Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1205873
ceddan9 skrev:Rapport om vad som händer/ vad har jag gjort.
Innetemperaturgivaren var ju trasig. Att köpa givaren för 20spänn (hade nog köpt 3 om jag misslyckades med 2 :o) med en enorm porto avgift (ca tot 200) , samt lödning mm. Valde jag att köpa en begagnad konsoll på demonteringen för 395kr.
Du vet väl att du inte kan byta CCM rakt av, om du onte har svintur och den gamla är tillverkad nästan samtidigt med din bil, och ingen av dom fått CAN-uppdatering?
Symptomet kommer att högst sannolikt bli utebliven belysning och flera funktioner som slutar fungera på CCM enheten.

CCM är en av CAN-noderna, och måste "registreras i nätverket" kan man säga. = tripp till Volvo för uppkoppling och CAN uppdatering.
Kostnad =????
(Varför tror du sturmoduler är relativt billiga begagnade?)

Det du kan göra med den begagnade, är att flytta själva kupegivaren inkl dess hållare till din gamla CCM.
Då får du skarva två kablar istället för att löda givare. = betydligt dyrare fix, men enklare.
(Du fattar vad jag menar när du skruvat isär den, och ser hur det ser ut)
av ceddan9
#1206907
Då börjar denna tråd bli slut. Tack för alla idéer så jag har kunnat felsöka.
Resultatet blev, byte av styrenhet för ac. Köpt på skroten, fungerar som den ska.
Problemet med helljuset... bytte ljusomkopplare, till begagnad (samma märkning)
I skrivande stund så fungerar allt som det ska nu.
Men otroligt att dessa fel kom samtidigt.

Mvh ceddan

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]