Det låter ju lite skumt att spärren ligger så högt som 250 enligt VIDA och att bilen gör åtminstone 230 (ca fem i "mätarrabatt" enligt min erfarenhet) fast bilregistret säger 210. Som jag minns det valde Volvo periodvis att ta ner angiven toppfart på just lättrycksturbon till 210 trots att den med tanke på effekten borde kunna gå fortare. Vill minnas att det växlade mellan 210 och 230 på toppfartsangivelsen på den motorn. Enda skälen till att på detta sätt dra ner den angivna toppfarten som jag kan se var att man inte ville ge bilen bromsar som klarade mer eller ville ge ägarna möjlighet att köra på däck med hastighetsklass H istället för V. Men då borde man ju också rimligen ha lagt spärren vid 210, inte låtit bilen gå väsentligt fortare än så.
När det gäller din undran om bilen är "chippad" är nog johnnype den enda här på forumet jag kommer på som kan tänkas veta om det finns något enkelt sätt att ta reda på det och vilket det enkla sättet i så fall är. Volvo ÅF kan också tänkas veta om och hur man kan se det och troligen också hjälpa dig att ladda om ECM till original om du skulle vilja. Jag gissar att det bara är mjukvaran för ECM som ändras vid "chippning" men kan förstås inte garantera det.
Personalen på Volvoverkstäderna, i alla fall min, verkar för övrigt inte vara ett dugg fördömande i sin inställning till "chippning". Jag minns att jag en gång satt inne på verkstaden i min 02:a och läste ut felkoderna med min BSR PPC felkodsläsare (vilket var vad jag hade innan jag skaffade DiCE). Den ser ut precis som de dosor BSR använder till sina trimsatser. En av "verkarna" gick förbi och konstaterade glatt: "en så'n trimsats har jag också". Så jag var tvungen att förklara för honom att skenet i detta fall bedrog.