Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204897
Hej Alla!
Har en S80 2,4 170hk som beter sig lite märkligt. Vid kallstart kan den "pluddra" lite men kommer igång kvickt. Däremot vid jämn och lugn körning är det precis som om en cylinder stänger av. Det märks direkt genom att bilen vibrerar lätt samt att responsen på gaspådrag är obefintlig. Den tappar dock inte fart eller liknande men man får hålla ner pedalen lite mer kanske. Jag pendlar till och från jobbet mest på 90/110 väg och det märks direkt när det händer. Det håller i sig några sekunder och sedan kommer draget tillbaka och bilen går jämnt och fint igen. Det händer inte heller alltid och det verkar inte spela någon roll om det regnar eller är solsken och torrt.

Problemet har kommit av och till nu sedan tidigt i våras. Jag provade att byta tändstift vilket inte gjorde någon skillnad men det visade sig att Mekonomen hade två varianter som båda rekommenderades till min bil så jag köpte även en uppsättning av de andra (Bosch) lite senare. Efter det uppkom inte problemet på ca 3 månader men kom tillbaka för ett par veckor sedan emellanåt. Någon som har förslag vad jag ska titta på? Har inte varit inom någon verkstad för att ta ut koder ännu.
#1205102
Var bor du? Vi e många med vida och kan felsöka.
Det e väl nästa hundra att det e en tändspole. Om du kan få bilen att gå dåligt på tomgång. Så kan du koppla ur en tändspole och lyssna om det blir skillnad. Om inte koppla i den igen och koppla ur nästa tills du märker att det inte blir skillnad då e den trasig..

Sen kan man va seriös när du har hittat den som e trasig så kan du byta plats och göra lika dant. Har felet flyttat sig så e den garanterat trasig.
#1205184
Säkert en tändspole.. jag hade en kass tändspole på 5:ans cylinder, funkade prima när man "gubbkörde" men om man drog på lite så misstände den och satte felkod, ny spole så har bilen funkat utmärkt sen dess :)

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]