Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206520
Bytte vänster yttre styrled på min V70N -06 i går och det gick fint, mätte innan och efter och fick till det rätt bra - men fyrhjulsinställning ska göras ändå så snart det går. Lika bra.

Men när jag körde hem från jobbet idag tyckte jag det lät från framvagnen, ett oljud som inte funnits där förut. Svårt att beskriva ljud, men spontant undrade jag först om jag glömt efterdra hjulbultarna? Sitter hjulet löst? Nej, bultarna efterdrogs precis som de ska, men när jag kom hem och ruckade på hjulet i horisontalplanet (som när man känner en dålig styrled) så klickade det likadant som det låter från växellådan när man gungar bilen fram och tillbaka med en växel i. Klick-klick-klick-klick...

Säg inte att något gick paj med inre styrleden när jag höll på..? Den fick kanske lite stryk när låsmuttern skulle loss, ändå höll jag emot så mycket jag kunde. Själva kulleden hoppade loss av sig själv medan jag skruvade loss muttern, så inget våld där.

Andra idéer?
#1206653
:stefan: skrev:Inget gigantiskt, men tillräckligt för att det ska låta och kännas i hjulet när man ruckar på det med bilen på marken. På andra sidan är det så stumt det ska vara.

Det KAN ju vara så att jag behöver dra åt muttern mer, att det är konan som glappar.
Vilken mutter talar du om? Den till styrleden?
#1206771
:stefan: skrev:Bytte vänster yttre styrled på min V70N -06 i går och det gick fint, mätte innan och efter och fick till det rätt bra - men fyrhjulsinställning ska göras ändå så snart det går. Lika bra.

Men när jag körde hem från jobbet idag tyckte jag det lät från framvagnen, ett oljud som inte funnits där förut. Svårt att beskriva ljud, men spontant undrade jag först om jag glömt efterdra hjulbultarna? Sitter hjulet löst? Nej, bultarna efterdrogs precis som de ska, men när jag kom hem och ruckade på hjulet i horisontalplanet (som när man känner en dålig styrled) så klickade det likadant som det låter från växellådan när man gungar bilen fram och tillbaka med en växel i. Klick-klick-klick-klick...

Säg inte att något gick paj med inre styrleden när jag höll på..? Den fick kanske lite stryk när låsmuttern skulle loss, ändå höll jag emot så mycket jag kunde. Själva kulleden hoppade loss av sig själv medan jag skruvade loss muttern, så inget våld där.

Andra idéer?
Jag skulle kunna hävda att det är 100% omöjligt att skada drivknuten när du släpper muttern till styrleden.
Med muttern och styrleden är borta från styrspindeln, och du kraftigt bryter i sidled kanske.....
Men hur hårt du drar i muttern för att lossa eller dra åt? Nix!

Drog du åt styrledsmuttern ordentligt?


Om styrlager/övre fjädersäte är dåligt, kan det låta i guppen efter att man hissat bilen en stund.
Spjoing! Liksom.
Det sätter sig igen efter nån mil och tystnar.

Fjädersätet bör i så fall bytas på sikt......
Ganska vanligt.
#1208570
Oj, glömde visst av att svara här.
ulfs skrev:
:stefan: skrev:Inget gigantiskt, men tillräckligt för att det ska låta och kännas i hjulet när man ruckar på det med bilen på marken. På andra sidan är det så stumt det ska vara.

Det KAN ju vara så att jag behöver dra åt muttern mer, att det är konan som glappar.
Vilken mutter talar du om? Den till styrleden?
Jag och benämningar på saker... :roll: Den yttersta muttern som håller fast styrleden i 90 graders vinkel i järnklumpen som hjul och broms sitter på! ;) Kom på så här i efterhand att man kanske skulle momentdragit den ändå.
#1208576
MickeM skrev:
:stefan: skrev:Bytte vänster yttre styrled på min V70N -06 i går och det gick fint, mätte innan och efter och fick till det rätt bra - men fyrhjulsinställning ska göras ändå så snart det går. Lika bra.

Men när jag körde hem från jobbet idag tyckte jag det lät från framvagnen, ett oljud som inte funnits där förut. Svårt att beskriva ljud, men spontant undrade jag först om jag glömt efterdra hjulbultarna? Sitter hjulet löst? Nej, bultarna efterdrogs precis som de ska, men när jag kom hem och ruckade på hjulet i horisontalplanet (som när man känner en dålig styrled) så klickade det likadant som det låter från växellådan när man gungar bilen fram och tillbaka med en växel i. Klick-klick-klick-klick...

Säg inte att något gick paj med inre styrleden när jag höll på..? Den fick kanske lite stryk när låsmuttern skulle loss, ändå höll jag emot så mycket jag kunde. Själva kulleden hoppade loss av sig själv medan jag skruvade loss muttern, så inget våld där.

Andra idéer?
Jag skulle kunna hävda att det är 100% omöjligt att skada drivknuten när du släpper muttern till styrleden.
Med muttern och styrleden är borta från styrspindeln, och du kraftigt bryter i sidled kanske.....
Men hur hårt du drar i muttern för att lossa eller dra åt? Nix!

Drog du åt styrledsmuttern ordentligt?


Om styrlager/övre fjädersäte är dåligt, kan det låta i guppen efter att man hissat bilen en stund.
Spjoing! Liksom.
Det sätter sig igen efter nån mil och tystnar.

Fjädersätet bör i så fall bytas på sikt......
Ganska vanligt.
Styrledsmuttern lossnade bara ett kvarts varv, trots borste och ymniga mängder 5-56 lossnade den inte mer än så, men det räckte ju för att kunna skruva loss den yttre styrleden. När jag sedan återmonterade så hamnade den nya leden på exakt samma avstånd, så jag bara drog åt muttern så mycket jag kunde igen.

Nu har jag inte hört ljudet på ett tag, men glappet finns kvar.

Det finns en tråd här i forumet om min märkliga styrning där jag bytt både nedre rattaxelknut och servopump utan att det blivit bättre, så ett byte av styrväxeln börjar ändå segla upp på horisonten. Då har också fjädersätena nämnts som möjlig felorsak, men om det är så tungt att vrida runt fjäderbenen borde väl pumpen morra (som vid fullt rattutslag) vid den höga belastningen..?

Inget spjoing-läte iaf. ;)
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]