Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206191
Eftersom du vill undvika kallstarter föreslår jag att du slutar att stänga av motorn. Låt den gå på tomgång dygnet runt. Förmodligen billigare än att investera i elkraftverk + bränsle. Alternativ är äkta rysk modell från Sibirien: låt en skål diesel brinna under motorn, men om den har kasplåt av plast bör den demonteras.
VolvoFrälst00, du måste inse att de flesta motorer kallstartas, eftersom de parkerar på gatan. Det enda viktiga är att ej belasta motorn hårt, medan den ännu är kall.
#1206223
tack för svar men dumförklarande svarvundanbedes, känns inte trevligt och roligt. jag har lyckats hitta en stolpe jag kan dra sladd till med förlängning så det är avklarat. tack igen allesammans,. hittade annars ett batteri till överkomligt pris som skulle kunna funka. lite kul med kreativitet är det juh ändå. klart att flesta bilar kallstartars och bilar klarar det i know men ibland ör det hara en grej och då får det vara så, liksom vissa människor som impregnerar sina skor vatje dag, behövs ej men det görs för att dom älskar sin skor
#1206254
Ja, 230v eller bränslevärmare är de helt klart bästa allternativen.
Du hade tröttnat ganska snart på ett elverk, och batterier är än mer jobb, och hade inte fungerat tillfredställande, det kan jag garantera.

Med 230v kan du ju ha kupevärmare också.
(Utan kupevärmare hade jag skippat motorvörmaren helt. Det är JAG som vill ha bekämt. Bilar är döda ting)
Hur lång kabel?
Vilken mm2 på kabeln?
Vilken sorts kabel? Skarvsladd?
1fas eller 3fas?
Hur är det säkrat?

Ovan är avgörande för hur mycket du kan belasta.
#1206287
VolvoFrälst00, jag ber om ursäkt för mitt inlägg. Bra att du hittat en stolpe. Jag hänger på det MickeM säger. Förmodligen är det 10 amp, 1-fas. Ur detta uttag kan du få ut ca 2200W. Vanligtvis är motorvärmare på ca 400 watt, sedan en kupévärmare på ca 1200W, så det blir bra. Notera att det är lämpligt att välja en skarvkabel med minst 1,5mm2 area, speciellt om den är lång, för att undvika spänningsfall. Arean står på förpackningen. Skulle den bli mycket lång, typ 100 meter är det bättre att tillverka en med 2,5mm2 area. Kan vara mycket lämpligt att sätta in ej jordfelsbrytare i vägguttaget, med tanke på att kabeln ligger ute och bilens chassi kommer att vara kopplad till vägguttagets jord.
Om du skall installera en motorvärmare nu efteråt, är det viktigt att skaffa en som kopplas så att den värmer vattnet. Jag har tyvärr en kloss som klämmer mot motorblocket, ett s.k. strykjärn. Fullständigt värdelös, den värmer mer för kråkorna än motorn.
#1206294
Bra att det löst sig med kabeldragning för din idé med startbatteri som elkälla tror jag inte hade några utsikter att fungera. Även om du tar ett startbatteri av AGM-typ tål det cykling rätt dåligt. Det är fortfarande inte avsett att dras ur ordentligt och sedan laddas upp. AGM-tekniken gör bara att cyklingståligheten blir lite bättre än den annars skulle vara men den är fortfarande allt annat än bra.
#1206342
Bra att du hitta ett uttag! Nu kan man ju tipsa lite för det är ju många andra som läser den här tråden och grubblar och våndas över att dom inte kommer åt något eluttag.
Om man bor i någon sorts bostadsrättsförening eller motsvarande så framför ett förslag till föreningen att dom installerar eluttag. Tala först med så många som möjligt av dom andra "strömlösa" parkeringsgrannarna och bilda en "arbetsgrupp för eluttag på parkeringsplatserna". Tala sedan med bostadsrättsföreningen och lägg fram allt positivt ni kan komma på. Använd gärna ordet "Miljövänligt" och "reducerade utsläpp" och liknande. Här bjuder jag på ett argument: En bilmotor drar ca 20 % mer bränsle vid en kallstart innan den har blivit uppvärmd. Det går säkert att räkna om i siffror för avgasutsläpp också. (Men det överlåter jag åt någon annan som vet mer)
Bor ni i hyreslägenheter, så kör med samma arbetsgrupp och metoder. Ofta är ju hyreslägenheter kommunalägda, men det finns naturligtvis privatägda sådana också. Men dom måste ju lyssna på er oavsett vem som äger husen eller parkeringsplatserna. Kommuner och dess politiker är svaga för ordet miljövård. Har man kontakter med Hyresgästföreningen så är det nog bara en fördel. Särskilt om det är en stridbar förening. I båda fallen, bostadsrättsföreningar och hyreshus, är det ju en statushöjande faktor om man kan säga att "Alla våra parkeringsplatser har eluttag för motorvärmare!" I bostadsrättsföreningen höjer det ju värdet på bostäderna direkt.
Om föreningarna kommer med motargument att elen är för dyr, så finns det motargument mot detta. Det finns olika möjligheter att styra effektuttagen vid t.ex högbelastningar. Jag har varit med om två varianter. Den ena styrdes av en överlagrad högfrekvens på uttagsmatningen som höll tillbaka effektuttaget vid behov. Detta var i ett kommunalt bostadsbolag. En annan variant var på en arbetsplats. Där kopplades matningen till och från var tionde minut. Om man står inkopplad hela dagen så händer ju inte så mycket om värmaren är bortkopplad i tio minuter. Motorn håller säkert sin värme ändå den lilla stunden. Men totalt har man halverat effektuttaget. Det finns säkert många andra möjligheter. Timer i uttaget t.ex. Det begränsar drifttiden till max 2 timmar. Fråga en elinstallatörsfirma samtidigt som ni pratar om offerter.
Är man till slut villa- eller radhusägare så är det nog betydligt enklare. Ett uttag på väggen kan vilken elektriker som helst sätta upp.
#1206372
Är det bilen du vill skona och inte din egen komfort så skulle jag rekommendera dig en motorolja med så bra kallstarts egenskaper som möjligt. Som övriga påpekat så stiger ju motortempen relativt snabbt på dessa gamla bensinare.
Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till m[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]