Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1202853
I mitt regbevis står max hastighet 210 km/h. I praktiken går bilen att köra åtminstone 230, inte provat mer. Normalt eller kan det tyda på att bilen har en mjukvara av något slag? Finns det i så fall något sätt att kontrollera det, kanske genom att läsa ut realtidsdata ur VIDA. T ex om laddtrycket är vad det ska vara (vad ska det vara?).
av Schmoyoho
#1202878
Fick upp en bil, som var spärrad till 210 km/h, till 220-något på mätaren. Varför det är så vet jag inte. Bilen kan ju ändå inte mäta exakt hastighet så avstängningspunkten borde ju vara utifrån vad som indikeras.
av Smille
#1202985
Min 2.5T har också topphastighet 210 km/h enligt regbeviset (har inte kört snabbare än 180 dock). Men har sett flera andra 2.5T av samma årsmodell (2005) där det står 230 km/h i regbeviset. Har ingen aning om varför det är så.
av andersuw
#1203382
Om du läser ut bilen i VIDA och sedan kikar under Diagnostikfliken finns där en lista kallad "Bilkonfiguration". Där finns punkten "Hastighetsbegränsning" med för båda mina bilar: V70 T5 -02 Geartronic, spärrad vid 250, och V70 D4 -15 Geartronic, spärrad vid 230. Vill minnas att topphastigheten enligt fordonsregistret är 240 respektive 220. Har aldrig provat i praktiken hur fort någon av dem egentligen går.

Sedan är jag inte säker på om det värde som finns i listan fortfarande är korrekt i det fall att någon fipplat med toppfartspärren, t.ex. i samband med chippning. Om det är viktigt skulle jag skicka en liten ödmjuk förfrågan via PM till johnnype och höra mig för om hur man säkert kan avgöra om där finns någon toppfartsspärr och vad den i så fall ligger på. Vad han inte vet om datorsystemet på dessa bilar är inte värt att veta. ;-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1203394
Jag hade gamla utläsningar från min bil och en 2.5T AWD att spana på. Båda har fartspärr på 250. Vet inte regnr på den andra bilen som jag bara hjälpte till att läsa ut felkoder på så kan inte kolla vad det står i transportstyrelsens register om den.
av andersuw
#1203550
Det låter ju lite skumt att spärren ligger så högt som 250 enligt VIDA och att bilen gör åtminstone 230 (ca fem i "mätarrabatt" enligt min erfarenhet) fast bilregistret säger 210. Som jag minns det valde Volvo periodvis att ta ner angiven toppfart på just lättrycksturbon till 210 trots att den med tanke på effekten borde kunna gå fortare. Vill minnas att det växlade mellan 210 och 230 på toppfartsangivelsen på den motorn. Enda skälen till att på detta sätt dra ner den angivna toppfarten som jag kan se var att man inte ville ge bilen bromsar som klarade mer eller ville ge ägarna möjlighet att köra på däck med hastighetsklass H istället för V. Men då borde man ju också rimligen ha lagt spärren vid 210, inte låtit bilen gå väsentligt fortare än så.

När det gäller din undran om bilen är "chippad" är nog johnnype den enda här på forumet jag kommer på som kan tänkas veta om det finns något enkelt sätt att ta reda på det och vilket det enkla sättet i så fall är. Volvo ÅF kan också tänkas veta om och hur man kan se det och troligen också hjälpa dig att ladda om ECM till original om du skulle vilja. Jag gissar att det bara är mjukvaran för ECM som ändras vid "chippning" men kan förstås inte garantera det.

Personalen på Volvoverkstäderna, i alla fall min, verkar för övrigt inte vara ett dugg fördömande i sin inställning till "chippning". Jag minns att jag en gång satt inne på verkstaden i min 02:a och läste ut felkoderna med min BSR PPC felkodsläsare (vilket var vad jag hade innan jag skaffade DiCE). Den ser ut precis som de dosor BSR använder till sina trimsatser. En av "verkarna" gick förbi och konstaterade glatt: "en så'n trimsats har jag också". Så jag var tvungen att förklara för honom att skenet i detta fall bedrog. ;-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1203561
Ja det är lustigt att det skulle vara så stor skillnad.

Det är inte så att jag blir ledsen om bilen är chippad. Eller ja, då är potentialen redan uttömd och det vore synd om andan faller på :roll: Jag är mer nyfiken. Bilen går bra som det är. Den tappade orken lite i accelerationen efter 200 men det är inget praktiskt problem.. Inte som 854:an med 170-hästarn som fick slita som ett djur på fullgas för att nå fartspärren vid 200.

Jag tänker att en utläsning av laddtryck i VIDA medan jag kör vore en bra indikator på eventuellt trim helt oavsett andra mer avancerade metoder. Mina googlingar ger tyvärr inget definitivt svar på vad det ska vara original.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]