Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanstålbrand
#1204368
Hej,
Har problem med nästan all el i hela bilen.
I ca en månad har det stått i instrumentpanelen baklucka öppen fast den är stängd(tror inte detta är relevant men man vet ju aldrig)
När vi var ute och åkte förra helgen på kvällen i regnet så såg jag att funktionerna i ratten och dörren började tändas och släckas, blev väl lite bekymrad men inge mer med det tills jag kom hem och stängde av bilen, då lös alla dem här lamporna (ABS oljetryck pbroms ja alla dessa)i instrumentpanelen
Efter jag tagit ur nyckeln. Dem lyser en stund och slocknar sakta. När jag sen provar starta den så startar den direkt
Men torkarna, inga lysen(utom helljus)ingen blinkers ingen fläkt inga fönsterhissar fungerar. Det som fungerar är radion, hastighet,varv,temp,tankmätare, fart hållare samt att bilen går bra. En sak till är att när jag vrider på tändningen så är det endast motorlampan som lyser, ingen glödgarlampa ingen oljetryckslampa ingenting, endast motorlampan. Men dessa lampor lyser när jag vrider av tändningen efter att bilen har gått på det sätt som jag skrev ovan. Grannarna skickade också sms nu imorse och sa att det lyser ngt på bilen och när jag kom ut då lös alla blinkers på höger sida. Tog bort polen från batteriet för att få de å sluta.

Jag har provat byta batteri till ett helt nytt, kopplat ur släpvagnskontakten, och lämnat in bilen på felsökning.
Felsökningen kom fram till att givaren till kopplingen inte fungera(förmodligen inte relevant) förnlåg spänning i säkringsboxen i motorutrymmet annars inget. Dem sa att kan va nån databox men vet inte..

Är det nån som kan ha ngt förslag på vad jag kan göra så är jag enormt tacksam.

Med vänlig hälsning, Johan
Användarvisningsbild
av fatqudo
#1204384
För att hålla mig till ämnet död Volvo: Jag tror att Volvos bilar dör senast i den här åldern. Trots upprepade besök vid auktoriserade verkstäder är min erfarenhet att de inte kan laga liknande fel i mina bilar. Även många bekanta och släkt har drabbats på motsvarande sätt. Mitt tips är att inte lägga mer pengar på bilen när den vill dö utan att du lämnar den till återvinning. Då får du ut mest för pengarna. Men det är klart, om du betalar några månadslöner så byter Volvo halva bilen för att få den att gå igen. Du betalar. Det är bortom mänsklig respekt vad det kostar. Men dåliga lödningar i billigaste tänkbara kretskort GÅR att löda ihop själv. Du ser ofta felen med lupp. Det KAN funka en eller två gånger.
Om du söker info om kombiinstrument, dim, srs och akronymer av alla upptänkliga slag som beteckningar små kretskort i Volvobilar så får du hur många svar som helst. Det finns också en hel industri med elektronikreparerande företag som håller liv i Volvokramarnas bilar.
Å andra sidan, söker du info om Volvo så är det mycket svårt att hitta något annat än vad folk filosoferar ihop och har lyckats hitta som kanske fungerar. I min familj har vi flera bilar som det står Volvo på. En går faktiskt eftersom den var på en hysteriskt dyr renovering för något år sedan. Förra ägaren betalade och sålde frustrerad bilen billigt. Allt kostade mycket betydligt mer än bilens värde som fungerande bil. Utan att förolämpa någon skulle utbildade inom vården motsvarande använda begrepp som hjärntransplantation och palliativ vård.
Därför är det bästa för dig, värderade medmänniska, att köpa en annan likadan Volvo, (plocka delar till den?), och köra den "nya" tills den också går sönder. Volvobilar är billiga idag och är de trasiga får du ingenting alls för. Jag har två sådana här lik stående, xc, jättefina bilar tillsynes, allt i toppskick, men det blinkar och händer saker hela tiden och sånt går inte att besiktiga: avställda utan försäkring. Igår var jag och handlade. En enda bil stod och tutade och blinkade bland alla andra. Det var en XC70 ca -04. Ägaren var helt galen på den. Elektroniken lever sitt eget liv i de här bilarna.
Om det skulle gå att konvertera elektroniken så skulle en Volvo i din årskull kunna bli en jättefin bil igen, som dessutom går att köra med. Där har du en affärsidé! De är ju mekaniskt enkla att skruva i och är okomplicerade i allt utom elektroniken. Det börjar finnas företag som erbjuder konvertering till hybriddrift. Det kan vara räddningen för en "svensk" bil som förstördes av "amerikaner" och som nu är ett "kinesiskt" bilmärke att räkna med igen tack vare att kvaliteten höjs dramatiskt för att göra märket alls försäljningsbart på den asiatiska marknaden där de många miljarderna högutbildade kunder kräver avsevärt mycket högre kvalitet än vad din bil och min kadaverpark har.
Ett tredje alternativ är att du tar initiativ till en grupptalan och kräver kompensation. Det finns väldigt många som du och jag, även företag, som har förlorat stora pengar och riskerat sin mentala hälsa på att envisas äga någon elektroniskt undermålig Volvomodell. Även Sverige som land har drabbats av dåligt rykte, som förknippat med Volvomärket, drabbat av amerikansk företagskultur.
Låt din avlidna Volvo inspirera dig och se möjligheter!
Med vänlig hälsning tillbaka, Fatqudo.
av MickeM
#1204391
Vilket otroligt dåligt underbyggt skitsnack!

Åsikt om vilken som man anser bäst, är en åsikt, och behöver inte stödjas av fakta.
Men att försöka förmedla "fakta" på detta viset, är ju löjligt!

Finns det modellrelaterade fel? Jajamen!
Vilken tillverkare saknar sådana?

Exemplen på fel du skriver om, har ju enkla fix, dessutom.

Om man reparerar för långt över bilens värde, för att sen sälja den, ska man ekonomiskt omyndigförklaras, och inte skylla på BILEN!
Hallå, eller?

Eftermontera hybriddrift för att SLIPPA problem?
Herrejösses!!!
Du lyfter ur orginalmotorn, ersätter med en annan, +elmotor/generator och en massa extra elektronik + försöka gömma ett batteri?
Och det ska göra den mer problemfri?

Lite otur i den tankebanan...

Till Trådskaparens problem:
När så mycket elektronik spökar samitidgt, är det sannolikt en större CAN-nod inblandad, som verkstaden säger..
DIM tänker jag först ang kontrollampor, men när flera Can-noder slås ut (DDM, SWM, REM) tänker jag CEM som gemensam nämnare.
Eller en störning i CAN nätet.

DIM = Driver Information Module. (Kombiinstrumentet)
CEM = Central Elektronik Module. (Huvudhjärnan)
SWM =Steering Wheel Module (spakar runt ratten, mm)
DDM = Driver Door Module (dörrfunktioner)
REM = Rear Elektronik Module (Bakre elektronik)

Men spring inte till Volvo och beståll en CEM utan att ha felkoder och annat som fakta.

Vad var du på för verkstad?
Kommer du ihåg felkoderna?
För används inte en volvoanpassad utrustning, ser du inget annat än vad som lagrats i motorns styrdon ECM.
Kopplingsgivaren har en sådan felkod.
Mekonomen tex, brukar ha heltäckande utrustning för Volvo.
Man kan också mäta upp CAN nätet, och se om det finns nått brott.
Lite märkligt att du inte har felkod på CAN störning, tex...

Men är det CEM, så ta kontakt med antingen OBD tuning som fixar din orginal CEM hyffsat billigt, eller så kontaktar du "johnnype" här på forumet.
Han är en mästare på detta, och kan klona en annan CEM till att funka i din bil.
Det funkar inte att köpa på skrot och plug and play.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1204394
Svar till: fatqudo

Detta var bland de konstigaste svar jag har haft äran att läsa på forumet.

Om du nu har flera fina Volvo bilar med diverse dyra elfel så erbjuder jag mig självklart att köpa dem. Du har redan värderat en sådan bil mellan 100-1500kr, beroende på vilken skrot du frågar. Eftersom jag själv ganska enkelt fixar de elfel som kan uppkomma så blir det en väldigt lönsam affär, Volvo-bilar med de här årsmodellerna är populära.
av Johanstålbrand
#1205000
Hej, har tyvärr inte kunnat svara på era kommentarer då de har varit nån bugg som har gjort att alla mina försök att svara har gått åt h-vete.
Ringde iallafall mekonomen i köping och frågade om dem kan felsöka Volvo mer utförligt än bildelshuset vilket dem absolut kan, dem har tydligen väldigt bra program för just Volvo precis som Mickem sa! Tack för tipset, bilen ska dit på fredag så då ska dem kolla på den. Håller er uppdaterade om vad som händer.
Användarvisningsbild
av fatqudo
#1206545
Svar till: Johanstålbrand
Elfelen hos Volvobilar är magiska och ingår i konceptet. En del människor tycks vara fascinerade av dem. Du läser ju engagerade beskrivningar av CAN och DIM och alla möjliga manicker. Det är många som försöker lära sig vad alla akronymer betyder och vad de är till för i feltombolan. Men mestadels är det bara frågan om små pyttiga lödfel, något ben på en komponent som har släppt, ett motstånd eller någon krets som börjat lossna. Att löda om sin eller nåns DIM är en klassiker, vem har inte gjort det, liksom? De flesta är stadig på hand med sin lödpenna. Så svårt är det inte.
Men problemet ligger i att även om du lyckas löda fast pinalen och därmed laga delen så har "datan" i bilen programmerats till att bilen är trasig. Att fixa just den saken/omprogrammeringen till icke trasig klarar oftast inte auktoriserade återförsäljare och deras verkstäder.
Att släcka själva felkoden/lampan fixar inte Volvoverkstaden, även om delen är hel. Själva felet är alltså sekundärt.
Det är DÄRFÖR Volvoägarna, av de auktoriserade verkstäderna, hänvisas till olika fristående företag som löder och fixar till den del som "har gått sönder". Oftast börjar bilen sen fungera igen. Då fungerar låset på bakdörren, då går fläkten, då rör sig hastighetsmätaren etc. Inga felkoder och inga lampor som säger att det är dags att betala till Volvo igen. I vissa fall GÅR det efter reparationen att släcka lampan via Volvoverkstaden.

Men hallå igen, var sparas felkoden som de auktoriserade inte kan fixa med sitt dataprogram? Ja, eftersom du inte skickar bilen utan delen till firman som fixar att bilen går igen efter reparationen är det alltså i själva delen som felet lagras, även om felet är lagat, tills det inte är lagrat längre och delen därmed av bilen "data" ses som äkta hel.

Så, varför kan inte Volvos auktoriserade verkstäder fixa i datan så att hela och fungerande delar tillåts att fungera, så att bilen går att använda igen? Det skulle sänka bilägarnas kostnader radikalt.

Tänk om firmor som OBD inte fanns? Burr.
av andersuw
#1206586
Det är alls inget magiskt med Volvos felkoder och i motsats till vad du påstår kan de utan problem raderas av vilken auktoriserad Volvoverkstad som helst. De kan även raderas av en hel del andra verkstäder liksom av privatpersoner som jag själv. Enda kravet är att man har tillgång till rätt sorts diagnosutrustning, t.ex. VIDA/DiCE eller en felkodsläsare från tredje part specifikt avsedd för Volvobilar av den generation det är fråga om. Den utrustningen kostar dessbättre inga stora pengar numera. Vi pratar en tusenlapp eller två.

Förutsatt att det fel som givit upphov till felkoden är åtgärdat kommer den inte att återkomma efter radering. Inte heller beror flertalet felkoder på fel hos de styrenheter i CAN-nätet som lagrar felkoderna. De flesta felkoder handlar om att styrenheten känner av ett fel på någon av de givare den behöver signaler från eller på den utrustning den har i uppgift att styra.

Sedan förekommer det förvisso att styrenheter går sönder och för några av dem i den här generationen av Volvobilar är det inte helt ovanligt att detta händer så småningom. Det gäller ABS-enheten t.o.m. MY -01 (ersatt av BCM fr.o.m. MY -02), ETM-enheten (gasspjället) t.o.m. MY -01 på turbomotorer och t.o.m. MY -02 på sugmotorer (ersatt av ETA fr.o.m. MY -02 respektive MY -03), DIM-enheten (kombinationsinstrumentet) t.o.m. MY -03 och tidiga versioner av den RTI-enhet (navigation) med DVD som kom med MY -02. Dessbättre finns ju numera alternativ för att få dessa styrenheter reparerade eller utbytta till rimligt pris även om man då kanske gör klokast att vända sig till någon annan än en auktoriserad Volvoverkstad om man vill hålla kostnaden nere, exempelvis OBD-tuning. Alltså finns det alls ingen anledning att låta Volvobilar i den här generationen dö en för tidig död på grund av lite elektroniktrassel.
av MickeM
#1206780
Åsikter i all ära!
Men jag tog och läste (i skrivande stund summa 21 st) inläggen gjorda av "fatquodo" för att skaffa mig en uppfattning om hur seriösa dom var, och om någon eventuellt innehöll någon allvarlig fråga, tips, eller bara trams.
Nu vet jag!
Användarvisningsbild
av fatqudo
#1207238
Tack andersuw. Ditt inlägg är ju precis vad jag skrev. En gång lånade jag en V70 för ett ärende. Instrumenten var döda, sedan länge, sa ägaren utmattat. Jag for till en Volvofirma för att fråga om min snurrande DIM, som jag sen lyckades löda själv. Killen i kön framför mig hade en DIM till sin bil i handen. Den är död sa han och en ny kostade ca tio papp vid disken. Han var duktigt less och gick. Bilen hade nya däck och var värd 20.

Men vad jag skrev om, som du kanske missade, var att det ibland är så att felkoderna, som du för övrigt ofta kan visa direkt på instrumentpanelen (om den är vid liv) liksom fastnar. Det är som att de bränns fast någonstans i bilen. Det är då varningslampor och annat oknytt vägrar ge sig för alla dessa datorer och läsare och prylar som var och varannan Volvoägare numera håller sig med för att försöka söka sig till knep för att hålla liv i sina bilar. SRS-dosor, airbaggar etc kan bytas utan att felkoder fortfarande är låsta efter bytet. Jag, auktoriserade verkstäder och många andra har provat. Därför har vi nog rätt både du och jag. Skillnaden är att jag skriver om att själv försöka laga till Volvobilar med mindre elektronikfel. Ditt alternativ är mer att fixa lagningen via att BETALA, även om det kanske kostar mer än bilens värde. Byter man nog mycket så... Det är vid sådana situationer som varken dina eller mina kunskaper räcker till för att lista ut hur kostnadseffektiva lösningar ska gå till. För det är ju faktiskt precis som du säger. mindre elektronikfel. Men verkligheten är likväl: Hög kostnad = död bil.

Är det någon som vet vad OBD, Xemodex eller liknande aktörer har för sig? Vad är det för kunskap de har som inte har nått ut på alla världens forum? Vad är det för utrustning spm krävs? Varför går bilars elektronik alls sönder? Ska vi acceptera att en bil som sålts för kanske 400 tkr ska ha lödningar som släpper i kretskort av lågpriskvalitet? Är vi grundlurade? Någon kan väl göra en ny tråd om det.

Jag hade en diskussion med ett försäkringsbolag. Det var trevligt. Vi diskuterade bilars kvalitet, för varför ska jag försäkra något som inte går att köra med. Då är det väl ingen bil? Vi sa: Hur blir det i framtiden när allt färre äger egna bilar och begreppet bil blir en tjänst som vi prenumererar på? Då är det ju ointressant för den som tillhandahåller tjänsten att ha bilar som behöver repareras! Då är det ologiskt att tillhandahålla bilar som går sönder. Om folk bara visste hur de sugs ut, sa hon.
Användarvisningsbild
av fatqudo
#1207240
Till Johanstålbrand. Nu när jag har retat upp några Betalare kan du prova att löda benen på RA6 och RA4 bredvid Motorolachipet i instrumentpanelen. Kolla även de andra av typen. Det är oftast där felet ligger, alltså det som orsakar sådant som du skriver om. Det är bara att ta en riktigt bra lupp och kolla. Öva innan och har bra lödtenn och pasta. Värm inte för mycket för då lossnar fästet på kretsen. Det här är knepigt på fri hand men det går. Använd pasta. Löd ett ben i taget. Gör en sida i taget. Lödfläta om du behöver börja om. Kretsarna är ganska tåliga. Var noga och försiktig så att du inte bockar fjädrarna när du monterar ihop. Stereolupp underlättar.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]