Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1205206
Idag när dom bytte kamrem och lite annat smått o gott på bilen.

Så såg vi att Vvt hjulet behövdes bytas också. :cry:

Och frågan är då är det bara Volvo själva som kan byta detta hjul.?

Dom ska 6400 kr för detta jobb,är det så dyrt ? ;-//

Mvh Peter.

Det är en V70 T5 -01
av Jonas_latt
#1205212
Inga konstigheter att byta det hjulet. Jag köpte ett begagnat för någon hundring och bytta för en vecka sedan
av pop
#1205215
Jonas_latt skrev:Inga konstigheter att byta det hjulet. Jag köpte ett begagnat för någon hundring och bytta för en vecka sedan
Ok,Som jag förstod så måste kammarna ställas in efteråt och det behövdes specialverktyg som bara Volvo har. :wink:

Och bara hjulet kostar 3900 kr och så måste man byta några packningar samtidigt.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#1205221
Hmm lite dyrt för Vvt-enheten. Jag bytte på min 2.5t -04 båda vvt-enheterna, de kostade 5500:-. För båda. Då fick jag i och för sig pruta 10% hos Volvo. Man måste låsa fast kammarna med en kamaxeltolk. Finns att köpa på Biltema.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av Jonas_latt
#1205348
pop skrev:
Jonas_latt skrev:Inga konstigheter att byta det hjulet. Jag köpte ett begagnat för någon hundring och bytta för en vecka sedan
Ok,Som jag förstod så måste kammarna ställas in efteråt och det behövdes specialverktyg som bara Volvo har. :wink:

Och bara hjulet kostar 3900 kr och så måste man byta några packningar samtidigt.
Jo självklart måste man ställa om kammen efter. Special verktyg behövs absolut inte men det blir lättare.
av pop
#1206208
Det får bli ett beg vvt hjul i från Jönköpings Bildemontering.

Får hoppas att det håller för mig ett tag iallafall. :)
av MickeM
#1206262
pop skrev:Idag när dom bytte kamrem och lite annat smått o gott på bilen.

Så såg vi att Vvt hjulet behövdes bytas också. :cry:

Och frågan är då är det bara Volvo själva som kan byta detta hjul.?

Dom ska 6400 kr för detta jobb,är det så dyrt ? ;-//

Mvh Peter.

Det är en V70 T5 -01
6400kr är ju inkl montage, dvs kamremsbyte (samma jobb och runt 2500kr i arbete) + VVT hjulet.
(Fortfarande billigare än vanligt kamremsbyte på många andra bilmodeller)

Själva hjulet löst i handen över disk, kostar inte 6400kr. Runt 3500-4000kr skulle jag tippa.
Så begagnat kan vara ide om du byter själv.
Dvs ingen arbetskostnad, och jag rekomenderar kamremsbyte samtidigt, då du ändå tar loss den.

Verkstadsjobb, så kan det vara dumsnålt, om du inte hittar ett begagnat i princip nytt. = hur stor är den chansen?
av pop
#1206275
MickeM skrev:
pop skrev:Idag när dom bytte kamrem och lite annat smått o gott på bilen.

Så såg vi att Vvt hjulet behövdes bytas också. :cry:

Och frågan är då är det bara Volvo själva som kan byta detta hjul.?

Dom ska 6400 kr för detta jobb,är det så dyrt ? ;-//

Mvh Peter.

Det är en V70 T5 -01
6400kr är ju inkl montage, dvs kamremsbyte (samma jobb och runt 2500kr i arbete) + VVT hjulet.
(Fortfarande billigare än vanligt kamremsbyte på många andra bilmodeller)



Själva hjulet löst i handen över disk, kostar inte 6400kr. Runt 3500-4000kr skulle jag tippa.
Så begagnat kan vara ide om du byter själv.
Dvs ingen arbetskostnad, och jag rekomenderar kamremsbyte samtidigt, då du ändå tar loss den.

Verkstadsjobb, så kan det vara dumsnålt, om du inte hittar ett begagnat i princip nytt. = hur stor är den chansen?
Det ska kosta 6400 kr för hjulet och arbetet som jag fattade det som. ;-//

Bara hjulet kostar 3900 kr på Rejmes.

Kamremmen o vattenpumpen byttes i veckan som var så det är nytt redan. :)

Jag chansar på ett beg hjul o en annan verkstad får byta det tänkte jag. :-)-)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]