Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1203713
Felet ökade med farten på min V70 i alla fall från runt 6-7 km vid 110 till det dubbla vid 230 mot min garmin gps. På min nuvarande 940 är det tvärtom kör jag 100 enligt mätaren säger gpsen 103, blir aldrig nått test i 200 där dock ;)
av Schmoyoho
#1203947
andersuw skrev:Har du för övrigt kollat mätarfarten mot GPSen i de högre sfärerna (över 200 knyck)? När jag försökt mäta i väsentligt lägre farter, säg 50 till 110, har jag alltid fått värden som mer pekar på en absolut avvikelse på runt 5 km/h (7 km/h på 855an, 4 km/h på V70N, 5 km/h på V70 II) än ett procentuellt påslag, t.ex. 5 procent högre hastighet än den faktiska. Men man vet ju aldrig. ;-)

855an var för övrigt speciell på det viset att färddatorn visade hundraprocentigt rätt på både hastighet och förbrukning. Körde jag 110 en sträcka med farthållaren visade färddatorn 103 i genomsnitt, precis som GPSen. Och visad förbrukning svarade alltid mot vad jag tankade så när som på skvättavvikelser i den ena eller andra riktningen. Men på senare modeller gick det tyvärr utför med detta. ;-)
Har spekulerat i att bilen har en ganska exakt mätning för trippmätare och färddator, men att den indikerade farten på mätaren är "aktivt" ändrad pga lagkravet på att mätaren inte får visa för lite. Rullomkretsen för däcken min bil enligt regbevis ska ha är 1940 mm och programmerad omkrets i VIDA var 2000 mm, dvs 3% fel. Har inte gjort några mer genomgående undersökningar i hur stor avvikelsen faktiskt är, men mina nuvarande däck har högre profil => större omkrets (typ 2040 mm) och kan fortfarande ligga några km/h på mätaren över 90 utan att någon kamera ännu fotat mig, två år senare.
av andersuw
#1203957
Säkert skulle Volvo kunna låta färddatorns hastighetsvisning vara så exakt som omständigheterna tillåter snarare än att alltid visa för mycket, som hastighetsmätaren. Så var det också på min 855. Men på mina två senaste bilar (V70 -02 och V70 -15) är det tyvärr inte så utan färddatorn ger samma värde som hastighetsmätaren. Med all sannolikhet är det samma på din. Det är ju enkelt att kolla. Se till att köra en sträcka där du inte hindras av annan trafik och kör en bit med farthållaren på godtycklig hastighet. Nollställ färddatorns hastighetsvisning och kolla sedan genomsnittshastigheten efter en stund.

När det gäller vägmätare och trippmätare har jag aldrig försökt att testa. Är ju inte helt lätt att göra. Men det kanske finns någon käck app numera som kan logga färdvägen och sedan beräkna distansen ganska precist.
av andersuw
#1203958
frasse4 skrev:Felet ökade med farten på min V70 i alla fall från runt 6-7 km vid 110 till det dubbla vid 230 mot min garmin gps.
Jag har försökt testa detta rätt grundligt i lite olika farter mellan 50 och 100 och alltid fått det till att felvisningen är x km/h snarare än x procent av visad hastighet. Så i mina öron låter det märkligt att det sedan skulle vara annorlunda när man går från 100 till 200. Nu har vi ju inte exakt samma bil men ändå. Skall försöka komma ihåg att göra ytterligare något test i de farter jag någorlunda lagligt kan köra här hemma för att förvissa mig om att jag inte missat något. Vore förstås intressant att testa i Autobahnfarter också men jag vet inte om det blir någon ytterligare Tysklandstripp för min 02:a. Senaste åren har det blivit MY -15 på semestern. ;-)
av JanneV70
#1204082
Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204084
JanneV70 skrev:Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Verklig = GPS eller?

Bilen borde ju rimligtvis ha fartspärren i relation till vad hastighetsmätaren visar. Så var det på 850:n iaf.
av JanneV70
#1204089
SBergdahl skrev:
JanneV70 skrev:Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Verklig = GPS eller?

Bilen borde ju rimligtvis ha fartspärren i relation till vad hastighetsmätaren visar. Så var det på 850:n iaf.
TomTom GPS på iPhone visade 235.

100 på nålen är 93 på min GPS.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204093
JanneV70 skrev:
SBergdahl skrev:
JanneV70 skrev:Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Verklig = GPS eller?

Bilen borde ju rimligtvis ha fartspärren i relation till vad hastighetsmätaren visar. Så var det på 850:n iaf.
TomTom GPS på iPhone visade 235.

100 på nålen är 93 på min GPS.
Då diffar din mätare, eller din GPS, mer än min. Eller så har vi olika däckdimensioner som spökar lite.
av JohnB
#1204220
Min S80 AWD har toppfart 210 enligt regbevis och gör 225 på mätaren innan den slår av. De extra 15 har jag avskrivit som visningsfel på mätaren. Jämför jag med appen speedbox så diffar det 5-6 km/h i 110 så att det diffar lite mer vid nästan det dubbla är nog rimligt.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]