Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204055
Vänster dörrbackspegel V70 2005:a.
Defrostern, avisningen har slutat att fungera på vänster ytterbackspegel, dörrbackspegel. Sitter värmeelementet för avisningen på spegelglaset?
Eller måste man ha både ett nytt spegelglas och ett nytt värmeelement för att få backspegelns avisning att fungera igen?
Är det troligt att det bara är oxid på elkontakterna så att det räcker med att plocka isär delarna och göra rent för att få det att fungera igen?

Det verkar enligt Haynes gör det själv handbok som det är ganska lätt att byta spegelglaset själv.
Enligt länken: https://drive.google.com/file/d/0By_-O1 ... view?hl=en

så verkar det också ganska lätt att byta spegelglaset.

Är det lätt att byta delen, delarna för att få avisningen på backspegeln att fungera igen?
Något speciellt att tänka på när det gäller detta?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av wissel
#1204059
Ja beskrivningen är OK men VERKTYGET är helfel. Vid all demontering/montering
så skall man använda verktyg som är gjort för just det jobbet, kallas ofta "fiskben"
och är av plast, finns förstås hos Volvo ÅF eller Biltema som har ett helt sätt med olika
bredder beroende på vad som skall demonteras. ALDRIG nånsin skruvmejslar osv.
Billigt o säkra att använda, ger lite mera utrymme för felhantering.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
#1204075
Byt spegelglaset komplett med värmare och bakstycke. Värmaren är en tunn plastfolie som sitter mellan spegelglaset och plastbakstycket med dubbelhäftande tejp och är i stort sett omöjligt att få isär. Tror förövrigt inte att värmaren kan köpas löst. Innan du byter kolla så att du har spänning fram till värmaren och att flatstiften sitter ordentligt.
#1204091
Min vänstra sidospegels uppvärmningsfunktion var avsevärt nedsatt jämfört med den högra. Visade sig vara oxid som du sa. Bara och plocka isär och göra ren kontakter och se till att de nyper åt så de inte glappar.
#1204101
Lite info.
Om du köper icke original spegel och gör en felsökning framöver så kan du få en felkod på spegelglaset värmeslinga.
Har ingen betydelse för funktionen men bra att veta.
Originalet har en resistans av ca 8,4 Ohm och som exp. Skruvat ca 13,8 Ohm. Skillnaden från originalets värde ger en felkod.
Spegelglas med värme finns endast komplett att köpa.

Lennart
#1204217
Stort tack för alla svar.

Jag åker nog till Biltema och köper demonteringsjärnen i plast artikelnummer 19 514.

Troligen köper jag också ett nytt spegelglas på Bilia även om det kanske bara är oxid på kontakterna.

Jag är ingen bilelektriker så en elektrisk felsökning ger jag mig inte på. Är det ingen ström fram till spegeln så får verkstaden fixa det.
#1204239
Hej igen!

Förmodligen är det inte själva anslutningen som är felet utan värmeslingan som inte har kontakt eller avbrott i slingan till spänningen 12 volt.
Tyvärr så vill Bilia ha BRA betalt för spegelglaset med värme mot exp. Skruvats spegel.
Om du skulle köpa pirat så flytta över de två lösa vita vingarna från originalet som är lite tunnare och smidigare.
Felkod!
Det jag menade med felsökning ”felkod” var om du behöver göra det på bilens övriga system framöver och får en felkod på spegeln så vet du orsaken.

Lennart
#1204967
Nu så är spegelglaset bytt. Jag köpte ett nytt glas för 978,75 kr på Bilia, nästan tusen kronor.
Jag tyckte att det var svårt att se och peta i de två vita vingarna, plaststyrblecken i spåren vid bytet av glaset. Om jag hade haft starkare glasögon på mig så kanske det hade gått lättare att peta de vita vingarna, plaststyrblecken i spåren.
I övrigt så tycker jag det var lätt att byta spegeln.
Vad har de två vita vingarna, plaststyrblecken för funktion?

Backspegeln verkar fungera som den ska efter bytet av spegelglaset, spegeln går att ställa i olika lägen och spegeln blir lite varm.
När jag känner med handen på både höger och vänster backspegel så känns bägge två behagligt varma, långt ifrån brännheta.
Det känns också som bägge speglarna håller ungefär samma temperatur.

Jag försökte mäta speglarnas temperatur med en elektrisk febertermometer, panntermometer, men den visade bara ett felmeddelande, har ingen IR termometer.

Jag byte spegelglaset utomhus när det var cirka 15 plusgrader utomhus.

Någon som vet hur varma speglarna blir vid denna utomhustemperatur?
Min osäkra gissning är att speglarna blir ungefär 40 plusgrader varma vid en utetemperatur på 15 plusgrader med avisningen påslagen.

Om man som mig inte har perfekt syn så tror jag att starka glasögon och en bra ficklampa hade underlättat för få de vita vingarna, plaststyrblecken i spåren vid spegelbytet.

Det verkar som det är ett avbrott i värmeslingan på den gamla spegeln, jag mätte med en digital multimeter, Ohm mätning och mätaren gav inget utslag.
Eller så har tidigare hela värmeslingan blivit bortriven från det gamla spegelglaset.
Mätning spegelglas V70.JPG
Mätning spegelglas V70.JPG (54.95 KiB) Visad 854 gånger
Jag har haft bilen sedan mars 2016, kanske har defrostern på spegeln varit ur funktion hela tiden som jag varit ägare till bilen.

Stort tack för alla bra tips som jag fick av er inför bytet av spegelglaset.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!