle fallera precis samtidigt så att funktionen skulle falla bort på båda sidor av bilen.

Vad jag kan se finns bara tre felkoder på CEM som har med blinkers att göra. Två av dem gäller bara endera sidan av bilen, i det ena fallet vänster och i det andra höger. Den tredje är en gemensam felkod för kortslutning till jord eller överhettning för handskfacksbelysningen och varningsblinkers tillsammans. Vet inte om det är till någon hjälp i detta sammanhang men det skadar förstås aldrig att läsa ut eventuella felkoder (med en Volvospecifik läsare, en generisk kommer knappast att ge några relevanta besked).
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]