Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1204318
Hej.

Köpte mig en fin Volvo v70N T5 -01

Men den är lite orolig på tomgången o protesterar när man gasar också ,Typ vibrerar lite - :wink:

Och vi fick fram en felkod på omställningsventil till kamaxel felaktig signal (Permanent)

Vad ska man göra åt denna felkod?

Mvh peter.
av MickeM
#1204322
Du har en eller två solenoidventiler för omställning av VVT under plastkåpan ovanpå motorn på kamremsidan.
Nyare turbo har VVT på båda kammarna, och tidiga turbo på avgaskammen och sugmotorerna på insugskammen.

Vet inte vart brytgränsen är för en eller två på turbo.

Om felkoden säger "ingen signal", är den nog paj elektriskt.
Annars kan den fastna eller bli tät av smuts.

En sådan här, alltså:
https://vparts.se/se/magnetsolenoid-for ... -xc90.html
av pop
#1204373
MickeM skrev:Du har en eller två solenoidventiler för omställning av VVT under plastkåpan ovanpå motorn på kamremsidan.
Nyare turbo har VVT på båda kammarna, och tidiga turbo på avgaskammen och sugmotorerna på insugskammen.

Vet inte vart brytgränsen är för en eller två på turbo.

Om felkoden säger "ingen signal", är den nog paj elektriskt.
Annars kan den fastna eller bli tät av smuts.

En sådan här, alltså:
https://vparts.se/se/magnetsolenoid-for ... -xc90.html
Jag tackar så mycket för svaret. :D

Så nu är frågan hur går jag vidare med detta.?

Måste jag lämna in den på en volvo verkstad för att få i ordning på detta.?

Och är det någon fara att köra med att bilen under tiden innan man fixar felet.?

Så man inte förstör motorn tänkte jag. :|

Mvh Peter.
av pop
#1204375
Det kan inte vara kamaxelgivaren som strular ?Har fått några som har trott på den också. :wink:

Mvh Peter.
av MickeM
#1204421
Skriv gärna ner exakt vad felkoden sa, inkl siffror och bokstäver.
Blir alltid bäst.

Men säger den "omställningsventil ingen signal permanent", så pekar det väldigt tydligt på ventlien.
Borde vara brott i den om du ohmmäter den. Eller kablaget till den.


Annars skulle den tala om position av kamaxel eller liknande.
Då kan det vara tät omställningsventil, dålig VVT, eller möjligen kamaxelgivaren.

Inte förstör du motorn inte, men när den inte får riktigt så KAN det fresta på katalysatorn i onödan.
Men jag tvivlar på det i detta fall, eftersom det inte handlar om dålig förbränning.

Du kan ju söka efter en begegnad ventil och prova att byta. (Finns olika, så kolla nummer)
Borde vara väldigt billig begegnad, och byt packningen också.

Är det brott i den, så skulle jag köpa ny.
Den borde klicka som ett relä när den får ström också.
Död = kass.

Edit:
Föressten:
Verkar den fungera, så kolla noga alla säkringar innan du byter på test.
En bekant fick felkod på denna på Volvoverkstad, och dom bytte den utan framgång.
Visade sig vara en säkring. Vet ej vilken.
Han fick strida för att slippa betala nya ventilen, men lyckades.
Åratal sen...
av Jonas_latt
#1204431
Köpte en s60 i kanon skick. Helt oskruvad, dagen efter fick jag den felkoden. Efter massa felsökning, bytte ventil, olja mm så ställde jag om kammen och vvt hjulet. Efter detta funka allt kanon. (blev mycket piggare)

Köpte för någon vecka sedan en v70 01 med massa fel gick ojämnt på tomgång ibland. Men samma historia just omställningsventilen tändes om och om igen. Nolla kammen och vvt hjulet och problemet va löst.

Googla lite och många verkar inte veta hur man ställer vvt hjulet och det verkar va rätt vanligt fel.

Köp en begagnad ventil på skroten hjälper inte det så skulle jag nolla kammen.
av pop
#1204501
Det var min polare som var med bilen på verkstaden o felsökte bilen.,och han tog bara ett mobilfoto på felkoden på datorn så han fick inte med siffrorna o bokstäverna :|

Jag körde en runda nu o bilen verkar gå bra på tomgång när den är kall men sämre den blir varm. :???:

O jag märkte att den jag tryckte ner kickdownen så svarar den inte alltid heller. ;-// Känns som inte turbon svarar då :(

O när den väl gör det så typ rasslar det till framifrån o sen sticker den i väg som fan....

Är det vvt ventilen som funkar dom gångerna den drar iväg.?

Mvh Peter.
av lennart lundberg
#1204518
Hej!
Vår XC90 hade vid köpet felkod P0016 = ECM643A och P0017 = ECM644A efter kamremsbyte och byte av VVT hjulen på kammarna på auktoriserad Volvo Verkstad.
Om det nu kan vara till någon hjälp i din felsökning. :wink: Bilen var väldigt slö.
Godkänd vid besiktning. :shock:
Backjobb. Nollning av kammarna, som ny bil. :lol:

Lennart (D)
av pop
#1204731
Nu idag har jag varit ute och kört en längre runda med pärlan.

Och inte enda gång idag har den gått dåligt. :D

Är vvt problem sånt som kan komma o gå kanske,Eller hur brukar detta problem yttra sig.?
av Jonas_latt
#1204785
Jo på min så kunde jag nolla med datorn så gick den några dagar sen tändes lampan. Nolla jag igen så gick det någon dag.

När du har felkod så går ett nödläge i och man "förlorar runt 50hp) tycker jag det känns som.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]