Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
#1205077
ceddan9 skrev:Hej
Jag får lista problemen i ordningen som är prio

Prio 1: Hellyset ljustutan fungerar men "stannar inte på helljus"

Prio 1,5 Displayerna, att dom är nästan svarta

Prio 2 12 v uttaget

Prio 3 Om det skulle vara fel på värmen/kylan

mvh Fredrik
De två första punkterna får du ordning på om du byter ljusomkopplaren. Ta loss locket till säkringarna, sätt in handen och tryck ut den i överkant och lyft ur den. Jag hade samma problem som försvann när jag bytte.

Det kan självklart vara spaken men då är det konstigt att instrumentets belysning är mörk. Reostaten sitter ju i ljusomkokpplaren.
av ulfs
#1205123
Om du vrider på omkopplaren så går det väl förmodligen inte att sätta på parkeringsljuset? Du kan nog inte heller tända dimljus fram eller bak?
Om jag fipplade lite med anslutningen så hoppade min igång för en kortare stund.
av ceddan9
#1205228
Hur löser jag att sensorn till innetemperaturen är av. Letar information, delar, instruktionsfilmer. Men hittar inget. Finner själva lilla fläkten ingen info om själva givaren/sensorn.
av ceddan9
#1205230
ulfs skrev:Om du vrider på omkopplaren så går det väl förmodligen inte att sätta på parkeringsljuset? Du kan nog inte heller tända dimljus fram eller bak?
Om jag fipplade lite med anslutningen så hoppade min igång för en kortare stund.
Javisst, nu hände nått. Blir lika för mig. Skulle då behöva lösa det permanent, hur?!
av ceddan9
#1205294
Nu börjar saker och ting ge resultat.
Från början: 12 v var säkringen paj
Så blev det ett kombinationsfel med ljuset i displayen och helljuset. Det som verkar vara knas på något sätt är ljusomkopplaren (till vänster om ratten), grejar jag lite med den kontakten så vips hoppar allt igång, helljuset fungerar, displayerna lyser så fint så......men jag har tagit bort hela enheten och den är kopplad med en grön kontakt. När jag tog bilen i morse så var det samma fel som tidigare, grejar lite med kontakten så vips hoppar det igång igen.
Är det då enheten som börjar ge sig?

Så försöker jag att lösa det med värmen och sensorn
Jag försöker hitta bilder och förklaringar hur jag kan göra för att byta/laga/lösa den/det problemet?!
Mvh ceddan
av ceddan9
#1205681
Felsökningen har börjat fokuserat på ljusströmställaren. När jag bara körde in handen oå baksidan om den å rörde den så vips hoppade allt igång. Jätteglad över att helljuset ( stannar i läge) fungerade, bra belysning i både instrument (trippmätaren mm) och radion. Men lyckan varade inte länge. Nästa gång som jag tog bilen, samma igen, men lyckades igen. Tredje gången det hände gick det inte. Jag upplever inte att något ser skadat ut eller slitet. Öppnade upp enheten, såg inget konstigt där heller. Innan jag söker en ny/annan, kan jag testa den jag har? Så att det är ”rätt” del jag byter isf!?
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]