Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
#1202936
Hej
V 70 2002
Behöver hjälp, vad händer:
Det som Har hänt. Rätt var det är så börjar ABS lampan lysa samt antisladdsymbolen. Dom kan tändas under körning, ser ej någon tråd när dom lyser vs slockna. Sen lyser avgassymbolen tändas och släckas, även den lite random.
Nu börjar det hända mer och mer. Igår kväll när jag skulle ta bilen så fungerar inte helljuset, att koppla in. Själva ljustutan fungerar men den stannar inte i ”hel ljus läge”. Ljuset på trippmätaren och övrig meddelande rutan mm är väldigt svagt lyse i (fungerar inte att ändra), även radion är svagt ljus i.
Så skulle jag ladda telefonen i 12v uttaget, men det fungerar inte, ingen ström.
Allt annat fungerar, bilen går bra, lampor, blinkers, fläkt, stolsvärme, vindrutetorkare, radion inne belysning, centrallås...ja allt annat verkar fungera

Mvh ceddan
Användarvisningsbild
av Någonting
#1202943
Det bästa är att läsa ut felkoder med en Volvo-läsare (endera verkstad eller med Kina-Dice). Då är det mycket lättare att peka på vad som kan vara fel.

Men generellt så brukar sådana elektronik-spöken uppstå om batteriet eller generatorn är kassa eller på tidiga årsmodeller (som din 2002 borde räknas som) att instrument-huset är trasigt. Om det är det senare så finns det firmor som fixar till det för en mindre summa, det går nog att hitta länkar här på forumet om det är det som felet är.

Men prova inte att byta instrumenthuset om det inte finns någon felkod eller annat som pekar på det. Man bör inte test-byta saker på måfå, det blir dyrt väldigt fort.
av ceddan9
#1203721
Hej

Jag har bytt/köpt nya däck på firma och då kollade jag om han kunde köra felkoder, å det kunde han. Jag fick denna lapp:
510D ........ Hastihetssignal orimlig
0012..........ABS ring v. Fram avbrott (tydligen av så den behövs bytas)
0007..........kupetempgivare
0004..........Siren, kommunikationsproblem. Ljusomkopplaren kommunikationsproblem.

Alla dessa problem på en gång...???!!
Användarvisningsbild
av Någonting
#1203745
Hade varit kul med kompletta felkoder från en volvoläsare, men det verkar i alla fall som att ABS-felet kommer ifrån att ABS-ringen är trasig. Troligen så kommer problemet med hastighetssignalen också därifrån. Tror inte att man pillar på det själv om man inte har fixat med bilen själv innan. Däremot så är det en del som även "lilla verkstaden på hörnet" klarar av att byta, så ta in offerter från flera ställen.

Kupétempgivaren är i princip standardfel på modellen. Det är en liten kopparfärgad tråd som sitter i själva klimatanläggningen. Den går att se genom gallret som finns i mittkonsollen. Väldigt ofta går den av (ofta för att en ägare har dragit lite i den i tron att det är skräp). Sök på forumet om du vill byta, men ingenting som är ett måste om du inte tröttnar på att klimatanläggningen gissar fel temperatur då och då.

Larmet brukar gå sönder på alla bilar förr eller senare och det beror på att det interna batteriet blir gammalt och spricker.

Vet inte vad som är fel med ljusomkopplaren då jag inte ser någon riktig felkod. Du kanske bör läsa av den med en riktig volvo-läsare för att få komplett felkod. Det kan vara själva spaken som är fel, men det kan också vara ett fel som ligger längre ner i kedjan (ratten eller instrumentklustret). Skaffa en riktig felkod om du vill vara på den säkra sidan.

Om du berättar var du bor så brukar det gå att få hjälp av någon lokal användare som har en vettig felkodsavläsare.
av ceddan9
#1203753
Hej
Bilen har gått igenom besiktningen för bara någon månad sen. Nu hittade däckfirman fel som måste åtgärdas.
Vänster bärarmsbussning
Inre styrleder vänster fram
Så var det ABS ringen som var sprucken.
Samt 4 hjulinställning

Jag har kollat med några firmor på prisuppgift.
På mekonomen (är det ett svärord här?) så skulle dom ta 5´och Volvos offert 8´, viss skillnad.

Jag bor i Flen
av MickeM
#1203778
ceddan9 skrev:Hej
Bilen har gått igenom besiktningen för bara någon månad sen. Nu hittade däckfirman fel som måste åtgärdas.
Vänster bärarmsbussning
Inre styrleder vänster fram
Så var det ABS ringen som var sprucken.
Samt 4 hjulinställning

Jag har kollat med några firmor på prisuppgift.
På mekonomen (är det ett svärord här?) så skulle dom ta 5´och Volvos offert 8´, viss skillnad.

Jag bor i Flen
5000kr för att fixa felen listade ovan är nog rimligt.
Volvo är dyrast men inte bäst.
Dock finns det saker som.bara Volvo kan göra. Programvara, tex.

Ljusomkopplaren är dock inte med i offerten.
Kan vara ljusvredet eller spaken, vad det verkar av felkoden.

Kuptempgivaren är inte heller med i offerten, men kan inte köpas och bytas komplett.
Det måste lödas dit en ny. Kostar ca 15kr dör delen på Elfa. Men kräver viss lödvana.
Dock inte jättekomplicerat, då den inte sitter direkt på stora kretskortet.
Kan klippas, och skarvas kabel, och på det viset bytas givare från annan defekt CCM enhet också.
CCM måste loss, och skruvas isär oavsett.

Alt lämna in till Volvo med det felet, men då vill dom byta komplett CCM enhet för ca 7000kr.

Läs denna tråd om den givaren, och dess fix.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... fa#p304799

Skall inte blandas ihop med aspireringsfläkten.
Helt annan pryl, som sitter på baksidan av CCM och kan bytas coh köpas löst.

Med trasig givare, beter sig klimatanläggningen helskumt med värme/kyla.
Fungerar den normalt, kan du strunta i det. Falsklarm.
av ceddan9
#1203788
Hej

Jag tog endast med hårdvaran i offerten för att jag ville kollla med forumet vad det kunde vara (eftersom ni är duktiga här).
Kupetemperatur givare vet jag inte om jag är behov av, jag har ingen visning av temperatur I bilen, endast utanför.
Var ute å åkte nu ikväll så det som är mest irriterande är att helljuset inte går att tända, ljustutan fungerar men helljuset ”fastnar” inte vid omkoppling.
Så att displayen på radion är väldigt svag men fungerar som vanligt, nu såg det ut som trippmätaren såg normal ut. Det går inte att justera styrkan på ljuset på instrumentpanelen.
Övriga knappar och funktioner verka fungera både med dioderna och funktionerna
av MickeM
#1203828
ceddan9 skrev:Hej

Jag tog endast med hårdvaran i offerten för att jag ville kollla med forumet vad det kunde vara (eftersom ni är duktiga här).
Kupetemperatur givare vet jag inte om jag är behov av, jag har ingen visning av temperatur I bilen, endast utanför.
Var ute å åkte nu ikväll så det som är mest irriterande är att helljuset inte går att tända, ljustutan fungerar men helljuset ”fastnar” inte vid omkoppling.
Så att displayen på radion är väldigt svag men fungerar som vanligt, nu såg det ut som trippmätaren såg normal ut. Det går inte att justera styrkan på ljuset på instrumentpanelen.
Övriga knappar och funktioner verka fungera både med dioderna och funktionerna
Nej nej!
Kupetemperatursensorn är inte för att visa innetemperatur åt föraren.
Nån sådan visning har du inte i bilen orginal. (Som yttertemp)

Den är info åt klimatanläggningens styrmodul (CCM) som måste veta om den ska kyla eller värma.
Utan den fungerar inte klimatanläggningen varken för värme eller kyla.
Man kan heller inte ställa manuellt. Bara temperaturval, men det är fortfarande elektroniskt styrt via sensorn.
Endast vid max kallt, eller max varmt sker ingen temperatur reglering alls, men lite jobbigt att inte kunna ha nått mellanläge.

Men funkar det ändå, så skit i det som sagt.
Då visar felkoden fel eller nåt annat.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1203917
Jag har trasig sensor och jag upplever följande:

Om man startar bilen med kall motor så gissar klimatanläggningen hyfsat och värmer/kyler beroende på utomhustemperatur.
Om man däremot startar bilen med varm motor (efter exempelvis en handling på ICA) så kommer bilen att dra på med hög fläkt och med hög värme (ibland med extrem kyla, men det verkar bara hända om det upplevs som jobbigare av föraren :lol: ). Efter ca 10 minuter så kommer klimatanläggningen att fungera ganska bra igen, och kommer då att ställa in sig på en mer lagom temperatur.

Enligt VIDA så ska sensorn default:a till 25 grader C om den inte har något korrekt sensorvärde. Verkar dock inte som att den gör det första minutrarna av en körning med varm motor.

Det går att leva med en trasig sensor. Man får bara skruva ner fläkthastigheten eller stänga av den första minutrarna med varm motor.
av ceddan9
#1203955
Hej
Jag får lista problemen i ordningen som är prio

Prio 1: Hellyset ljustutan fungerar men "stannar inte på helljus"

Prio 1,5 Displayerna, att dom är nästan svarta

Prio 2 12 v uttaget

Prio 3 Om det skulle vara fel på värmen/kylan

mvh Fredrik
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]