Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oath5
#1204673
Hej

Har en S60 T5 2002 automat som rullat 14500 mil. När bilen är kall och jag startar den och lägger i Drive så rycker bilen till. Varför gör den så? Har haft bilen i 7 år och så här har den inte alltid gjort.

Den har också börjat rycka lite vid jämn gas i lägre hastigheter, typ från krypande fart och när man håller jämn gas för att komma upp i 50km/h.

Kan dessa två beteenden hänga ihop? Kan det vara luftfiltret som spökar?

Bilen har nyligen haft olja och oljefilterbyte.

Tacksam för svar!
av Schmoyoho
#1204689
Rycker den alltid när du lägger i Drive? Eller bara en gång? Eller hänger det ihop med om växellådan är kall eller varm? Svårt att försöka korrelera det med att bilen rycker utan felkoder. Det är nog inte luftfiltrets fel, men det skadar ju inte att byta det om du inte vet när det är gjort senast.
av oath5
#1204725
Schmoyoho skrev:Rycker den alltid när du lägger i Drive? Eller bara en gång? Eller hänger det ihop med om växellådan är kall eller varm? Svårt att försöka korrelera det med att bilen rycker utan felkoder. Det är nog inte luftfiltrets fel, men det skadar ju inte att byta det om du inte vet när det är gjort senast.
Ja nu rycker den alltid till när den stått kall. Ett ryck, sen inget mer om jag kör bilen varm och kanske lägger i backen och sen tillbaka till Drive.
av Schmoyoho
#1204747
På de nyare sexväxlade lådorna kan man bonn-adaptera hur lådan beter sig när den börjar driva men jag vet inte om det fungerar på din växellåda. Men det är ju enkelt att prova. Med varmkörd bil, växla mellan N och D fem gånger och vänta fem sekunder i varje växelläge. 5 s i drive, 5 s i neutral osv. Sen samma sak med backen om det rycker där också. Foten på bromspedalen så att bilen inte rör på sig.
Användarvisningsbild
av Prophetone
#1204749
Har precis samma bil samt årgång och min beter sej likadant vid start med kall motor. Nivån på oljan i vxl lådan spelar in - är det för lite rycker det mer men exakt nivå så minskar rycket vid start. Mitt knep är att jag varvar mptorn lite lätt till 1500 varv innan jag lägger i Drive och då försvinner rycket i princip. Detta kanske ger vid handen att nedre motorfästet som väl sitter fästad på vxl lådan...den kanske behöver bytas ut? Jag nöjer mej tills vidare med att gasa till lite lätt innan jag lägger i Drive. Pröva detta och se om det hjälper
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]