Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206102
jajjemän jag bär eller tar den på batnens vagn om det går.. ett batteri som håller många cykler och urladdningar agm batteri ? jag kollar runt blir bra det. hmm jag har en inverter hemma undrar om den räcker ska ta o kolla på det.
#1206124
Varför så besluten att fixa motorvärmare när det inte verkar finnas förutsättningar för det? Det tar ju inte direkt lång tid för bilen att bli varm ändå när man kör runt en sån här bensinmotor och inte nån modern snål pyttediesel.
#1206126
man kanske kan paralellkoppla 2 st 120ah batterier som man sedan använder mellan varven... frågan är då hur man bäst paralellkopplar och det bör väl ändå vara agm batteri som klarar djupurladdningar. jag tänkte då köpa en billig barnvagn jag förstärker och bygger in batterier endast avsedd som batteristation på hjul.. är detta korrekt http://www.bilddump.se/bilder/201710212 ... 145.25.png i sådana fall bör jag börj leta rätt kablar att använda.. kanske kabelskor helt enkelt.
#1206135
jag kopplar batterierna med alligatornypor pos till pos, neg till neg och däremellan skalar av lite skyddsplast på postiv kabel och negativkabel där jag kopplar på strömomvandlaren för motorvörmarkabeln det bör nog funka.. borde alltså bli 240ah batteri totalt.
#1206191
Eftersom du vill undvika kallstarter föreslår jag att du slutar att stänga av motorn. Låt den gå på tomgång dygnet runt. Förmodligen billigare än att investera i elkraftverk + bränsle. Alternativ är äkta rysk modell från Sibirien: låt en skål diesel brinna under motorn, men om den har kasplåt av plast bör den demonteras.
VolvoFrälst00, du måste inse att de flesta motorer kallstartas, eftersom de parkerar på gatan. Det enda viktiga är att ej belasta motorn hårt, medan den ännu är kall.
#1206223
tack för svar men dumförklarande svarvundanbedes, känns inte trevligt och roligt. jag har lyckats hitta en stolpe jag kan dra sladd till med förlängning så det är avklarat. tack igen allesammans,. hittade annars ett batteri till överkomligt pris som skulle kunna funka. lite kul med kreativitet är det juh ändå. klart att flesta bilar kallstartars och bilar klarar det i know men ibland ör det hara en grej och då får det vara så, liksom vissa människor som impregnerar sina skor vatje dag, behövs ej men det görs för att dom älskar sin skor
#1206254
Ja, 230v eller bränslevärmare är de helt klart bästa allternativen.
Du hade tröttnat ganska snart på ett elverk, och batterier är än mer jobb, och hade inte fungerat tillfredställande, det kan jag garantera.

Med 230v kan du ju ha kupevärmare också.
(Utan kupevärmare hade jag skippat motorvörmaren helt. Det är JAG som vill ha bekämt. Bilar är döda ting)
Hur lång kabel?
Vilken mm2 på kabeln?
Vilken sorts kabel? Skarvsladd?
1fas eller 3fas?
Hur är det säkrat?

Ovan är avgörande för hur mycket du kan belasta.
#1206287
VolvoFrälst00, jag ber om ursäkt för mitt inlägg. Bra att du hittat en stolpe. Jag hänger på det MickeM säger. Förmodligen är det 10 amp, 1-fas. Ur detta uttag kan du få ut ca 2200W. Vanligtvis är motorvärmare på ca 400 watt, sedan en kupévärmare på ca 1200W, så det blir bra. Notera att det är lämpligt att välja en skarvkabel med minst 1,5mm2 area, speciellt om den är lång, för att undvika spänningsfall. Arean står på förpackningen. Skulle den bli mycket lång, typ 100 meter är det bättre att tillverka en med 2,5mm2 area. Kan vara mycket lämpligt att sätta in ej jordfelsbrytare i vägguttaget, med tanke på att kabeln ligger ute och bilens chassi kommer att vara kopplad till vägguttagets jord.
Om du skall installera en motorvärmare nu efteråt, är det viktigt att skaffa en som kopplas så att den värmer vattnet. Jag har tyvärr en kloss som klämmer mot motorblocket, ett s.k. strykjärn. Fullständigt värdelös, den värmer mer för kråkorna än motorn.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]