Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
#1204224
Jag hade efter långvarigt regnväder säkert 3 dl vatten inuti luckan som vid öppning rann ur låsmekanismen efter öppning när luckan var öppen 90 grader. Det syns inget vatten inuti baggageutrymmet. Nästa gång rann vatten ur en av de avsaknade plastplopparna som håller fast den flockade inredningen i luckans undersida. Jag skall försöka undersöka var det rinner in men jag har inte lyckats förstå hur luckan är dränerad. Vart är det mening att vattnet som rinner på/runt luckan skall ta vägen? Är det slangar som kan ha satt igen? Jag har svårt att tro att luckan tar in vatten via plåten.
av MickeM
#1204257
Har du vinge skruvad på bakluckan?

Om ja, så har du nog läckan där.
Om nej, har jag ingen aning.
av Dextre
#1204439
Ingen vinge.

Det läcker in på ovansidan. Luckan har ju en delning på ungefär mitten. I skarven mellan den inre och den del som även utgör luckans första vertikalt sluttande del (där en vinge skulle varit monterad) läcker det. Jag måste ta bort denna yttre hörndel och den verkar sitta med plastploppar som förmodligen går sönder vid demonteringen. Jag har inte hittat något i servicemanualen om hur denna demontering skall gå till.
av Dextre
#1215950
Problemet åtgärdat trodde jag.

Jag tog bort plastdelen som utgör bakluckans yttersta del och monterade nya plastclips och tryckte fast. Allt såg bra ut och jag har kollat ritning på hur det skall sitta. Det finns dock ingen direkt isolering mellan metalluckan och plasttäcket. Det är en list som ligger dikt an mot luckan som plastclips sitter i men inte med någon tätning eller gummi eller så.

Nu läcker det inte in i något lås eller inuti luckan, men det passerar uppenbart vatten på insidan av plastdelen av bakluckans yttre del. Jag ser numera vatten som fastnar vid tryckknappen för lucköppning samt armaturerna för lampor till registreringskyltbelysningen. De hade tagit in fukt och en lampa gick som resultat.

Finns det ingen som märkt problem med vatten vid skyltbelysningen och öppningsmekanism på dessa bilar? Jag vet inte vad nästa steg är.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]