Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pohlsson
#1204663
Har en volvo v70 -02 där tomgången är ojämn på.
Har haft inne den på volvo och bytt spjällhuset till ett nytt.
Då gick allt bra i en vecka , sen började problemen igen.
Klagat hos volvo men dom påstår att jag bara hade beställt byte av spjällhus inte felsökning.
(beskrev felet och dom sa att det måste va spjällhuset , alla andra har sagt samma sak)

När bilen blir varm blir det bättre. (oftast)
Nån som har nån ide?

(Detta är andra v70:n jag får detta problem på , den första sålde jag och köpte denna så typ ett år senare så får jag samma problem.)
av MickeM
#1204708
Spjällhusen är förvisso en sjuka tills ETA spjällen kom under 2003 på sugmotorerna och något tidigare på turbo, men hur ställdes första diagnosen som ledde till detta spjällbytet?

Ojämn tomgång kan ju också vara vakuumläck, VVT problem, osv, osv...
Felkoder?
av Pohlsson
#1204716
Jag ringde till volvo och pratade med mekanikern.
Då kom han/vi fram till att det måste va spjällhuset det var fel på.

Har även pratar med andra innan och alla trodde lika dant.
Så en tid beställdes för byte , och han bytte spjällhuset.

När jag hämtade bilen o startade den för första gången så gasade den själv upp till 3000-3500 varv.
jag trampade till på gasen o då sjönk varvtalet till ca 1300 och höll sej där.
Dagen efter vid uppstart var allt bra.
En vecka senare allt var fotfarande bra.

Sen började den pendla upp o ner i varv på tomgång.
Nån gång kan den även gasa själv vid start. (inte alltid)

Vad är WT som du skriver om.

Ska kolla felkoder senare ikväll.
av MickeM
#1204762
Felkod på
Luft Masse Mätaren.
Katalysator (Three Way Catalyst)
Och fueltrim långvarig.

Gissning 1.
Vakuumläckage ger ouppmätt syre och ger fel värden åt systemet, och får den att gå dåligt.
Om bilen småkörs till stor del, kan detta leda till att katalysatorn inte klarar av att rena tillräckligt, och lamdaensor2 reagerar på långterm trim för bränslet, och troligen efter en stund på katalysatorn. Katalysatorn kan vara förverkad.

Gissning 2.
En defelt LMM ger samma fel som ovan. Öppet luftfilter?

Gissning 3.
Avgasläcka kan ge liknande symptom som vakuumläck, men då innan lamdasonderna.

Ovan är vad jag skulle kolla först.

Risken är stor att katalysatorn skadats permanent, och behöver bytas, även om felet åtgärdas.
Sannolikt i så fall körd för länge med fel, eller för mycket småkörning.
Men inte nödvändigtvis så.

Felkod på DDM Driver Door Module, har inget med motorn att göra. Jag TROR att DDM 0025 är spegelvärmen på förarsidan.
CEM kommunikation med RTI har heller inget med detta att göra. RTI är Road Traffic Information, dvs navigationssystemet.
Det mesta går via CEM som är Central Electronik Module. (Huvud datorn i systemet)

Men du har ju 9st felkoder?
Vad var dom andra då?
av Pohlsson
#1204781
Ja bilen går korta sträckor varje dag.
Har bara 2km till jobbet. Så 2 resor/dag gånger 2km.

Luftfilter är orginal.

Avgasrör är också helt.(orginal)

fel 2 : regn sensor.
fel 4 :rear left dounlocked
fel 5 : rear right dolocked
fel 6 : rear right dounlocked

Ska kolla vakumläckor imorgon efter jobbet.
av MickeM
#1204894
När kördes den riktigt varm senast?
Hur luktar motoroljan?
Har du lossat batteri, och sedan bara småkört så här?
Har du endast småkört efter spjällbyte?

Isf har du kanske adaptioner som är åt HE, och kan få bilen att gå riktigt illa fast inga fel finns....
av Pohlsson
#1207751
Lång tid för mitt svar...
Blir så trött på bilen så jag orkar inte bry mej ibland.

Bilen körs längre sträckor 2-3 gånger /vecka. typ 6-7mil/gång.
Oljan är bytt för ca 300 mil sen , luktar vanlig olja.
Har ej lossat batteriet alls. Ska jag prova det en gång?
Skulle nog säga att 8 av 10 resor sen spjällhus byte har jag bara kört korta resor.

vad tror du/ni om att prova o byta luftmasse mätaren?
av Pohlsson
#1207796
Upptäkte en grej idag.
sprutade startgas runt om där insuget möter toppen , helt tätt motorn går inte upp i varv.
sprutade startgas runt om där spridarna sitter , helt tätt motorn går inte upp i varv.

Började då spruta mitt på insuget , då ökar den i varv.

Bild

Här där jag ringat in , sprutar jag där så ökar den i varv.
Ju närmare toppen jag sprutar ju mindre ökar den i varv.
Så det verkar som det är hål mitt på insuget. typ.

Har ju aldrig testat att spruta startgas mitt på insuget innan utan tagit för givet att det skulle läcka vid packningen.
av Pohlsson
#1207826
Ytterligare en uppdatering.
Kopplar jag ur luftmasse mätaren när motorn är i gång så går den jämnare.
Fotfarande ojämt men bättre.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]