Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pullen
#1205353
Tack för svaren, har konstaterat att det är en äkta R.

En annan fråga, är de troligt att vinkelväxeln och hylsan har hållit i 20000 mil? Och att det i princip då kan rasa när som helst, har läst det mesta som finns om det men ägaren vet inte om nåt byte och hittar inga gamla kvitton på det. I forum nämns det att på speciellt R så är de känsligare med tanke på effekten.

Hur kontrollerar man lättast att 4 hjulsdriften funkar om det inte finns någon snö?
av Schmoyoho
#1205403
Själva vinkelväxeln brukar hålla, det är en hylsa som kopplar samman den med växellådan som brukar ge sig. Enklast är att prova accelerera från stillastående på en grusväg, är AWD:n trasig så lär du få ganska mycket ingrepp från antispinn. Eller om du har tid och ork kan du hissa bilen och se om kardanen snurrar fritt. Är vinkelväxeln frisk så är kardanen stelkopplad med framhjulen och ska inte gå att snurra, om du har växel i.
av MickeM
#1205450
Derank skrev:Kan ju såklart finnas tusen orsaker till varför han döljer plåten
Säkert, men knappast några bra anledningar på en gammal personbil!

En stöldbegärlig väldigt exclusiv samlarbil kanske man inte vill skylta med adressen den står gömd i garage på, om man är rädd för tjuvar.

Det finns annars inte mycket fuffens du kan ställa till med endast kännedom om regnumret, och vem som helst ser ju regnr på stan i verkligheten ändå på villen bil som helst, när man åker omkring och parkerar sin personbil....

Adressen får man ju också efter ett telefonsamtal, så.....

Nej, oseriöst intryck!
Är sen telefonnumret oregistrerat också, ska man verkligen dra öronen åt sig.....


Det finns firmor som renoverar vinkelväxel och hylsa för relativt rimliga pengar.
Men ett funktionstest medelst rivstart på grus, lyssna efter missljud osv, är viktigt.

Stödlagret på kardanen är ganske kostsamt fel också.
Det lagret går att byta själv genom att dela kardanen på flera årsmodeller, men liknar sjutton att göra.
av Pullen
#1205497
Jag har pratat med killen och fått regnummer så de har vi på det klara, det enda som bekymrar mig är hylsan och vinkelväxeln, för mig känns de som att dom borde blivit byta runt 15-16-17 tusen mil, men hur tänker ni? Och vad har ni för erfarenheter kring detta? 20000 mil på R med orginal hylsa och vinkelväxel känns sådär. Nästan som ett under om dom har fått det att hålla så länge.
av Exyzäta
#1205502
Jag har en s60 2,5T awd som nu har rullat 17500 mil. Hylsan reparerades efter cirka 13000 och kostade 7400:- att åtgärda.
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]