Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206555
jag har idag flyttat över dimljusen från min reservdelsbil (dimljus, säkring, relä)

nu är det bara mjukvaran kvar.
om jag har förstått det hela rätt så vill Bilia ha 900kr för att ändra denna simpla inställning/mjukvaru uppdatering (om dom inte har höjt priset ytterligare jämfört med prisuppgift i gamla trådar)

men går det att göra själv relativt enkelt? om jag köper denna: "2017 Newest VIDA DICE 2014D for VOLVO Full Chip Scanner OBD2 Diagnostic Tool"
https://www.ebay.com/itm/2017-Newest-VI ... 2287537942

om det går med den då är det ju både billigare och jag slipper besväret med att lämna in bilen, någon som har erfarenhet av detta? hur går man tillväga i programvaran?
#1206766
Det behövs en ändring i carconfig för att aktivera dimljusen. Det kan inte göras enbart genom att köpa den produkt du länkar till. Du behöver dessutom vara företagare och beställa ett abonnemang hos Volvo + betala för mjukvaran. Summan blir bra mycket högre än att lämna in bilen. Annars får du börja läsa gamla daktablad för den Motorolakrets som sitter i CEM och hacka dig in själv och ändra i carconfig :)
#1206773
Någonting skrev:Det är bara Volvoverkstäder som kan lägga till och uppdatera mjukvara i bilen. Med Dice så kan man bara ändra på redan existerande inställningarna i bilen.
fredriknilsson skrev:Det behövs en ändring i carconfig för att aktivera dimljusen. Det kan inte göras enbart genom att köpa den produkt du länkar till. Du behöver dessutom vara företagare och beställa ett abonnemang hos Volvo + betala för mjukvaran. Summan blir bra mycket högre än att lämna in bilen. Annars får du börja läsa gamla daktablad för den Motorolakrets som sitter i CEM och hacka dig in själv och ändra i carconfig :)
okej synd, abonemanget är nog inget större problem så det ska komma med en lokal inloggning som inte behöver betalas extra för.
men då tar jag och svänger förbi Bilia så snart som möjligt, ska bli spännande att se vad dom säger har läst allt mellan att dom inte vet hur man gör, 150kr eller 900kr

alternativet att flytta över styrbox / CEM hoppar jag nog också över, blir säkert problem och får nog 10000 mil extra på mätaren då
#1207279
då var det fixat :)

jag fick riktigt bra pris, arbetet för att ladda in tog han bara 167kr för och själva mjukvaran 225kr så totalt 392kr

lyckades få det direkt utan bokad tid, men först när jag kom då sa han att det inte gick och att jag måste boka tid, sen hade han inte hört talas om att man måste ladda programvara för dimljusen, så han gick bakom och frågade en av dom gamla gubbarna, men så ändrade han sig och ville ta bilen direkt :)

han sa att det egentligen skulle kosta 1000kr men att jag fick det billigare för att jag brukar lämna bilen till honom

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]