Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1220002
jimjim skrev:
MickeM skrev:Kamaxelsensorn sitter i änden på avgaskamaxeln, på växellådssidan av motorn.
Vevaxelsensorn sitter under den, neråt svänghjulet.

Kopplar du ur någon av dom, startar inte bilen alls.

Vevaxelsensorn kan vara full i järnspån. Det har jag sett förr.
Lätt att rengöra den, om du tar loss den, men sannolikheten till att endast stålsmuts är felet, är låg.
Men gratis.

Hur mycket bensin har du i tanken när den är svårstartad, och står bilen även i lutning?
Lite bensin och lutning, är i så fall felet. Det blir så, på dom här modellerna.
Den var svårstartad idag med 160 km kvar till tom tank, då stod bilen plant. Vad menar du med ”lite” bensin?
160km är 16mil =12-17 liter ca, beroende på vad din snittförbrukning är enl färddatorn.
Det är aningen lite i en stor tank, men när den står plant, BORDE det påverka högst minimalt, men kanske pumpen börjar bli dålig.

Tanken är ju en sadeltank med två "magar", och returen (och bränslegivaren) går ner i ena, och pumpen i den andra.
Returen blåser via en ejektor över bränsle i "pumpmagen" så den hålls "fylld", men med lite bränsle i omlopp, kan pumpen konstra och ta luft.

Problem i lutning visar sig först, och i kraftig lutning, kanske den inte startar alls, då pumpen inte når bränslet.

Men att blåsa i åtminstone halv tank och hålla det eller mer, är ju enkelt test.
Du förlorar inget på det. Bensinen försvinner ju inte......
Användarvisningsbild
av johnnype
#1220004
Glöm inte givaren som sitter under baksätet (i tanken), om den är utsliten så kan den i vissa positioner ge avbrott i signalen som leder till att bränslepumpen aldrig startas.

Om man tankar i typ 10liter och den startar kanon igen så har man troligen hittat felet :D
av jimjim
#1220142
johnnype skrev:Glöm inte givaren som sitter under baksätet (i tanken), om den är utsliten så kan den i vissa positioner ge avbrott i signalen som leder till att bränslepumpen aldrig startas.

Om man tankar i typ 10liter och den startar kanon igen så har man troligen hittat felet :D

Men bilen är enbart svårtstartad varm, menar du trots det att denna givva skulle kunna vara orsaken till problemet?. Hur gör jag för att komma åt denna givare?
av jimjim
#1220365
Förtydligar. Enbart svårstartad varm. Tidigare hjälpte det om jag väntade någon sekund med nyckeln innan startläge vid start. Men nu är den kika svårstartad med varm motor oavsett. // Jim
av jimjim
#1220398
Fick tips om att startreläet kan strula pga ev sprick och temperaturändringar. Var hittar jag detta relä?, antar att det är relä till startmotor som avses. Någon som har en bild att visa placeringen på?
// Jim
av andersuw
#1220408
Om du hade problem med startreläet skulle det innebära att startmotorn inte gick. Men det är ju inte det som är problemet i ditt fall.
av andersuw
#1220409
jimjim skrev:Förtydligar. Enbart svårstartad varm. Tidigare hjälpte det om jag väntade någon sekund med nyckeln innan startläge vid start. Men nu är den kika svårstartad med varm motor oavsett. // Jim
Det här med att det tidigare hjälpte att du väntade lite med tändning på innan du vred nyckeln till startläge kan tyda på att du har problem med bränslepumpningen av ett eller annat slag, kanske just det problem som Johnny just pekade på. Om jag minns rätt startar bränslepumpen när man vrider nyckeln till tändningsläge. Kan ju ha hjälpt tidigare att vänta ut den förpumpningen men slutat hjälpa om problemet förvärrats.
av jimjim
#1220413
andersuw skrev:
jimjim skrev:Förtydligar. Enbart svårstartad varm. Tidigare hjälpte det om jag väntade någon sekund med nyckeln innan startläge vid start. Men nu är den kika svårstartad med varm motor oavsett. // Jim
Det här med att det tidigare hjälpte att du väntade lite med tändning på innan du vred nyckeln till startläge kan tyda på att du har problem med bränslepumpningen av ett eller annat slag, kanske just det problem som Johnny just pekade på. Om jag minns rätt startar bränslepumpen när man vrider nyckeln till tändningsläge. Kan ju ha hjälpt tidigare att vänta ut den förpumpningen men slutat hjälpa om problemet förvärrats.
Ursäkta min okunskap, kan detta bero på givaren i tanken? Eller vad har den för uppgift? Hur kommer jag åt givaren? Svår att byta?
av andersuw
#1220419
Andra vet säkert mer om detta än jag. Men det jag förmodar Johnny avser är den givare som berättar hur mycket soppa det finns i tanken. Om den är dålig kan det tydligen hända att pumpen inte startar. Tror du kan komma åt från golvet under baksätet. Vad jag kan se i VIDA är det dock ingen helt enkel sak att byta grejerna om de behöver bytas (pump med givare). Hur reagerar din tankmätare? Visar den alltid rätt värde före startförsök? Och har du provat det andra redan föreslagit: Att tanka i mer soppa och se om startbeteendet vid varm motor då förändras?
av jimjim
#1220422
andersuw skrev:Andra vet säkert mer om detta än jag. Men det jag förmodar Johnny avser är den givare som berättar hur mycket soppa det finns i tanken. Om den är dålig kan det tydligen hända att pumpen inte startar. Tror du kan komma åt från golvet under baksätet. Vad jag kan se i VIDA är det dock ingen helt enkel sak att byta grejerna om de behöver bytas (pump med givare). Hur reagerar din tankmätare? Visar den alltid rätt värde före startförsök? Och har du provat det andra redan föreslagit: Att tanka i mer soppa och se om startbeteendet vid varm motor då förändras?
Jo har testat att starta bilen fulltankad, ingen skillnad. Ska kolla tankmätaren vid nästa starttillfälle.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]