Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snorkswe
#1206283
Hej
Har en Volvo V70 -01 T5 som har har lite problem att lokalisera felet på.

Felet upptäcktes i samband med att jag fick indikation på att bilen laddade dåligt, då batterilampan tändes intimitet, detta på på grund av låg nivå i batteriet och dött batteri enligt felkoderna i VIDA.

Det som nu är gjort är att jag tog av multrummen för att kolla om det är frihjuls koppling men den kändes stabil och fungerade som den ska, hittade dock att spännarmen till multrummen hade dåligt lager och bytte den.

Här är en liten video
[youtube]
[/youtube]

Ljudet kommer inte direkt är man startar motorn utan efter ca 5-10 sekunder och då kommer det lite smygande, det kan även komma och sedan bli lite bättre för att återkomma.

Tänkte att det är Vevhusventilationen men efter som att det inte gör så stor skillnad på att öppna oljepåfyllningen, tänker jag att det kan vara något annat.

Olja och filter byttes i slutet på sommaren.

Tacksam för svar.
Mvh John w
Senast redigerad av 1 snorkswe, redigerad totalt 0 gånger.
av LaRy
#1206293
Jag har varit med om att liknande nya multiremspännare har gnisslat (till BMW). Gnisslat i den axel som påverkas av dess spännarfjäder, ej rullen. Jag hämtade ut en ny spännare, som även den gnisslade. Detta är en ganska vanlig typ av spännare som har lagts ut på något lågprisland. I mitt fall tog jag loss spännaren, satte den i skruvstäd och vred på spännarmekanismen och det gnisslade tydligt.
Jag la hela spännaren i oljebad över natten, torkade och blåste rent. Har därefter ej gnisslat. Jag kunde även notera före inoljning, att den jobbade lite ryckvis i sin justering. Kan (vågar du) du komma åt att vrida på spännaren och dess arm med motorn igång, kan du kolla om det är denna vridrörelse som skapar gnissel. Kanske säkrare att lyssna med stetoskop eller lång mejsel mot spännarens hus.
av snorkswe
#1206336
LaRy skrev:Jag har varit med om att liknande nya multiremspännare har gnisslat (till BMW). Gnisslat i den axel som påverkas av dess spännarfjäder, ej rullen. Jag hämtade ut en ny spännare, som även den gnisslade. Detta är en ganska vanlig typ av spännare som har lagts ut på något lågprisland. I mitt fall tog jag loss spännaren, satte den i skruvstäd och vred på spännarmekanismen och det gnisslade tydligt.
Jag la hela spännaren i oljebad över natten, torkade och blåste rent. Har därefter ej gnisslat. Jag kunde även notera före inoljning, att den jobbade lite ryckvis i sin justering. Kan (vågar du) du komma åt att vrida på spännaren och dess arm med motorn igång, kan du kolla om det är denna vridrörelse som skapar gnissel. Kanske säkrare att lyssna med stetoskop eller lång mejsel mot spännarens hus.
Hej
Jag tror inte att flet ligger i multirems spännaren så det är samma ljud nu får motorn som det va tidigare.
av snorkswe
#1206493
Så en liten uppdatering.
Skulle köra bilen till garaget ca 10mil bort. Efter att ha kört 5km började batterilampan lysa till och från.
Efter va 5 mil höll bilen på att dö va rena discot på instrumentbrädan diverse felmeddelande. Messt troligen på grund av att det va slut på ström i batteriet.

Men helt plötsligt vart det tyst och jag fick normal belysning av instrumenten Samt batterilampan slocknade.

När jag kom till garaget och rev ut genneraton så verkar det som att frihjulskopplingen skurit då den inte släpper och låter generatorn snurra.

Ska prova byta den och återkommer med resultat
av MickeM
#1206496
Sannolikt tappade frihjulet helt, och generatorn stannade. (Oljudet)
Sen skar frihjulet ihop och blev stumt, och generatorn dras med igen.
Med stumt frihjul, blir remspännaren att hoppa på tomgång.

Personligen monterade jag biltemas generatorfrihjul för 400kr.
Försök inte ens byta utan rätt verktyg.
Du kan inte hålla emot utan.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]