Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206286
Hej!

Har en V70 181 hk MY 2007. Bilen har rullat ca 30700 mil. Vid ett tillfälle hyrde jag ett släp för köra hem en enkelsäng i.
På väg hem med sängen i släpet, och 2 hundar med en totalvikt om 90-95 kg i bilens bagageutrymme, så stannade jag till på en parkering vid ett köpcenter. När jag klev ur så såg jag att släpets kulkoppling var mycket nära marken. Vad tyder detta på? Att bilen har dåliga fjädrar eller stötdämpare eller både och? Hade tänkt hänga på ett litet släp med liten kåpa och åka ned söderöver och handla hem lite drickbart inför jul och nyår etc. men är rädd att detta inte kommer att fungera. Måste jag byta fjädrar/stötdämpare eller kan man provisoriskt sätta dit något som stärker upp bakdelen.
Ja som ni hör så är jag inte den mest tekniske även om jag är intresserad och gärna vill lära.

P.S.
Lastade bilen med 450 kg inkl. passagerarvikter (utan släp) vid ett annat tillfälle och bilen gick perfekt och det tog inte i i hjulhusen vid gupp eller så, vilket det dock gjorde lastade 550 kg men det är ju förståeligt och en annan historia :-O)

Tacksam för svar! :)
#1206317
En säng kan ju inte vara särskilt vara tung, och skapa ett högt kultryck, som tynger ner bakänden på draget.
Så släpets fel var det knappast i detta fallet.

Om du fullastar ett släp skall du tänka på lastens tyngdpunkt.
Ett släp skall alltid väga ner på kulan, och aldrig aldrig lyfta.
Då får du livsfarliga vägegenskaper.

Hur mycket den ska väga på kulan, beror på släpets vikt, men du ska ALLTID kunna lyfta för hand.
Ett tungt släp, kanske 75kg....
Tänk på att dom 75kg räknas som last i BILEN.
Du får alltså lägga dom till bilens last.

Samma med hur du lastar bilen.
Kan den tex lasta 200kg, kan du inte lasta 200kg allra längst bak....
Lastens tyngpunkt är viktig även här.
Du har ett sk N-värde på alla släp, och lastbilar, även mindre typ VW Caddy.
Det är hur långt framför bakre axeln tyngdpunkten på last skall vara i lastutrymmet. (Mitt i boggie i förekommande fall)

Tex N-värdet 0,4 är 4dm framför hjulaxeln. Med tyngdpunkten där, uppnås rätt kultryck vid maxlast.

Du får tänka samma princip i bilen. (En v70 har nog inget N-värde i pappren vad jag sett)
Den sjönk den inte ihop på samma sätt när du spred lasten i bilen, mot lastad med hundar om "endast" 90kg längst bak.

Jag tror att det blir svårt att maxlasta en v70 med dryck, med tanke på att det skall vara säkert surrat också.
Ingen lastvägg som är godkänd för det. Blir ajabaja, och lämna vid vägkanten. En hemsk olycka blir det också om du kör in i nått.

Ska du kunna lasta utan att sjunka ihop så mycket bak, får du montera starkare fjädrar, sk husvagnsfjädrar.

V70 är mjuka bak orginal, det märker jag med 1400kg husvagn (70kg kultryck på draget) och hund + bur i skuffen, två barn i baksätet och fru i passagerarsätet.
Då sjunker den ihop.

Att byta stötdämpare lyfter ingenting vid last, men om den är gungig, så hjälper det.

Tänk på att de som torskar när dom hämtar dryck är dom som lastat tokigt.
Vikten är oftast problemet även med laglig kvot. (Beroende på vad man har lastat för gott)
#1206324
MickeM skrev:En säng kan ju inte vara särskilt vara tung, och skapa ett högt kultryck, som tynger ner bakänden på draget.
Så släpets fel var det knappast i detta fallet.

Om du fullastar ett släp skall du tänka på lastens tyngdpunkt.
Ett släp skall alltid väga ner på kulan, och aldrig aldrig lyfta.
Då får du livsfarliga vägegenskaper.

Hur mycket den ska väga på kulan, beror på släpets vikt, men du ska ALLTID kunna lyfta för hand.
Ett tungt släp, kanske 75kg....
Tänk på att dom 75kg räknas som last i BILEN.
Du får alltså lägga dom till bilens last.

Samma med hur du lastar bilen.
Kan den tex lasta 200kg, kan du inte lasta 200kg allra längst bak....
Lastens tyngpunkt är viktig även här.
Du har ett sk N-värde på alla släp, och lastbilar, även mindre typ VW Caddy.
Det är hur långt framför bakre axeln tyngdpunkten på last skall vara i lastutrymmet. (Mitt i boggie i förekommande fall)

Tex N-värdet 0,4 är 4dm framför hjulaxeln. Med tyngdpunkten där, uppnås rätt kultryck vid maxlast.

Du får tänka samma princip i bilen. (En v70 har nog inget N-värde i pappren vad jag sett)
Den sjönk den inte ihop på samma sätt när du spred lasten i bilen, mot lastad med hundar om "endast" 90kg längst bak.

Jag tror att det blir svårt att maxlasta en v70 med dryck, med tanke på att det skall vara säkert surrat också.
Ingen lastvägg som är godkänd för det. Blir ajabaja, och lämna vid vägkanten. En hemsk olycka blir det också om du kör in i nått.

Ska du kunna lasta utan att sjunka ihop så mycket bak, får du montera starkare fjädrar, sk husvagnsfjädrar.

V70 är mjuka bak orginal, det märker jag med 1400kg husvagn (70kg kultryck på draget) och hund + bur i skuffen, två barn i baksätet och fru i passagerarsätet.
Då sjunker den ihop.

Att byta stötdämpare lyfter ingenting vid last, men om den är gungig, så hjälper det.

Tänk på att de som torskar när dom hämtar dryck är dom som lastat tokigt.
Vikten är oftast problemet även med laglig kvot. (Beroende på vad man har lastat för gott)

Tusen tack för svar! :D Även om jag inte förstår allt så förstår jag en del. :idea: Skall prata med dem på bilverkstaden och se om vi inte ska ta och sätta dit såna där husvagnsfjädrar i alla fall. Hittade dessa på Vparts, kanske det kan vara nåt? https://vparts.se/se/forstarkt-lastfjad ... 01-07.html Tittar ju även på nyare bil (V70) och jag vet att det skall finnas nåt som har med fjädringen att göra som husvagnsfolk (i alla fall de som drar tunga vagnar) kollar efter när de köper husvagn och gärna vill att bilen skall vara utrustad med men kommer inte på vad det heter nu.
Kanske det är någon av er här som vet vad det heter och hur det fyller sin funktion och vill berätta för mig?!
#1206329
Nivåregleringen styvar upp allt eftersom den känner av att bilen tyngs ner. Funktionen är bra men dyr att laga när dämparna börjar slitas ut efter några år och ett par tiotusental mil. Går att eftermontera men det kostar en bra slant.

Husvagnsfjädrar är istället styvare hela tiden, oavsett om det behövs eller inte. Första bilen är dock ungefär som vanligt så det försämrar inte komforten märkbart vid normal körning. Märks lite på dålig väg men inte värre än t ex lågprofildäck. Fördelen är att det är en billig och enkel lösning som går att eftermontera för småpengar.

Så här ser min bil med förstärkta fjädrar ut med 60-70 kg kultryck från cyklarna och bagaget fyllt upp till taket med packning och mat. Med originalfjädrarna (som visserligen hade gått 30000 mil) försvann däcken upp i hjulhusen med samma last och bilen blev lite konstig att köra. Nu sjunker bilen bara lite (jämför med fram, det är samma höjd olastad).

Men för din del låter det lite suspekt att en släpvagn med bara en säng i skulle kunna generera sådant kultryck att bilen blir nedlastad även om du lagt sängen längst fram.
Bilagor
WP_20170622_18_37_14_Pro (2).jpg
WP_20170622_18_37_14_Pro (2).jpg (783.15 KiB) Visad 593 gånger

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]