- tor 21 dec 2017, 19:45
#1220002
Det är aningen lite i en stor tank, men när den står plant, BORDE det påverka högst minimalt, men kanske pumpen börjar bli dålig.
Tanken är ju en sadeltank med två "magar", och returen (och bränslegivaren) går ner i ena, och pumpen i den andra.
Returen blåser via en ejektor över bränsle i "pumpmagen" så den hålls "fylld", men med lite bränsle i omlopp, kan pumpen konstra och ta luft.
Problem i lutning visar sig först, och i kraftig lutning, kanske den inte startar alls, då pumpen inte når bränslet.
Men att blåsa i åtminstone halv tank och hålla det eller mer, är ju enkelt test.
Du förlorar inget på det. Bensinen försvinner ju inte......
jimjim skrev:160km är 16mil =12-17 liter ca, beroende på vad din snittförbrukning är enl färddatorn.MickeM skrev:Kamaxelsensorn sitter i änden på avgaskamaxeln, på växellådssidan av motorn.Den var svårstartad idag med 160 km kvar till tom tank, då stod bilen plant. Vad menar du med ”lite” bensin?
Vevaxelsensorn sitter under den, neråt svänghjulet.
Kopplar du ur någon av dom, startar inte bilen alls.
Vevaxelsensorn kan vara full i järnspån. Det har jag sett förr.
Lätt att rengöra den, om du tar loss den, men sannolikheten till att endast stålsmuts är felet, är låg.
Men gratis.
Hur mycket bensin har du i tanken när den är svårstartad, och står bilen även i lutning?
Lite bensin och lutning, är i så fall felet. Det blir så, på dom här modellerna.
Det är aningen lite i en stor tank, men när den står plant, BORDE det påverka högst minimalt, men kanske pumpen börjar bli dålig.
Tanken är ju en sadeltank med två "magar", och returen (och bränslegivaren) går ner i ena, och pumpen i den andra.
Returen blåser via en ejektor över bränsle i "pumpmagen" så den hålls "fylld", men med lite bränsle i omlopp, kan pumpen konstra och ta luft.
Problem i lutning visar sig först, och i kraftig lutning, kanske den inte startar alls, då pumpen inte når bränslet.
Men att blåsa i åtminstone halv tank och hålla det eller mer, är ju enkelt test.
Du förlorar inget på det. Bensinen försvinner ju inte......
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.