Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
#1203263
Hej

Då var det snart dags för besiktning av min V70 -02
Standard felet med snurrande klocka, helljusindikator som funkar ibland osv.
Förra året hade jag tur och det funkade som det ska under besiktningen...vilket det kanske gör även i år.
Men tänkte gardera mig i år genom att plocka ner DIMen och återlöda benen till CPUn (99,9% garanterat dem som spruckit pga varm CPU som spräckt lödningarna)
Vad bör jag tänka på innan jag börjar?
Tips och trix emottages tacksamt.

Min plan är att försöka tvätta bort skyddskletet på benen med aceton och tops, därefter med lödkolv med pennspets värma på varje ben precis tills tennet smälter. Och förhoppningsvis slippa applicera nytt tenn.
Givetvis kommer jag se över alla andra punkter samtidigt på kretskortet när jag ändå håller på, men jag gissar att det är CPUn (den stora uppe till vänster) som bråkar med mig.

Låter det som en fungerande plan eller är det något jag inte tänker på här? :)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av wissel
#1203310
Bild
Finns några röda ringar som visar ytterligare lödpunkter. Bilden från forumet, inte min bild.
#1203326
Istället för att sabba DIMen ytterligare rekommenderar jag att du lämnar in den till något proffs på detta t.ex. obdtuning.se, att reparera kretskort med ytmonterade komponenter är en väldigt delikat process.
#1203498
kebabpizza skrev:Istället för att sabba DIMen ytterligare rekommenderar jag att du lämnar in den till något proffs på detta t.ex. obdtuning.se, att reparera kretskort med ytmonterade komponenter är en väldigt delikat process.
Kanske det.
Jag ska skruva loss panelen och se hur smått det ser ut, samt testa proceduren på ett gammalt moderkort först.
Känns det som ett för avancerat projekt så över låter jag det till expertis.
2500 plus frakter samt utan bil i några dagar har trots allt sina nackdelar.
Vi får se. Jag återkommer efter helgen i tråden med ev resultat.
av LaRy
#1203660
Jag håller med Patrik1975. Lämna in till de som kan. Du skall sitta i en antistatisk miljö med jordat handledsband. Du skall inte löda på måfå, använd lupp för att hitta misstänkta punkter, för att minimera risken att själv skapa kallödningar eller värmeskador. Använd temperaturreglerad lödkolv samt jag hade strukit på lite flussmedel, ifall nytt tenn inte tillförs. Kolla varje lödning du utför med lupp, så att ej kallödning uppstått. Skyddskletet är oftast en lack som endast kan skrapas bort med vass kniv.
av LaRy
#1204484
Bra beslut! Jag tycker också om att försöka laga, men man skall inse sina begränsningar. du vet ju inte ens om det är en lödning som är kass. Min uppfattning är att lödningar mestadels spricker på tunga komponenter som vibrerar, inte på små ytmonterade saker. Däremot går ofta vissa typer av kondensatorer sönder.
Det finns även en stor risk att de firmor som reparerar nekar att ta i dina grejer ifall du försökt att laga. Exempelvis en av de företag som reparerar antisladdmoduler nekar om locket och dess sigill är brutet.

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]