- fre 20 okt 2017, 19:56
#1205873
Symptomet kommer att högst sannolikt bli utebliven belysning och flera funktioner som slutar fungera på CCM enheten.
CCM är en av CAN-noderna, och måste "registreras i nätverket" kan man säga. = tripp till Volvo för uppkoppling och CAN uppdatering.
Kostnad =????
(Varför tror du sturmoduler är relativt billiga begagnade?)
Det du kan göra med den begagnade, är att flytta själva kupegivaren inkl dess hållare till din gamla CCM.
Då får du skarva två kablar istället för att löda givare. = betydligt dyrare fix, men enklare.
(Du fattar vad jag menar när du skruvat isär den, och ser hur det ser ut)
ceddan9 skrev:Rapport om vad som händer/ vad har jag gjort.Du vet väl att du inte kan byta CCM rakt av, om du onte har svintur och den gamla är tillverkad nästan samtidigt med din bil, och ingen av dom fått CAN-uppdatering?
Innetemperaturgivaren var ju trasig. Att köpa givaren för 20spänn (hade nog köpt 3 om jag misslyckades med 2 :o) med en enorm porto avgift (ca tot 200) , samt lödning mm. Valde jag att köpa en begagnad konsoll på demonteringen för 395kr.
Symptomet kommer att högst sannolikt bli utebliven belysning och flera funktioner som slutar fungera på CCM enheten.
CCM är en av CAN-noderna, och måste "registreras i nätverket" kan man säga. = tripp till Volvo för uppkoppling och CAN uppdatering.
Kostnad =????
(Varför tror du sturmoduler är relativt billiga begagnade?)
Det du kan göra med den begagnade, är att flytta själva kupegivaren inkl dess hållare till din gamla CCM.
Då får du skarva två kablar istället för att löda givare. = betydligt dyrare fix, men enklare.
(Du fattar vad jag menar när du skruvat isär den, och ser hur det ser ut)
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.