Stämmer bra det! Tack för tipset! Är förstås väl bekant med den listan men tänkte inte på att rullomkretsen kunde finnas med där. Fast det var ju dumt av mig eftersom listan förstås återger innehållet i just CarConfig-filen.
Då har vi i vart fall lite mer att gå på. För min V70 T5 -02 är den uppgivna rullomkretsen 1960 mm. Om man tänker sig att felvisningen beror på två faktorer, a) den rullomkrets bilen räknar med i relation till den faktiska och b) en fast offset, kan man på basis av mina observationer ställa upp följande ekvationssystem
35 = 32,5 x 1960/a + b
95 = 91,5 x 1960/a + b
där a är den faktiska rullomkretsen och b den fasta "offseten". Om man subtraherar den första ekvationen från den andra får man
60 = 59 x 1960/a
så att
a = 59 x 1960/60 = 1927
Sätter man sedan in detta värde på a i den första ekvationen får man
35 = 32,5 x 1960/1927 + b
så att
b = 35 - 32,5 x 1960 / 1927 = 1,95
Den fasta offseten är alltså på basis av mina observationer knappt 2 km/h (kanske precis 2 km/h i Volvos datorprogram om man skall gissa något) och det procentuella påslaget på den faktiska hastigheten 100(1960/1927 - 1) = 1,7 procent.
Värdet 1927 mm för den faktiska rullomkretsen är lite högre än den man får från den
här rullomkretskalkylatorn, som säger 1905,76 mm, men ända en bra bit lägre än den nominella rullomkretsen som för 205/55 16 blir pi(16 x 25,4 + 2 x 0,55 x 205) = 1985,17. Eftersom rullomkretskalkylatorer bara kan ge en approximation som är mer eller mindre bra beroende på exempelvis däcktryck och däckslitage verkar 1927 mm som faktiskt värde på rullomkretsen alls inte orimligt, särskilt som jag har lite högre däcktryck än vad Volvo rekommenderar och däcken är så gott som nya.