Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 789
#1205711
Hej undrar om någon konventerat xenon lampor till halogen strålkastare , fick mina xenon lampor undekända på bes, sitter på en xc70 från 05 .
där reflektorerna är dåliga , att köpa nya för nästan 20,000 känns lite fel på en gammalbil ,så fundera på om det går att köpa vanliga strålkastare och om dom passar ,hur gör man i så falla med all el mvh peter
av TobbeViktor
#1205713
Lite fel forumsdel, men någon moderator kan säkert flytta tråden.

Men om du fått underkänd ljusbild med xenon och dålig reflektor, så kommer ju ljuset bli ännu sämre med halogen.
Annars har du ju möjlighet att köpa bättre begagnat (bör ju finnas en del antar jag), eller köpa billigare variant och xenonkonvertera alternativt behålla halogen i nyare strålkastare.
T.ex: https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... sning.html
Användarvisningsbild
av Nexus
#1205717
Flyttar till rätt forumsavdelning Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)
Välkommen till forumet :-)-)
av andersuw
#1205724
Det går inte heller att byta till halogen och få bilen godkänd vid besiktning. Den är helbilsgodkänd med xenon och skall därför enligt reglerna ha xenon, punkt slut. Bilprovningen kan enkelt se att din bil har xenon original eftersom höjdregleringen av strålkastarna är automatisk på xenon men manuell på halogen. Alltså saknas vredet för höjdinställning i din ljuspanel.

Det är också synd att kasta bort den fördel som xenon ger. Om jag var du skulle jag leta efter begagnade xenonstrålkastare i hyggligt skick. Kanske finns det även kopior av original som är billigare och ändå funkar bra.

Är du för övrigt säker på att det är reflektorerna som är kass och inte frontplasten? Att den senare blir lite dimmig men tiden är ju inte ovanligt men det går vad jag förstår att putsa upp så att full genomskinlighet återställs.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]