Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
#1206524
Jag har en liten fundering gällande kamremsbrott / byte.

Till vardags kör jag min V70 -02 som idag rullat 29k mil. Kamremmen byttes 2006 vid 16k mil, sedan dess har jag varit enda ägaren, lugn och fin körning.
Men dags för byte helt klart.

I garaget har jag en ”back-up” bil (bor på landet utan bussförbindelser) som besiktas årligen och motionskörs varje månad. Den har rullat 24k mil, en V70 -01 med 8 ägare enl historik, och vad jag kan se aldrig bytt kamrem.
Dags för byte helt klart även här.

Hur vanliga är dessa kamremsbrott egentligen?

Jag hade planerat att göra jobbet på båda själv i somras och hade då landat på under 2k, men det är ju det här med tid och ork.
Lokala verkstan har gett mig en deal på 7k för båda bilarna.

...borde väl finnas någon Volvo-kunnig i jönköpingstrakten som har en helg till övers och vill tjäna 3k för arbetet? (Pm i så fall)

Frågan kvarstår tills jag fått remmarna bytt, hur vanligt är kamremsbrott på remmar tillverkade 2001 resp 2006? Någon som vet? :)
Senast redigerad av 1 Patrik1975, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1206525
Förmodligen rätt ovanligt. Men jobbigt om det händer.

Delarna får du för 3000 ink vattenpump för båda bilarna. Mindre om du skippar vattenpump.

Att byta själv var inte svårt när jag gjorde det första gången nyss men det är ett hyfsat ansvar att göra fel på någon annans bil ;-)
av Patrik1975
#1206530
SBergdahl skrev:Förmodligen rätt ovanligt. Men jobbigt om det händer.

Delarna får du för 3000 ink vattenpump för båda bilarna. Mindre om du skippar vattenpump.

Att byta själv var inte svårt när jag gjorde det första gången nyss men det är ett hyfsat ansvar att göra fel på någon annans bil ;-)
Senaste (och enda) kamremsbytet jag gjort själv går nog till historien som det billigaste någonsin. 147kr total kostnad.
Och då hade remmen gått av, en 740 Gl 88, men på den motorn skadades inte ventiler etc så det var i princip bara att hänga på en ny rem.

Vattenpumpen byttes på min bruksbil vid 16k så det känns overkill, och backup bilen körs inte, den motionskör jag bara 2 mil varje månad sedan står den i garage resten av året så vattenpumpen förlitar jag mig på originalpumpen.

Remmar och spännrullar till båda bilarna kan jag få hem för 1600.

Borde väl finnas någon som har lust att göra jobbet för 3k? ;)

Nej kamremsbrott är nog inte vanligt. Som sagt så har bilen i garaget rullat 24k och hängt med i 16 år med samma rem. (Peppar peppar)
av Patrik1975
#1206538
SBergdahl skrev:Jag räknade med multirem och spännande till den i priset. Men jag kanske ändå tog i för mycket? ;-)
Rem och rullar från Tyskland ca 800.- styck men går kanske att hitta ännu billigare.
Jobbet är den tråkiga biten.

Finns det någon bra forumdel eller annan plats på nätet där man kan eftersöka jobbet?
Jag är inte jättesugen på att ge verkstan i byn 7000 totalt när jag vet att det är max 2h jobb per bil...
Användarvisningsbild
av snepo
#1206742
Jag skulle bli orolig med en kamrem på 16 år. Gummi åldras. kamremsbytet är en liten kostnad,jämfört med motorhaveri. Kan du inte lämna in bilen du kör med,och byta själv på backup bilen? Om den ändå står mest,så behöver du ju inte stressa med jobbet

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]