Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
#1204422
HEJ
Jag kollade lite i forumet och såg frågeställningen om samma fråga som jag har, men den var från 2011. Jag ställer den igen. Vad är det för skillnad plus och minus på V70 vs V50?

Jag har kört i ordningen 745...945 och sen några år V70 170 hk (-02)
Kollade lite på bytbil och ålder och mil och pengar så landar många V50 upp i listan. Jag kör 1-1500 mil om året.

Mvh ceddan
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204429
En V50 är avsevärt mindre inuti, mindre bekväm och allmänt lite billigare gjord eftersom den var billigare att köpa ny.

Personligen skulle jag se det som ett nerköp även om du köper en nyare bil. Men det finns ju många här som kör V50 och verkar nöjda med det så någon god egenskap måste den ju ha tänker jag.
av Lövet
#1204433
Det är en väldigt svår fråga att svara på om du inte är lite mer precis i vad du letar efter. Vad vill du jämföra?

Det finns saker som V50 är bättre på också. Den är exempelvis klart roligare att köra på kurvig väg och den finns med motorer som både är billigare att serva och drar mindre bensin/diesel än de större femcylindriga motorerna i v70.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204434
V50 är mindre. Men den är en riktig combi. Nästan rak bak, vilket gör att du kan lasta ända bak. Det kan du även i V70 och V70N, men redan från V70II så börjar bakpartiet luta framåt vilket gör att du inte kan lasta höga prylar utmed hela golvutrymmet. Sedan har vi nymodigheterna V60 och V90, det är tveksamt om du kan kalla dom för combi, utan combicupé. Den största katastrofen, om man vill ha en combi, är V40. Den borde heta S40 i stället. En mycket trevlig bil, men du kan ju inte ens ha en hundbur i den. Men behöver du inte låg tröskel, är den mer än okej.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1204440
SBergdahl: Mindre bekväm får du nog allt skicka ner under personliga åsikter med :wink:

Själv tycker jag V70n känns som att styra en finlandsfärja jämfört med V50 som är betydligt trevligare och lite sportigare att ratta, ok lite överdrivet men lite så. Sen anser jag att utseendet och faktorn att det är en modernare bil gör valet lätt. Som sagt det är vad man själv tycker och hade det inte varit för att vi skulle vistas utanför Sverige under en längre period hade vi haft kvar V50:n ännu.

Kvalitemässigt är det inte så värst stor skillnad, visst hjullager mm kommer man få byta tidigare men de är i gengäld billigare att reparera och äga, annars har båda sina brister.
av ceddan9
#1204449
Ok, låter som att v 50 inte sågas.
Användandet kommer bestå (eller består nu), kortare resor. Dom längre blir på helgerna då grabbarna skall spela innebandy i olika lag/städer.
Om vi nu tittar närmare på v 50, är det någon årsmodell som man kan varna för. Prisbild <40k
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1204456
Prio ett om man ska se på antalet trådar om problem med V50 förefaller 1.6d osv krångla med partikelfilter mm mest. Ska du ha diesel så hade jag satsat på D2 osv, med de kom väl först 2011(?).

För 40 lock hade jag letat efter en V50 2.0 eller 1.8 bensinare.

Hade jag själv bestämt mig för bil i den prisklassen hade jag nog tittat på om S80 är intressant, en bil som rasat i pris för att den helt enkelt inte passar in i kombilandet nr 1 :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204457
Micce1980 skrev:SBergdahl: Mindre bekväm får du nog allt skicka ner under personliga åsikter med :wink:
Kanske det. Jag tycker det märks att sätena är ur en billigare bil om vi säger så. Sen är åkkomforten som helhet fortfarande ljusår bättre än de flesta andra märken, det är ändå en Volvo ;)

Ägandekostnaden borde väl vara rätt likvärdig om man vill ha någon av motorerna som gör bilen trevlig att köra, dvs inte de minsta. Ingen av modellerna kvalar som sportbil vad gäller väghållningen imho.

Utseende la jag helt i facket personlig åsikt och sa inget om ;-)

Edit: S80:n är en underbar bil om man inte behöver en kombi. Bagaget är jäkligt stort så länge det man ska lasta går in genom öppningen.
av MickeM
#1204460
Jag föreslår att du ställer frågan om köpråd i kategorin för V50, där dom som kan dom modellerna håller till.

Jag har skruvat ytterst lite med V50, och vet endast ett modellrelaterat fel som drabbar vissa.
Det är en ventil i ABSenheten, som ger sig. Förut blev det hiskeligt dyrt med byte av hela enheten inkl hydrualdel, men numera finns en "fix" där endast ventilen byts för mer måttliga pengar.
Ford Focus drabbas av samma sak, eftersom det är samma aggregat.
Elaka tungor, säger att V50 är en Ford Fucus med Volvo-logga, dvs, lika med dyrare.

Det är mycket Ford i den, men jag tror inte att den är sämre än nån annan Holland-Volvo. Dvs rätt så bra!
Den är för liten för mina behov, och personligen skulle jag isf köpa en med 5cyl 2,4 motorn, men det är jag det.....
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204463
MickeM skrev: Det är mycket Ford i den, men jag tror inte att den är sämre än nån annan Holland-Volvo. Dvs rätt så bra!
Förmodar att du bara skrev fel, Micke. Men V50 är ingen Holland-Volvo utan tillverkad i Gent Belgien. Att jämföra den med de bilar somtillverkades i DAF-Fabriken i Born¨Holland, är inte rättvist.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]