Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205175
en fråga, på den plats jag står på med bilen finns ej någon ström. jag vill gärna motorvärma bilen innan start och undrar således om man kan koppla ett billigt elverk till motorvärmaten på bilen. skulle det kunna funka, finns någon som provat detta ?
#1205179
Så klart att det går!
Lite dyr drift bara...

Du behöver ha ett elverk med tilllräcklig effekt bara.
Du får summera motorvärmaren och ev kupevärmarens effekt.

Jag har själv ett 2300w som jag kört det mesta med.
Svets, och kompressor i skogen om traktorn pajat, och, brunnsvattenpumpen i huset vid strömavbrott, osv, osv....
#1205189
Det är sannolikt både bättre och billigare att eftermontera bränsledriven motorvärmare i bilen. Därmed inte sagt att det blir billigt. Men det finns exempel på folk som gjort det.
#1205202
Ja, det springer iväg bensinkostnad till elverket.

Tex:
Mitt elverk kostade runt 3000kr och tar ca 2lit/timme enl spec vid ful effekt om 2300w dvs 10A.
(Kanske går med mindre elverk om man skippar kupevärmaren)

Bensin =ca 15kr/lit = 30kr/timme.

Säg 4 mån/säsong med motorvärmare i en timme 5 dagar/vecka (16veckor × 5 dagar= 80 tillfällen/timmar)

80 timmar × 30kr = 2500kr/säsong i bensin.

Sen stiger ju bilens värde med bensinvärmare, den styr sig själv, medan elverket skall startas, servas och tankas...... och inte stjälas!
Men bensinvärmaren drar också bensin, och kostar väl från 10,000kr och uppåt med begagnade prylar.

För 10,000kr kan du få en ganska lång elkabel nergrävd, om den möjligheten finns.
Bra till annat också. Utelampa kanske?
Du håller ju knappast till i tätbebyggt område om du överväger ett elverk?
Snacka om sura grannar annars.....
#1205214
MickeM skrev:Sen stiger ju bilens värde med bensinvärmare, den styr sig själv, medan elverket skall startas, servas och tankas...... och inte stjälas! Men bensinvärmaren drar också bensin, och kostar väl från 10,000kr och uppåt med begagnade prylar.
Den bensin värmaren drar behöver man knappast oroa sig för. Det handlar om ca 0,6 liter i timmen. Eftersom det är rejäl effekt (runt 5000 W, långt mycket mer än elektrisk motor- plus kupévärmare) behöver man inte köra värmaren särskilt länge heller. Vid temperaturer runt nollan nöjer jag mig ofta med en kvart eller så. Det räcker i allmänhet för att få bort eventuell is på rutorna, eller mjuka upp den så att den kan svepas bort i ett huj och det räcker också för att få upp kupétemperaturen till ungefär samma nivå som man har vid kallstart en vanlig höstdag före värmarsäsongen.

Prylarna tror jag också man kan hitta begagnade för rätt små pengar. Men sedan är det ju lite pyssel att montera det hela. ;-) Och som vi båda inser blir det jobbet inte billigt om det lämnas bort, särskilt inte om det överlåts till märkesverkstad. ;-)
#1205305
Ojoj tack allesammans jag förstår att det lutar mot en bensinvärmare då.. Vad är det som är krångligt med att installers en sådan. Finns någon guide att tillgå på nätet ?

Jätte dum fråga i know men hur vet man om man har bensinvärmare installerar. Hur sätter man på dessa.
#1205310
Om du har en bränsledriven värmare så har du normalt ett reglage/panel för den. En timer av något slag med någon form av startknapp med några andra knappar och oftast någon display vid instrumenten. Att hitta en värmare i bilen kan vara lite svårt ibland. Några har den "gömd" på ställen där man inte tittar så ofta. På många lite äldre bilar, 80 - 90-talare brukar den sitta i motorrummet, men det beror mycket på vilken bilmodell du har. Även värmartillverkarna hade nog lite egna idéer om var deras värmare var tänkta att sitta.
Har du en modern Dieselvolvo så har du troligen en bränsledriven värmare. Har du en E85-Volvo så har du en elektrisk motorvärmare som är fabriksmonterad. (Till den som är spekulant på en sådan, se till att anslutningskabeln finns med! Den tillhör bilen. Inte någon annan som tycker att "Den är bra att ha!")

Volvofrälst00: I ditt läge skulle jag leta upp en begagnad bränslevärmare. Sådana förekommer. Dessvärre är det inte helt enkelt om man inte vet vad det handlar om. Det måste följa med en kontrollenhet (elektronisk box), en display med tidur som jag nämner här i början och i flera fall några pumpar och slangar. Försök att tala med någon mindre verkstad/bilmek i förväg och be honom hjälpa dig i anskaffandet och monteringen. En fabriksny kan kosta uppåt 20 - 30 tusen kr. En begagnad kanske du får för några tusenlappar?
#1205325
De jag sett:
Bränslevärmaren startas väl via färddatorvredet och info i displayen?
Dvs ett av valen man får. (om den är installerad).

Ingen egen knappsats.
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]