Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206427
Har en S60 2.4T 2003 med intermittenta vibrationer som känns i "magen" och ratten i +70kmh

Korta versionen
  • Köpte nya vinterdäck, Nokian HakkaP7 205/55R16
  • Framvagn vibrerar då och då vid +70kmh. Kommer och går vid konstant hastighet.
  • Sommarhjul ger inga vibrationer. Ligger som ett strykjärn i svängarna i +170kmh utan en vibration. Detta är det som gör att jag vill utesluta bilen som orsak.
  • Vinterhjulen har balanserats tre gånger utan att det blivit bättre
  • lite glapp i inre och yttre styrled enligt Vianor.
  • kommer byta styrlederna och göra hjulinställning men då sommarhjulen inte har några problem känns detta inte som en möjlig lösning.
Frågor jag behöver få svar på
  1. Hur svårt?
    Har kollat videos på nätet och googlat lite. Det verkar inte svårt at byta styrled och styrstag ("inte styrled"). Farsan har lift och eventuellt verktyg att "ploppa" ur leden verkar inte vara för svårt att få tag på om det behövs. Ska räkna varv när jag skruvar ur för att få tillbaka ungefärligt läge så att jag kan köra bilen till verkstad för hjulinställning. Är det något jag missar som gör det mer komplicerat än så?
  2. Liknande erfarenheter?
    Antingen med din egen bil eller om du mekar verkstad. Kommentarer? Idéer?
Långa versionen

Köpte nya vinterdäck
Köpte nya Nokian HakkaP7 mitten på förra säsongen. Balanserade och klara på vinterfälgarna.

Framvagn vibrerar då och då vid +70kmh
Märkte rätt snabbt av vibrationer i framvagn / ratt så starka att "fläsket" vibrerade och i ratten kändes det av. Vibrationerna kom och gick oberoende av hastighet (åtminstone 70+) och det gick aldrig att förutse när de skulle komma eller hur länge de höll på.
Kommer inte ihåg om detta varit ett problem förra vintersäsongen med de gamla däcken.

Körde till familjen för att fira jul.
Dubbdäck är ju inte som sommardäck på torr asfalt men känner inte att greppet är dåligt trots vibrationerna.
I mellandagarna körde jag in till en däckfirma och förklarade problemet och bad dem gå igenom noggrant och balansera varje hjul.
Felet kvarstod när jag körde hemåt.
Flyttade fram bakhjulen och bak framhjulen. Ingen skillnad.
Slängde på två av farsans sommarhjul. Ingen skillnad. Av med alla på med de andra två vinterhjulen och de andra två av farsans sommarhjul. Ingen skillnad.
Åkte hem och försökte hitta en specifik hastighet som tvingade fram vibrationerna men misslyckades. Längden som de höll på var aldrig konstant.
En kompis kompis hade precis köpt däckmaskin och vi stod och balanserade ner på grammet en helg. Det var mycket snö så det tog några veckor innan jag kunde konstatera att vibrationerna var kvar. Våren kom och ville se om vibrationerna var kvar med sommarhjulen på.

Vibrationerna försvann först när jag satte på sommarhjulen.
Insåg att det antingen var däcken eller fälgarna som var knas.

Sommaren gick, jag köpte nyss nya sommardäck då de gamla var helt slut och jag lämnade in alla hjulen till Vianor (som ägs av Nokian. Om det skulle visa sig vara fabrikationsfel på däcken kunde det vara bra att deras egen däckfirma hade uttalat sig). Nya däck på sommarfälgarna och bifogade ovanstående historik om vinterhjulen och de lovade att de kunde hitta fel på fälgarna om det var de som var orsaken.

Lite glapp i inre och yttre styrled enligt Vianor
När de meddelande att allt var klart fick jag reda på att jag hade glapp på inre och yttre styrled och att det skulle vara orsaken till vibrationerna.
Hur sommarhjulen funkade klockrent kunde de inte förklara och för mig är det jättekonstigt.
Jag ska byta de glappande styrlederna och slänga in henne på hjulinställning (Vianor skulle ha 6500kr för det och Bilia 4500... märkligt att en icke auktoriserad verkstad är 45% dyrare... men är trygg i att Bilia gör ett minst lika bra jobb som Vianor.
Dock menade mekanikern på Bilia att man inte ska få vibrationer på det sättet när styrlederna glappar. Det är mer snedslitna hjul och om vibrationer så ska de inte försvinna när sommarhjulen åker på.

Vinterhjulen har balanserats tre gånger utan att det blivit bättre
När jag nu kört en vecka med sommarhjulen har inte framvagnen vibrerat det minsta lilla.
Satte på vinterhjulen i helgen och fick vibrationer direkt på motorvägen.
#1206435
Är det Volvo orginal fälgar?

Om nej:
Hur mår den ev centrumringen i plast?
Är det 100% rätt centrumhål?


Om det är Volvofälgar:
Dom är inte uppfilade i centrumhålet av nån stolpe som tyckte att dom fastnade?


Vibrationer av glappa leder tror jag inte på!


Vibrationer av anliggande broms har jag haft själv, och jkäklar vad jag letade innan jag hittade felet. Mycket blygsam anliggning utan het bromsskiva. Bara varm. Men durret är borta.
Dock hade jag värre med sommahjulen, men det var nog en slump.
Mycket blygsam bromsanliggning skapar durr i V70N.
Personligen tror jag att det är bromsoket som kommer i svängning och skapar vibrationer av en aldrig så lite vind bromsskiva. Därför spelar utetemp, luftfuktigheten osv in. okens glid är ju i gummi, så flex finns.
#1206440
MickeM skrev:Är det Volvo orginal fälgar?
Hur mår den ev centrumringen i plast?
Det är eftermarknadsfälgar "MSW OZ" och angående centrumringarna så vill jag veta mer om detta.
När jag fick tillbaka hjulen av Vianor nu senast så är två knäckta och låg i kupén och en fattas.
Nu kör jag med ett hjul som har centrumringen på och de andra har inget.
MickeM skrev:Är det 100% rätt centrumhål?
Hur vet man det. Bilhandlaren som sålde bilen kan ju gett mig vafan som helst :-D
Fälgarna har jag redan kollat hos OZ Racing. Går inte att hitta modellen. Inte så konstigt med tanke på åldern på bilen och då kanske fälgarna.

Frågor om centrumringar
1. Gör centrumringarna skillnad när hjulen sitter på bilen? Spänns inte hjulet in i centrum med bultarna? Tre av hjulen som sitter på nu saknar ring. Vianor bör ha använt ringarna när de balanserade hjulen. Om någon ring fattades på ett hjul kunde de ju ha flyttat en tillfälligt tycker man? De borde också sagt till mig att detta var big no no att sätta på bilen?
2. Det hjul med centrumring gick inte på enkelt p g a att ringen verkade lite lite för tjock. Fick dra på hjulet med bultarna. Ska det verkligen vara så att du inte kan trycka på hjulet någotlunda lätt när du har ringen i centrumhålet? Det var liksom svårt då man var tvungen att lyfta hjulet, styra det rätt och trycka jämnt på samtidigt.
MickeM skrev:Vibrationer av glappa leder tror jag inte på!
Inte jag heller men ska ändå fixas. Snedslitna däck är inge kul.
MickeM skrev:Vibrationer av anliggande broms har jag haft själv, och jkäklar vad jag letade innan jag hittade felet. Mycket blygsam anliggning utan het bromsskiva. Bara varm. Men durret är borta.
Dock hade jag värre med sommahjulen, men det var nog en slump.
Mycket blygsam bromsanliggning skapar durr i V70N.
Personligen tror jag att det är bromsoket som kommer i svängning och skapar vibrationer av en aldrig så lite vind bromsskiva. Därför spelar utetemp, luftfuktigheten osv in. okens glid är ju i gummi, så flex finns.
Jag hade skakig framvagn som fan vid inbromsning och jag var orolig över att jag skulle behöva köpa nya skivor. Dock försvann 99% av skakningar / vibrationer vid inbromsning efter att vi smörjt upp kolven i oket. Var trögt som fan innan smörj.
Detta löste problemet.
Men om det är som du säger ovan kanske jag ändå ska kolla bromsskivorna.

Frågar om bromsar
Det finns en uppsjö av skivor och om jag inte köper Volvo original men vill ha kvalitet. Bromsar vill jag inte chansa på då det är säkerhet. Vad för märken ska man kolla på och vad ska man undvika?
#1206499
klacken skrev:Har man eftermarknadsfälgar är det på dom flesta bilar ett måste med centrumringar för att inte få vibrationer så mycket möjligt att ditt problem kommer därifrån. Den ring du har är nog fel för skall passa exakt,inte tvingas på navet.
Korrekt!

Jahapp! Som jag trodde!
Men hur F-N kan en däckverkstad missa sånt?
Nybörjare?

Kör du dessutom helt utan ring på en fälg, så är den nog helskum att köra.
Vibrationer lite hur som helst, och när som helst.

Fixa det FöRST, innan du gör nått annat!
Skolexempel på symptomen!
Glöm bromsarna för tillfället!

Hjulskruvarna håller fast, och centrerar hjälpligt, men vilar den inte på centrum blir det knas.
Stålfälgar pallar för stort centrumhål oftast, men inte alu-fälgar.
Kanske ligger i aluminiumets egenskaper, vad vet jag.....

Plastringar får du för nån enstaka hundring för 4st.
Ta med den lösa in på däckverkstaden, och säg till vilken bil det ska vara.
Då ser dom yttermåttet (fälgen) på gamla ringen, och innermåttet blir efter bilen.
Det tar dom fram i listor.

Sen kan du åka som på moln....
#1206518
MickeM skrev:
klacken skrev:Har man eftermarknadsfälgar är det på dom flesta bilar ett måste med centrumringar för att inte få vibrationer så mycket möjligt att ditt problem kommer därifrån. Den ring du har är nog fel för skall passa exakt,inte tvingas på navet.
Korrekt!

Jahapp! Som jag trodde!
Men hur F-N kan en däckverkstad missa sånt?
Nybörjare?

Kör du dessutom helt utan ring på en fälg, så är den nog helskum att köra.
Vibrationer lite hur som helst, och när som helst.

Fixa det FöRST, innan du gör nått annat!
Skolexempel på symptomen!
Glöm bromsarna för tillfället!

Hjulskruvarna håller fast, och centrerar hjälpligt, men vilar den inte på centrum blir det knas.
Stålfälgar pallar för stort centrumhål oftast, men inte alu-fälgar.
Kanske ligger i aluminiumets egenskaper, vad vet jag.....

Plastringar får du för nån enstaka hundring för 4st.
Ta med den lösa in på däckverkstaden, och säg till vilken bil det ska vara.
Då ser dom yttermåttet (fälgen) på gamla ringen, och innermåttet blir efter bilen.
Det tar dom fram i listor.

Sen kan du åka som på moln....
Snackade med däckfirmant innan idag.
Frågade om priset: "Vet inte på rak arm... Några hundringar"

Men vafan... Det är inte 24 karats guld vi snackar om.
Mer än 150kr för fyra plastringar är fan ocker. Blir sååå trött.
Ska ut med skjutmått i garaget och mäta nu. Kul nästan jämt.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
#1206883
Någon som har erfarenhet / kommentar angående Mekonomens styrstag och styrleder?
Hur mycket bättre är den de kallar för "bäst" och som kostar mest.

En liten prisjämförelse för framtida frågor om kostnad för byte av inre- och yttre styrled (inkl hjulinställning):
Vianor (Bromma), Stockhlm - 6500kr
Bil-Månsson, (Aukt Volvo) Eslöv - 4600kr
Bilia, Stockholm - 5300kr
#1206899
Mindlight skrev:Vianor bör ha använt ringarna när de balanserade hjulen.
Det är inte alls säkert. De flesta balansmaskiner tar fälgar med olika centrumhål. Jag köpte alldeles nyss vinterhjul med eftermarknadsfälgar. De hade centrumhål 70,1 cm, och bilen ska ha 63,4 cm. Därför levererades navringar 70,1-63,4 med hjulen.Hjulen var givetvis balanserade, men navringarna fick jag trycka dit själv. Det Vianor borde gjort var att uppmana dig att köpa nya navringar eftersom det fattades/var trasiga. Mycket dålig service kan jag tycka. Tittade som hastigast, din bil verkar ha 65,1 i navet. Så mät navhålet i dina fälgar, och köp nya navringar som tar ner navhålet till 65,1, om det är det måttet på din bil. Men det kan firman du köper ifrån kolla.
#1258313
Kom på att jag aldrig uppdaterade tråden med status.

Efter att ha läst inläggen här beställde jag ringar på nätet och gick direkt efter ner till garaget, hissade upp bilen, lossade bultarna på varje hjul och spände dem (väldigt) lite i taget korsvis. på så vis tänkte jag mig att jag fick en så exakt centrering som möjligt även utan ringarna.
Det kan vara inbillning men även om det vibrerade mer än med sommardäcken så var det nästan hanterbart.

När ringarna väl kom tog jag av hjulen, borstade rent, satte på ring och fick pressa på hjulen. Det satt väldigt tajt men gick med lite ansträngning för hand utan att använda våld och tunga verktyg.
Tyckte inte att det blev någon superförbättring jämfört med när jag "centrerat" försiktigt någon vecka tidigare.

Jag fick nedslag på länkarm på besiktningen i slutet på 2017 och bytte denna. Då jag aldrig gjort en hjulinställning på bilen sen köpet 2013 så kände jag att det var dags och rullade in i februari / mars. Volvoverkstaden återkom och sa att det inte var möjligt att göra en bra hjulinställning då inre styrleden på förarsidan glappade. Däcket var också felslitet.
Jag suckade, köpte nya styrleder (lika bra att byta på båda sidorna när man ändå har bilen på liften. "Hur svårt kan det vara") och bytte på båda sidor. Var noggrann med att räkna antalet varv vid avtag och påsättning.
På provturen kändes det som att det skrek lite väl mycket i däcken vid svängar i t ex korsning.
När bilen lämnats in igen återkom verkstaden inom kort och sa:
  • Däcken fram var helt snedslitna
    Ena däcket bak var helt snedslitet
    Hjulinställningen fram var helt åt helvete (att räkna varv är inte det smartaste om du köper inre styrleder av annan tillverkare än den del som byts. Korkat tänkt av mig men men man lär sig)
    Det glappade fortfarande och därför var det hjulväxeln som var trasig.
Jag bad dem ändå göra hjulinställning så gott det gick då jag inte tänkte byta styrväxel för +20000kr på en 15 år gammal bil. De höll med om att då glappet var väldigt litet skulle inställning nog gå att göra.
Mina Nokian Hakkapelitta 7 som körts nästan en säsong var skrot. Köpte begagnade likadana på blocket och satte på. Bilen gick lika bra / dåligt som tidigare. Vibrationer i ratten men inte så att allt i bilen skakade. Det KAN vara vibrationer som kommer från dubbarna.

Nu är sommaren i full gång och om man fick köra i 200km/h i Sverige så med sommarhjulelen på så skulle bilen ligga som ett strykjärn mot vägbanan och vinden vara det enda som hörs. Dock får man inte köra så fort i Sverige så det skulle jag självklart inte göra. Men om jag hade gjort det så skulle jag veta att sommarhjulen är problemfria.

Nästa uppdatering kommer om några månader när vinterhjulen ska på igen. Jag håller tummarna.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]